Voorbeschouwing GP Singapore | Terugkeer naar pittig straatcircuit kan Verstappens tweede titel betekenen Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Singapore | Terugkeer naar pittig straatcircuit kan Verstappens tweede titel betekenen

Voorbeschouwing GP Singapore | Terugkeer naar pittig straatcircuit kan Verstappens tweede titel betekenen

Marina Bay Street Circuit is vanwege het coronavirus de afgelopen jaren overgeslagen, maar in 2022 is de terugkeer daar. De uitdaging is dit weekend groot voor de Formule 1-coureurs. Zij moeten zich immers door een straatcircuit manoeuvreren dat soms ruimte biedt, maar geregeld ook dusdanig nauw is dat de claustrofoob zware dagen tegemoet gaat. Wat staat ons qua circuit te wachten, en wie zijn er kanshebbers? F1Maximaal.nl zet het uiteen in de voorbeschouwing op de Grand Prix van Singapore.

Wanneer we de track map onder de loep nemen die Mercedes aanbiedt, valt meteen op dat het aankomende circuit divers is. Hierin lijkt de baan meer op Azerbeidzjan, dat van alles wat heeft in haar sectoren, en in mindere mate op Saoedi-Arabië en Monaco, twee circuits die toch vooral veel van hetzelfde hebben. Moeten we een van de sectoren tot krachtsintensief bestempelen dan is dat sector 1, met een DRS bij de start-finish en een DRS-zone tussen bocht 5 en 7, met een flauwe rechterknik erin.

Track map Marina Bay Street Circuit. 
Track map Marina Bay Street Circuit. 

Sector 2 bestaat veelal uit kleine rechte stukken die ruw onderbroken worden door scherpe hoeken, met een klein, technisch gedeelte en een recht stuk aan het einde van de sector. Dan gaan de coureurs een wederom vrij hoekige laatste sector in, bestaande uit tien bochten. Deze bochten worden veelal in de tweede versnelling genomen, en dit kan dan ook zeker een trage sector genoemd worden. Singapore is echter over het algemeen een vrij traag circuit met weinig nadruk op topsnelheid.

Het mag duidelijk zijn: Marina Bay heeft van alles wat. Wat opvalt is dat de trage bochten toch wel in de meerderheid zijn, en daarom kan je ervan uitgaan dat men een greep doet richting de high-downforceafstelling die ingezet is om de venijnige straten van Monte Carlo te overmeesteren. Eigenlijk kunnen we daaruit meteen opmaken dat Mercedes aan gaat sluiten bij Red Bull Racing en Ferrari, want elke keer dat de achtervleugels verticaal staan, doet de Duitse equipe het goed.

Een weekend F1 met brokken

Weten doe je ’t nooit, maar wil je ooit inzetten op dat er een safety car aan te pas komt, dan is Marina Bay Street Circuit misschien wel je beste kans. De Grand Prix is tot nu toe twaalf keer gehouden, en in elke editie was er ergens in de wedstrijd wel een safety car nodig. Dit is niet geheel onlogisch, want het is een lastige baan en een foutje is snel gemaakt. In sommige bochten hebben rijders voldoende ruimte om zo’n foutje te corrigeren, maar lang niet altijd is dit het geval.

Daarnaast brengen de start en de eerste bochtencombinatie in Singapore altijd spektakel met zich mee. Denk maar eens aan Max Verstappen die (nog vóór de eerste bochten) in een Ferrari-sandwich terechtkwam in 2017, of Sergio Pérez en Esteban Ocon die het aan de stok kregen, met een uitvalbeurt voor de Mexicaan als gevolg.

Zware sessies voor de sterren

Enkele factoren maken Singapore een van de meest fysiek en mentaal zware Grands Prix van het jaar. De extreme luchtvochtigheid zorgt ervoor dat coureurs tot wel 3 kilo aan gewicht verliezen tijdens de wedstrijd. Ook maakt het start-stop-karakter van de baan het qua G-krachten zwaar voor ze, terwijl het asfalt ook nog eens vrij hobbelig is. Nu de auto’s een stuk dichter op het asfalt liggen dan bij de vorige generatie het geval was, kan dat ook nog voor verrassingen zorgen.

Een rondje Singapore is het op twee na langste rondje van het jaar, en qua totale racetijd is het de langste race van het seizoen. Er zijn voor een snel rondje Marina Bay maar liefst 91 versnellingswisselingen nodig, meer dan op welk ander circuit dan ook. O ja, en de wedstrijd wordt natuurlijk ’s avonds gereden onder kunstlicht. Maar liefst 1600 lampen zijn ervoor nodig om te verzekeren dat de rijders gedurende de hele ronde de apex kunnen zien.

Met een limiet van 60 kilometer per uur kost een pitstop, exclusief de daadwerkelijke bandenwissel, zo’n 24 seconden. Dat is relatief lang, wat een strategie met meerdere stops minder aantrekkelijk maakt, al zal de bandendegradatie hoog liggen, en is een éénstopper daarom onwaarschijnlijk. Er wordt vast al gerekend.

Verstappen voor het eerst op de hoogste trede in Singapore?

Het begint een beetje het vaste riedeltje te worden, maar Verstappen blijft in deze fase van het seizoen de man in vorm. Met Red Bull achter hem gaat hij al enkele races als topfavoriet het weekend in, en Singapore is daar geen uitzondering in. Ga er maar vanuit dat hij vecht voor poleposition, en ook op zondag mee zal doen voor de hoogste trede van het ereschavot.

Achter de renstal uit Milton Keynes vinden we uiteraard Ferrari en Mercedes terug. In die volgorde? Dat misschien niet. Kijk maar eens naar Zandvoort, een circuit dat om veel downforce vraagt, en waar Mercedes als een trein ging. De vorm van Mercedes op trage circuits in acht nemend zou het zomaar kunnen dat Verstappen door twee Mercedes-rijders vergezeld wordt op het podium. Teamgenoot Pérez heeft het momenteel namelijk ook niet meer.

Eventueel een buitje in Singapore

Een laatste punt van interesse is de weersverwachting van aankomend weekend. Het dondert gedurende het hele weekend boven de stadstaat in Zuidoost-Azië. Voorlopig lijkt het dat het vrijdag- en zaterdagavond droog blijft, maar op zondag, rond de tijd van de race, is er kans op regen. Dat zou de kers op een al flinke slagroomtaart zijn, want als er één ding zeker is, is het dat Singapore spanning en sensatie met zich meebrengt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws