Ferrari heeft de eerste dag van het raceweekend in Bakoe afgesloten als snelste team. Lewis Hamilton troefde Charles Leclerc in de slotfase van de vrije training af, met Mercedes op drie en vier. Max Verstappen eindigde als zesde. Lando Norris crashte in de McLaren en eindigde op P10, terwijl Oscar Piastri ook met fouten strooide en op de twaalfde plek bleef steken.
Om 14:00 uur Nederlandse tijd ging de tweede vrije training voor de Grand Prix van Azerbeidzjan in de lokale namiddag in Bakoe van start. De temperatuur was daarbij een aangename 24 graden. Aangezien er kans is op regen op zaterdagochtend, reden veel coureurs nu al snel naar buiten om meteen meters te maken. Het speelde daarbij ook een rol dat de eerste vrije training lang stillag vanwege losse kerbstones.
Verstappen is meteen snel
Oscar Piastri was de eerste topcoureur met een snelle rondetijd. De kampioenschapsleider opende de sessie met een 1:43,3. Die tijd werd al snel aangescherpt door Max Verstappen. De wereldkampioen maakte in VT1 een vrij sterke indruk, maar kon zijn ronde op nieuwe banden toen niet afmaken vanwege een foutje. Met een 1:43,2 meldde hij zich nu wel meteen vooraan. Lewis Hamilton kende juist een valse start van de sessie. De Ferrari-coureur schoot in de middensector rechtdoor en moest achteruit uitparkeren om zijn weg te kunnen vervolgen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Het circuit bood steeds meer grip, en dat liet met name Sauber zien. Gabriel Bortoleto schoot op de mediumbanden naar de snelste tijd van het weekend, met een 1:42,5. De tijden bleven echter kelderen. Charles Leclerc klokte een 1:42,207, terwijl favoriet Lando Norris enkele duizendsten rapper was en zo na tien minuten bovenaan stond. Verstappen sloot bij zijn tweede poging aan in de top drie, maar kwam wel nog drie tienden tekort op de snelste coureurs.
Mediumbanden in Q3?
De meeste coureurs kozen in de eerste stint voor de zachtste banden. Alexander Albon was de enige coureur op de harde band, terwijl Carlos Sainz, Hamilton, Isack Hadjar, Esteban Ocon, en de Sauber-coureurs op de mediumbanden reden. Die banden leken echter niet langzamer te zijn over één ronde. In het verleden hebben we al gezien dat de C6-banden zelfs in de kwalificatie niet altijd sneller zijn dan de C5-banden. Mogelijk houden de toppers de mediumbanden dus achter de hand voor Q3.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Na een kwartier stonden de Ferrari's op de eerste twee plekken. Leclerc stond als Bakoe-specialist bovenaan, maar Hamilton kwam ondanks de hardere banden maar 0,15 seconde tekort. Norris was na twee sectoren vier tienden sneller dan Leclerc, maar maakte zijn ronde niet af en stuurde de pitstraat in. Dat bood Hamilton de kans om halverwege de sessie toch de eerste tijd over te nemen. Bij een nieuwe poging op mediums was hij ruim twee tienden sneller dan Leclerc.
Norris crasht, Ferrari blinkt uit
Norris leek op basis van het eerste anderhalf uur op vrijdag de favoriet, maar het was ook duidelijk dat de Brit al volledig op de limiet zat, net als Leclerc. Norris maakte een fout in bocht 4 en raakte de muur hard met zijn linkerachterband. Daardoor brak de achterwielophanging af en was het einde sessie voor de McLaren-coureur, die vermoedelijk ook schade had opgelopen aan de versnellingsbak. Eerder in diezelfde ronde raakte Norris de muur ook al aan de rechterkant.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Piastri onderging bijna hetzelfde lot als zijn teamgenoot. De Australiër raakte in zijn snelle ronde ook de muur, en brak zijn ronde af, al leek hij geen zichtbare schade te hebben. Gezien de harde klap in de muur met voor- en achterbanden mocht Piastri daar absoluut niet over klagen. Waar de McLaren-coureurs slordig waren, maakte Leclerc zijn naam als Bakoe-specialist waar met een 1:41,367.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Na de fouten van de McLarens konden de Ferrari's het onderling uitvechten voor de eerste plek. Hamilton gebruikte daarbij een afstelling met minder neerwaartse druk dan Leclerc. George Russell en Max Verstappen gaven zo'n halve seconde toe op beide Ferrari-coureurs. Russell begon wel aan een snellere ronde, maar maakte ook een fout en moest zijn ronde afbreken. Duidelijk een lastige sessie voor veel topcoureurs dus.
Verstappen deed geen poging meer om zich verder te verbeteren, en zakte zo langzaam af in de pikorde. Terwijl Verstappen aan zijn racesimulatie begon, waren Hamilton en Oliver Bearman nog bezig met snelle tijden. Hamilton troefde zijn teamgenoot daarbij af met een 1:41,293, waarmee hij nu al sneller was dan de poletijd van zijn teamgenoot uit 2024. Verstappen liet daarbij meer dan een halve seconde liggen op de rechte stukken. Er is dus nog winst te behalen via motorvermogen of de afstelling.
Achter Hamilton en Leclerc sloten de Mercedes-coureurs de sessie als derde en vierde af. Bearman werd knap vijfde, voor Verstappen. Norris was de beste McLaren-coureur op P10, terwijl Piastri op P12 bleef steken. Hoewel het resultaat de moeilijke vrijdag van McLaren goed weergeeft, was Norris wel de snelste coureur in de eerste stint. De McLaren lijkt echter moeilijk bestuurbaar te zijn voor de titelkandidaten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties