Update II | Prost vindt andermaal zere plek Alpine na vertrek: 'Nieuwe motor zwak en onbetrouwbaar' Formule 1
Formule 1

Update II | Prost vindt andermaal zere plek Alpine na vertrek: 'Nieuwe motor zwak en onbetrouwbaar'

Update II | Prost vindt andermaal zere plek Alpine na vertrek: 'Nieuwe motor zwak en onbetrouwbaar'

Alain Prost heeft met onvrede afscheid genomen van Alpine. Recentelijk werd duidelijk dat de Fransman afstand zal doen van zijn rol als adviseur bij de Franse renstal, en deze scheiding blijkt niet goed verlopen te zijn. Het nieuws van zijn vertrek werd voorafgaand aan de aankondiging gelekt, en de viervoudig wereldkampioen kan dit absoluut niet waarderen.

'Ik ben erg teleurgesteld in hoe dit aangekondigd is', laat hij weten in een Instagram-post. 'Alpine en ik zouden dit samen naar buiten brengen.' Dat is dus niet gebeurd. Enkele dagen geleden werd bekend dat de samenwerking tussen de renstal en haar adviseur ten einde zou komen, maar dit is niet gebeurd zoals afgesproken.

'Sorry, maar dit getuigt niet van respect', vervolgt de voormalige Formule 1-coureur. Alpine deed Prost nog een aanbod voor dezelfde rol in het aankomende seizoen, maar Prost zegt bedankt te hebben voor de positie: 'Ik heb het contractaanbod dat ze mij hebben gedaan voor 2022 afgewezen vanwege een persoonlijke relatie, en ik heb gelijk gekregen. Naar de Enstone- en Viry-teams: ik ga jullie missen.'

Het probleem lag dus duidelijk bij één persoon binnen de organisatie van Alpine, en inmiddels heeft Prost ook al duidelijk gemaakt wie dat is. Alpine-CEO Laurent Rossi zegt naar het idee van de wereldkampioen niet eens meer gedag tegen hem en wil alle aandacht op zichzelf vestigen, zo blijkt uit een interview met het Franse L'Equipe. Het botst tussen de heren en dat is volgens Prost zelf de reden dat de samenwerking stukgelopen is.

Update 14.00u (19/01) | Vertrokken Prost woedend over Alpine: 'Ze zeiden niet eens meer gedag'

Alain Prost heeft sinds zijn plotselinge vertrek bij Alpine meer verteld over hoe het er bij het team aan toe ging in de afgelopen maanden. De voormalig wereldkampioen voelde zich niet mee gewaardeerd en dat kwam mede door de houding van de nieuwe teambaas Laurent Rossi. De sfeer binnen het team heeft hem naar de uitgang bewogen, zo onthult hij.

In gesprek met L'Equipe lijkt Prost zijn hart te kunnen luchten over de volgens hem verziekte sfeer bij Alpine. 'Ik had gewoon helemaal geen plezier meer', zegt de Fransman. 'Als de teambaas je niet eens meer gedag zegt als je het circuit op komt lopen, is er niks meer aan. Er was niet eens meer sprake van onderling respect en onder die omstandigheden kan ik niet werken.'

'Rossi wilde het rijk voor hem alleen'

De schuldige lijkt, kijkend naar het verhaal van Prost, duidelijk. 'Rossi is met name verantwoordelijk voor de ontstane sfeer. Hij wilde graag alles zelf doen en door niemand gestoord worden. Hij vertelde me in Qatar zelfs dat hij liever geen advies meer wilde. Toen heb ik nog wel een aanbieding van hem gekregen in Abu Dhabi voor 2022, maar die heb ik dus afgeslagen. Blijkbaar was er de wens om heel wat mensen, waaronder ik, eruit te werken. Rossi wilde het rijk voor hem alleen.'

Een gedwongen vertrek was het dus niet, maar Prost had graag onder beter omstandigheden nog aangebleven als teamadviseur. 'Ik vind het een prachtig project en ik geloof ook nog steeds dat Alpine in de Formule 1 een succes kan worden. Er heerst binnen de groep ontzettend veel motivatie, maar mijn rol is nu ten einde.'

Update 17.00u (19/01) | Prost vindt andermaal zere plek Alpine na vertrek: 'Nieuwe motor zwak en onbetrouwbaar'

Dat Alain Prost niet te spreken was over bepaalde zaken bij zijn inmiddels voormalig werkgever Alpine is zo onderhand wel duidelijk. Maar de viervoudig wereldkampioen Formule 1 geeft nóg een trap na en deelt pijnlijke berichten over de nieuwe Renault F1-motor die vanaf volgend seizoen in de Alpine moet gaan liggen, zo deelt hij met het Franse L'équipe.

Het Franse raceteam werkt onder moederbedrijf Renault aan een nieuwe en verbeterde power unit die het verschil van, naar schatting van Auto, Motor und Sport, zo'n 35 pk moet goedmaken tegenover de andere drie merken. Renault raakte immers ook verdeeld over de afgelopen jaren al haar klantenteams kwijt, waaronder Red Bull Racing na 2018. Dit heeft alles te maken met het fundamentele tekort aan vermogen. Volgens Prost gaat het in 2022 zeker nog niet lukken om dat gat te dichten.

Prost geeft zorgwekkend beeld over 2022-motor

Renault-CEO Luca de Meo deelde eerder al dat de nieuwe motor 'kleiner en lichter' zal zijn en een 'lager zwaartepunt' zal hebben. Prost schetst het beeld voor de medemens, de motor zou zorgwekkende prestaties laten zien in de tests. 'Er is een probleempje met de betrouwbaarheid van de motor. Tijdens de simulaties op de testbank ontdekten ze dat de motor nog steeds niet presteerde op het gewenste niveau. Wat het daadwerkelijk wordt, wordt pas duidelijk op het circuit. Maar het is een ambitieus project.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws