Update V  | Marko staat achter vertraging FIA-ingreep: 'Dit was nog veel te ondoordacht' Formule 1
Formule 1

Update V | Marko staat achter vertraging FIA-ingreep: 'Dit was nog veel te ondoordacht'

Update V  | Marko staat achter vertraging FIA-ingreep: 'Dit was nog veel te ondoordacht'

Er is een technische richtlijn uitgevaardigd om de teams een indicatie te geven over de maatregelen die de FIA van plan is te nemen om het porpoising tegen te gaan. Meerdere coureurs klagen al tijden steen en been over de stuiterende auto's en Lewis Hamilton had zelfs last van zijn rug na de race in Baku. De FIA komt de coureurs daarmee tegemoet met een nieuw onderzoek en daaropvolgende regelgeving.

In een verklaring op de website van de FIA, zegt het bestuursorgaan de volgende zaken te zullen gaan bekijken:

1. 1. Een grondiger onderzoek van de planken en glijders, zowel met betrekking tot hun ontwerp als wat de geconstateerde slijtage betreft.

2. 2. De definitie van een metriek, gebaseerd op de verticale versnelling van de auto, die een kwantitatieve limiet zal geven voor een aanvaardbaar niveau van verticale bewegingen. De exacte wiskundige formule voor deze metriek wordt nog door de FIA geanalyseerd en de Formule 1-teams is verzocht aan dit proces bij te dragen.

De eerste regel zal vooral kijken naar de bodem van de auto en hoe deze invloed heeft op het stuiteren, alsmede de slijtage van de houten plank die onder de auto's is gemonteerd. De tweede regel komt in het kort neer dat de FIA de snelheid en amplitude van het stuiteren zal meten en daarmee een regel in het leven zal roepen om deze te verminderen. Hoe de FIA dit precies zal meten en hoe ze de regels zullen aanpassen is pas duidelijk na het onderzoek, maar wat wel duidelijk is dat er een limiet zal komen over hoeveel een auto mag stuiteren.

Technische bijeenkomst gepland

Naast deze maatregelen zal de FIA een technische bijeenkomst met de teams beleggen om maatregelen vast te stellen die de porpoising tegengaan. De FIA heeft na overleg met haar artsen besloten in te grijpen in het belang van de veiligheid van de coureurs. In een sport waarin de deelnemers regelmatig met snelheden van meer dan 300 km/u rijden, wordt ervan uitgegaan dat de gehele concentratie van een bestuurder op die taak moet zijn geconcentreerd en dat overmatige vermoeidheid of pijn bij een bestuurder belangrijke gevolgen kan hebben indien dit tot concentratieverlies leidt. Bovendien maakt de FIA zich zorgen over de onmiddellijke fysieke gevolgen voor de gezondheid van de coureurs, van wie een aantal na recente gebeurtenissen rugpijn heeft gemeld.

Update 22.23u (17/06) | FIA verzamelt alleen data in Canada, in Silverstone voor het eerst consequenties 

Er zullen tijdens het Grand Prix-weekend in Montreal geen consequenties zijn als auto's te veel stuiteren. Er was enigszins verwarring ontstaan in de paddock omtrent de technische richtlijnen van de FIA. Volgens Auto, Motor und Sport zal de FIA dit weekend in Canada alleen maar data verzamelen omtrent het stuiteren. De eerste consequenties kan men verwachten tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië.

Update II 16.40u (30/06) | FIA wilt meer gegevens verzamelen voordat het actie onderneemt

De FIA ​​begon met het verzamelen van gegevens tijdens de Grand Prix van Canada. Na analyse van de gegevens uit Montreal zijn er sindsdien gesprekken met technisch directeuren over de situatie gevoerd. Nu is duidelijk geworden dat de FIA ​​meer gegevens in handen wil hebben voordat het overweegt actie te ondernemen. Dat betekent in ieder geval dat er voor de Britse Grand Prix van dit weekend geen veranderingen zullen komen.

Update III 18:00u (30/06) | Technische richtlijn omtrent porpoising gaat in tijdens GP van Frankrijk

De FIA laat weten dat de technische richtlijn omtrent porpoising ingaat vanaf de Grand Prix van Frankrijk. De teams hebben dus nog twee races om de situatie te bekijken en te zien of ze eventueel iets aan moeten passen.

Update IV 15.00u (08/07)  | FIA vertraagt technische richtlijnen porpoising tot GP België

De top van de F1 is bijeengekomen in Oostenrijk en heeft besloten om de technische richtlijnen omtrent porpoising te vertragen. De FIA wilde ingrijpen uit veiligheidsoogpunt, maar lijkt niet voldoende tijd en informatie te hebben om de richtlijn vóór de zomervakantie te implementeren. België is nu het mikpunt voor de indroductie.

Dit werd tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk gemeld door Sky Sports F1. Eerder werd de technische richtlijn al vertraagd tot Frankrijk omdat het motorsportorgaan data wilde verzamelen, maar nu is die datum dus nogmaals verschoven, nu met een volle maand. Op Circuit Spa-Francorchamps gaat de FIA voor het eerst de teams houden aan bepaalde porpoising-richtlijnen.

Update V 08.50u (09/07) | Marko tevreden over uitstel FIA-ingreep porpoising

Helmut Marko heeft aangegeven tevreden te zijn over het feit dat de FIA haar controle op porpoising pas later dit seizoen uit gaat voeren. In Oostenrijk werd duidelijk dat het motorsportorgaan pas vanaf de Belgische Grand Prix teams gaat straffen wanneer deze niet aan de voorwaarden voldoen die de FIA stelt op het gebied van porpoising. 'Het plan was nog veel te ondoordacht', meldde de Oostenrijker volgens LAOLA1.

Krijg 1,83 keer je inzet terug als Max Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk wint!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws