Terugblik Singapore 2017 | Verstappen 'schuldige' in Ferrari-sandwich die titelkansen Vettel de das om deed Formule 1
Formule 1

Terugblik Singapore 2017 | Verstappen 'schuldige' in Ferrari-sandwich die titelkansen Vettel de das om deed

Terugblik Singapore 2017 | Verstappen 'schuldige' in Ferrari-sandwich die titelkansen Vettel de das om deed

De Grand Prix van Singapore staat bekend om zijn unieke record dat er tijdens elke race minimaal één safety car op de baan te zien is. Zo was het in 2017 ook raak, en direct bij de openingsronde. Max Verstappen zat vast in de Ferrari-sandwich, tussen titelkandidaat Sebastian Vettel en voormalig Ferrari-coureur Kimi Raïkkönen. Ferrari vergooide hiermee definitief hun kansen op een vijfde titel voor Vettel, naast het mislopen van een flink aantal punten tijdens de race op het stratencircuit van Marina Bay. F1Maximaal blikt terug op de race van 2017.

Vijf jaar geleden begon het seizoen goed voor Sebastian Vettel. De Scuderia leek competitiever te zijn dan voorheen, en de Duitser deed zeker mee in de strijd om het wereldkampioenschap. Tot aan de Grand Prix van Italië in 2017 had de viervoudig wereldkampioen een voorsprong op titelrivaal Lewis Hamilton, dus de motivatie om de race op het Aziatische stratencircuit, die het weekend daarna plaatsvond, te winnen, was er zeker wel. Dit verliep helaas niet zoals gewenst, wat zorgde voor wat controversiële momenten op de social media-kanalen van Ferrari.

2017: hét jaar waarin Vettel zijn vijfde titel kon claimen

Met een overwinning in de openingsrace in Melbourne kon het seizoen voor het team uit Maranello niet beter beginnen. Ook in de races die volgden, zag het team er competitief uit, en vormde de Scuderia een ware titelrivaal voor Mercedes. Vettel zorgde voor een reeks aan consistente prestaties met overwinningen en tweede plekken, maar vanwege een aantal incidenten, zoals de clash met Hamilton in Bakoe, een lekke band in de slotfase van Silverstone, een aantal keren een vierde plek en bij de Italiaanse Grand Prix de derde plek, verloor de Duitser zijn voorsprong op Hamilton.

2017 wordt gezien als een van de laatste jaren waarin Vettel zijn vijfde titel kon behalen, aangezien zijn voorsprong op de zevenvoudig wereldkampioen mogelijk genoeg kon zijn, als hij die voorsprong tot het einde van het seizoen kon behouden. Niks was minder waar, want die ene uitvalbeurt op het Aziatische stratencircuit van Singapore gooide flinke roet in het eten. Hamilton had dit seizoen helemaal geen ´DNF` achter zijn naam hoeven schrijven. De DNF van Vettel in Singapore deed de viervoudig wereldkampioen de das om.

Verstappen vast in de Ferrari-sandwich

Vanwege een derde podiumplek op het Italiaanse Monza, en een overwinning van Hamilton in dat weekend, verloor de viervoudig wereldkampioen zijn voorsprong in het klassement. Vettel kon de situatie in Singapore weer omdraaien, als hij de race won. Door een poleposition op zaterdag zat die kans er zeker wel in, vooral doordat Hamilton dat weekend moeite had en op de vijfde plek kwalificeerde. Op een stratencircuit als dat van Singapore gaat inhalen niet zo makkelijk. Ferrari leek met Vettel, vertrekkende vanaf P1, en Räikkönen, vertrekkende vanaf P3, redelijk gebeiteld te zitten.

In de openingsronde van de race op zondag ging het mis. Voor de aanvang van de wedstrijd had het wat geregend, wat extra spanning en druk toevoegde. De vooraf bedachte bandenstrategieën konden de prullenbak in, want vanwege een nat circuit startten alle coureurs op de intermediates, de band met de groene wangen. Toen de lichten uitgingen en het veld op de eerste bocht afstormde, was Verstappen goed weg vanaf P2. Ook Räikkönen vertrok als een raket, en kon direct aan de linkerkant van Verstappen komen.

Vettel zag de bui al hangen, en gooide de deur dicht voor Verstappen om hem ervoor te zetten in de eerste bocht. Doordat de Duitser naar links dook, zat Verstappen opgesloten tussen beide Ferrari’s. Met de Fin, die richting de Nederlander gleed, en Vettel, die te agressief naar links reed, zat Verstappen in het midden zonder uitweg. Räikkönen zijn rechtervoorband haakte bij die van Verstappen, en reed zijn voorvleugel stuk op de Red Bull Racing-bolide. Daarna reed hij ook nog tegen zijn teamgenoot aan.

Voor Räikkönen en Verstappen was de race direct gedaan. Hamilton profiteerde van het incident in de openingsfase, en kon direct aansluiten achter de viervoudig wereldkampioen, die op dat moment nog zijn race vervolgde als leider. Niet veel later verloor Vettel de controle over zijn auto, en spinde hij. Hierdoor reed hij zijn voorvleugel eraf, en hij had al schade na de crash in de eerste bocht. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat Ferrari Singapore zonder punten verliet. Gezien de poleposition en de ontwikkeling van de Ferrari-bolide van 2017, was de kans groot dat Vettel deze race had kunnen winnen.

Dé tweet: 'VER knikkerde #Kimi7 eruit en ging door naar Vettel'

Terwijl de Nederlander opgesloten zat tussen de twee rode bolides, en dus niet naar links of rechts kon sturen om het incident te ontwijken, zag Ferrari de situatie heel helder: Verstappen crashte met Raikkonen en ging daarna door naar Vettel om die ook mee te nemen.

Deze tweet plaatste de renstal uit Maranello niet veel later na de crash. Gezien het commentaar wat onder andere fans reageerden, plaatsen ze ook nog dat hun woorden gebaseerd waren op feitelijke gebeurtenissen. De tweet was zeker controversieel en hoogstwaarschijnlijk een emotionele reactie op het verlies van de titelkansen van Vettel. Ferrari kreeg veel kritiek op het feit dat deze reactie op hun officiële kanalen niet professioneel was.

Tijdens de race was de crash onderzocht door de aanwezige stewards, maar daaruit kwam dat niemand schuldig was, dus werden er geen straffen uitgedeeld. Brits journalist Ted Kravitz wist te melden dat de tweet niet was geplaatst door iemand van het mediateam van Ferrari, maar iemand uit de garage. Hoe diegene toegang tot de mediakanalen van Ferrari had, is dan onduidelijk. Voormalig Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene reageerde bij het Britse Sky Sports slechts dat het ‘een ongelukkige dag’ voor Ferrari was.

Jos Verstappen, Mark Webber, Damon Hill en Will Buxton gaven ook aan dat ze niet snapten hoe Ferrari dit op Verstappen kon leggen, naar hun meningen was er simpelweg geen schuldige in deze crash. Uiteindelijk kwam er nog een reactie van Vettel, vanuit het persbericht van Ferrari: ‘Mijn start was gemiddeld. Ik bewoog naar links om mijn positie ten opzichte van Max te verdedigen. Toen werd ik aan een kant geraakt en kwam ik in contact met Kimi. Ik weet niet zeker wat er gebeurde.’

De tweet is tot nu toe niet verwijderd door het mediateam van de Scuderia, waardoor er vrijwel elk jaar even op teruggeblikt wordt. De meesten kunnen er nu wel een glimlachje om laten, maar aangezien de tweet nog stellig tussen de andere tweets van de Italiaanse renstal staat, laat het zien dat hun mening over het incident wellicht niet is veranderd. Hoe dan ook ging de kans op het kampioenschap voor Vettel en Ferrari in Singapore de prullenbak in.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws