Update IV | Leclerc start achteraan in Canada na volledige motorwissel Formule 1
Formule 1

Update IV | Leclerc start achteraan in Canada na volledige motorwissel

Update IV | Leclerc start achteraan in Canada na volledige motorwissel

Charles Leclerc zal volgens de Italiaanse F1-journalist Giuliano Duchessa een volledig nieuwe motor van Ferrari krijgen. Het zal de derde motor voor de Monegask worden wat nog binnen de regels valt voor een enkel seizoen. Wel zal de Ferrari-coureur zijn vierde turbo gebruiken en daarvoor een gridstraf krijgen van tien plaatsen.

De berichten van een nieuwe motor voor Leclerc zijn nog niet bevestigd maar de doorgaans betrouwbare Italiaanse autosport-journalisten spreken hier al wel van op Twitter. Een nieuwe motor heeft de Monegask sowieso nodig aangezien hij zijn beide motoren heeft opgeblazen. De Ferrari-coureur blies zijn turbo en MGH-U op tijdens de Grand Prix van Spanje en in Baku ging zijn eerste exemplaar eraan.

Tien plaatsen gridstraf voor Leclerc

Het betekent dat Leclerc tien plekken gridstraf zal krijgen wanneer hij zijn vierde turbo monteert. Slecht nieuws voor Leclerc want het circuit in Canada zou de Ferrari goed moeten liggen. Het betekent dat Max Verstappen en Red Bull Racing weer maximaal kunnen profiteren van de pech bij Ferrari en goede kans hebben om ook in Canada zege te vieren. Toch moet er een kanttekening geplaatst worden dat het nieuws nog niet officieel door Ferrari bevestigd is.

Update 17.10u (17/06) | Ferrari bevestigt: motor van Leclerc niet meer te repareren

Ferrari heeft bevestigd dat de motor van Charles Leclerc uit de Grand Prix van Azerbeidzjan niet meer te repareren is. De Monegask viel tijdens de race op het Baku City Circuit uit doordat zijn motor plofte. Het was zijn tweede uitvalbeurt in drie races, nadat hij tijdens de Grand Prix van Spanje ook al uitviel met motorproblemen.

Die uitvalbeurt in Barcelona ligt volgens Ferrari mogelijk achter het ploffen van de motor in Azerbeidzjan: 'Een mogelijke oorzaak van het falen is dat het is gebeurd als consequentie van het motorprobleem in Spanje', laat het Italiaanse team optekenen in een verklaring. Doordat de motor niet meer te repareren is, ligt een gridstraf van tien plaatsen bij het vervangen van de turbo op de loer.

Update II 20.20u (17/06) | Leclerc geen nieuwe turbo, straf blijft uit

De FIA heeft een lijst bekend gemaakt met de Power Unit elementen van de teams. Daarop is te zien dat er bij Charles Leclerc veel vervangen is, maar niet de turbo. Dat zou betekenen dat het team ervoor kiest om de turbo van de eerste motor te gebruiken. Daarmee komt er dus nog geen tien plaatsen gridstraf voor de Monegask. Wel worden de ICE, MGU-H, MGU-K en de CE vervangen.

Update III 00.33u (18/06) | Toch gridstraf Leclerc, Ferrari-coureur start waarschijnlijk achteraan

Charles Leclerc gaat toch een gridstraf krijgen voor de race in Canada. Waar eerst werd gemeld dat de coureur alleen nieuwe onderdelen zou krijgen van binnen zijn pool, heeft Ferrari toch een derde Control Electronics (CE) gestoken in de bolide van de Monegask. Toch wordt er ook gemeld dat de coureur naar alle waarschijnlijkheid meerdere onderdelen van zijn krachtbron zal laten vervangen. Dit zou betekenen dat hij achteraan het veld moet starten op zondag.

Update IV 19.13u (18/06) | Leclerc start achteraan in Canada na volledige motorwissel

Charles Leclerc start de Grand Prix van Canada achteraan, nadat de Monegask een volledige motorwissel heeft gedaan voor de start van de derde vrije training. Dat zorgt er wel voor dat Ferrari over meer verse onderdelen beschikt, waardoor het team iets meer lucht heeft. In Montreal zijn er ook genoeg mogelijkheden om in te halen, en dus zal het voor Leclerc en zijn team een logische keuze zijn geweest om het hier te doen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws