Verstappen mogelijk geholpen door Pirelli met nieuwe voorbanden in 2023 Formule 1
Formule 1

Verstappen mogelijk geholpen door Pirelli met nieuwe voorbanden in 2023

Verstappen mogelijk geholpen door Pirelli met nieuwe voorbanden in 2023

Max Verstappen kan in 2023 heel goed geholpen worden door Pirelli. Mario Isola van Pirelli vertelt aan Motorsport.com dat Pirelli voor 2023 werkt aan een band die onderstuur zal verminderen. Hoewel Verstappen in 2022 al zes van de eerste negen races won, is het ook duidelijk dat de regerend wereldkampioen geen grote fan is van de balans van de nieuwe Formule 1-bolides. Sinds de nieuwe reglementen hebben deze auto's last van onderstuur, terwijl coureurs als Lewis Hamilton, Charles Leclerc en Verstappen de voorkeur geven aan overstuur.

De nieuwe generatie auto's met grondeffect hebben een afwijking in het aero-concept ten opzichte van oude bolides. Een van de gevolgen hiervan is dat, gekoppeld aan een gewichtstoename bij de auto's, ze meer vatbaar zijn voor onderstuur, vooral bij lage snelheid. Formule 1-bandenleverancier Pirelli is zich bewust van het probleem en heeft onthuld dat het voor 2023 werkt aan een veel sterkere voorband die zal helpen de auto's beter in balans te houden. Dit is goed nieuws voor onder meer Verstappen, die zich al vaker uitsprak over dat hij geen fan is van de huidige situatie.

'We hebben al een verbetering voor volgend jaar in gedachten', legt Pirelli's hoofd van Formule 1 en autosport Isola uit. 'Vorig jaar hadden we niet de mogelijkheid om de nieuwe banden te testen met de huidige auto's. We hebben nu een beter idee over wat we volgend jaar met de banden moeten doen: de voorkant verbeteren, vooral omdat we een erg sterke achterband hebben en dat zorgt voor wat onderstuur bij lage snelheid.'

Pirelli test nu met de huidige auto's

Isola legt uit dat hoewel de zogenoemde mule-auto's (testauto's, red.) waarmee de banden vorig jaar werden getest waren ontworpen om zich te gedragen als de nieuwe 2022-modellen, maar dat deze niet de werkelijke eigenschappen van de 2022-bolides kenden. 'De mule-auto's gebruikten het aeropakket dat uit 2021 kwam, dus het grondeffect daarvan was niet zo relevant', zei hij. 'Wat we van de huidige auto's weten, is dat ze veel meer downforce genereren op hoge snelheid, minder op lage snelheid. En de balans is net iets anders.'

'Het meeste van het onderstuur is te wijten aan het aero-pakket. Maar we kunnen nu reageren en voor volgend jaar een iets andere voorband ontwerpen om de auto in balans te brengen, en we testen hem nu met de huidige auto's.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws