F1 2022 in cijfers - Deel 3 | Hoe staan Verstappen, Leclerc, en overige coureurs ervoor na Italië? Formule 1
Formule 1

F1 2022 in cijfers - Deel 3 | Hoe staan Verstappen, Leclerc, en overige coureurs ervoor na Italië?

F1 2022 in cijfers - Deel 3 | Hoe staan Verstappen, Leclerc, en overige coureurs ervoor na Italië?

In dit laatste deel over de Cijfers van 2022 tot en met de Grand Prix van Italië, gaat de focus terug naar de coureurs, en hoe zij het hebben gedaan, in werkelijkheid, en hun prestaties als er geen problemen of uitvalbeurten zouden zijn geweest. We gaan ervan uit dat we nog inzichten krijgen die we ons nog niet eerder hebben gerealiseerd. Om enig nieuw begrip te verkrijgen, gaan we nogmaals aan de slag met analyses en berekeningen op basis van onze al in deel één beschreven algoritmes. De resultaten van deze aanpak presenteert F1 Maximaal hier.

Na racetijden, klassementsposities en tijdsverschillen is het tijd om aandacht te besteden aan puntenscores en gevolgen voor het algehele klassement voor de status van het wereldkampioenschap, en waar de coureurs nu staan in verhoudinng tot elkaar. Een overzicht van de huidige stand van de puntenscores in het kampioenschap hebben we opgenomen in Tabel 1. Behalve de actuele, behaalde punten, hebben we hier ook een kolom aangemaakt met de genormaliseerde scores, te weten na correcties voor uitvalbeurten, gelapte ronden, en vervanging door reservecoureurs. De reservecoureurs die hebben deelgenomen aan een of meerdere races, zijn ook opgenomen in het overzicht.

Tabel 1. Puntenscores, F1 2022, tot en met de Grand Prix van Italië, actuele positie en stand en genormaliseerde puntenscore per coureur (© 2022 F1Maximaal.nl)
Tabel 1. Puntenscores, F1 2022, tot en met de Grand Prix van Italië, actuele positie en stand en genormaliseerde puntenscore per coureur (© 2022 F1Maximaal.nl)

Op basis van de genormaliseerde eindtijden per race, is ook een nieuwe berekening gemaakt voor het virtueel behaalde of genormaliseerde aantal punten gedurende het seizoen. Deze zijn afgeleid van de genormaliseerde eindtijden per race zoals weergegeven in Deel 1, Tabel 2, met toevoeging van de actuele punten voor sprints en snelste rondes. Deze nieuwe scores zijn, zoals al vermeld, te vinden in Tabel 1 in een kolom naast de werkelijk behaalde punten. De werkwijze hiervoor was simpel, namelijk door op basis van de berekende tijden de nieuwe rangorde vast te stellen en daar de gebruikelijke punten aan toe te kennen, vermeerderd met punten voor snelste rondes en eventuele sprints.

Animatie 1. Cumulatieve, actuele puntenscore, F1 2022, tot en met de Grand Prix van Italië (©2022 F1Maximaal.nl)

We hebben zowel een animatie gecreëerd voor de werkelijke puntenscores per race per coureur (Animatie 1), als voor de genormaliseerde kampioenschapspunten (Animatie 2), beide met dezelfde schaalgrootte, om makelijker een visuele vergelijking te kunnen maken. Een muisklik op de Afspeel-button in de animatie laat het verloop van deze puntenscores zien. Het is eveneens mogelijk deze op het YouTube-kanaal van F1Maximaal af te spelen, net als nog een aantal andere animaties voor de liefhebbers onder onze lezers.

Animatie 2. Cumulatieve puntenscore gebaseerd op racetijd, genormaliseerd voor DNF, DNS en gelapte ronden, F1 2022, tot en met de Grand Prix van Italië (©2022 F1Maximaal.nl)

Een punt van aandacht is de coureurs buiten de top drie, omdat deze niet tot hun recht komen in de animaties voor alle coureurs. Daarom hebben we deze rijders nog eens apart uitgelicht, om beter te kunnen zien hoe zij zich verhouden tot elkaar in de gevechten om zoveel mogelijk punten te scoren voor hun teams en voor zichzelf. Deze beelden maken ook de groepen van coureurs (en teams) een stuk duidelijker. De eerste animatie van deze set is Animatie 3, de gerealiseerde scores, en in een genormaliseerd scoreverloop is ook voorzien, zie Animatie 4. Ook hier is voor beide dezelfde schaal gebruikt om vergelijken makkelijker te maken.

Animatie 3. Cumulatieve, actuele puntenscore van coureurs buiten top zes, F1 2022, tot en met de Grand Prix van Italië (©2022 F1Maximaal.nl)

Als je de laatste visualisatie bekijkt, wordt het duidelijk dat bijvoorbeeld een Alonso zelfs hoger dan Esteban Ocon op de ranglijst had moeten staan. Nog een opvallend feit is dat Yuki Tsunoda ook hoger had moeten scoren, en hij heeft inderdaad erg veel pech gehad in deze eerste zestien races, al was dat ook vaak door eigen toedoen. Tenslotte kunnen we ook nog vaststellen dat het Haas-team inderdaad beter presteert dan vorig jaar, dat in deze prestaties een duidelijk stijgende lijn zat tot een paar races voor de zomerstop, zowel voor Kevin Magnussen, als voor Mick Schumacher, maar dat zij het niet vol hebben weten te houden.

Animatie 8. Cumulatieve puntenscore gebaseerd op racetijd van coureurs buiten top zes, genormaliseerd voor DNF, DNS en gelapte ronden, F1 2022, tot en met de Grand Prix van Italië (©2022 F1Maximaal.nl)

In de genormaliseerde versie zien we namelijk opeens ook dat de Haas-coureurs het eigenlijk helemaal niet zo goed gedaan hebben, maar puur geluk lijken te hebben gehad omdat ze aan het begin van het seizoen met een aanvankelijk redelijke auto de winsten leken te pakken bij minder presteren of zelfs uitvallen van andere coureurs. Opvallend ook zijn de prestaties van Nyck de Vries en Nico Hülkenberg, maar we moeten niet vergeten dat beide coureurs respectievelijk één en twee races gereden hebben, waardoor de analyse natuurlijk niet helemaal serieus genomen kan worden. Desalniettemin mag je groot respect hebben voor wat beide heren gepresteerd hebben in hun cameo-optredens.

Nyck de Vries, Grand Prix van Italië 2022 (Foto: Williams F1 Media)
Nyck de Vries, Grand Prix van Italië 2022 (Foto: Williams F1 Media)

De vraag is en blijft natuurlijk altijd of de geconstateerde trends zich in de laatste zes races van het seizoen zullen blijven doorzetten, of dat er nog omslagen zullen plaatsvinden. We zagen in de gemiddelde klassementsposities dat Verstappen enigszins leek af te vlakken in de laatste race van de eerste helft van het seizoen, en dat die van Leclerc juist iets toenam, maar dat is ondertussen volledig omgeslagen. Red Bull heeft duidelijk het initiatief terug weten te pakken, en wist de algehele trend van de eerste seizoenshelft weer door te zetten in de volgende vijf races, en eigenlijk zelfs te verbeteren.

Het wordt met de race duidelijker dat Verstappen in een klasse apart rijdt dit jaar, en dat Alonso en Vettel beter presteren dan uit de uitslagen blijkt. Datzelfde geldt ook enigszins voor Sergio Pérez, al zijn de puntenverschillen tussen posities twee en vier in het klassement sowieso maar erg klein. Het middenveld is dit jaar erg groot, wat de enorme gevechten daar heel duidelijk verklaart. De enigen die daar met kop en schouders boven de rest uitsteken, lijken Lando Norris te zijn, ondanks alle problemen met de McLaren-bolide, en Alonso op basis van genormaliseerde standen. De Mercedes-coureurs doen het beter dan we mochten verwachten, maar de betrouwbaarheid van hun bolides maakt dat ze er staan en veel punten halen als anderen het laten liggen door uitvalbeurten.

Nieuwe inzichten?

Wat iedereen al wist en zich steeds duidelijker aftekent, is dat Verstappen zich echt ontpopt heeft tot een coureur van de buiten-categorie, en Charles Leclerc, Sergio Pérez en Carlos Sainz in een klasse van gelijken daaronder thuishoren op basis van hun prestaties, zowel actueel als genormaliseerd. In onze genormaliseerde data wordt dat nog veel pijnlijker duidelijk dan in enige andere datamanipulatie die we tot nog toe uitgevoerd hebben. Dit alles terwijl dit een zeer conservatieve aanpak is, één die rekening houdt met alle races, en voor al deze races correcties uitvoert waar nodig om het totaalbeeld aan te vullen, maar wel op een conservatieve manier door de gemiddelde startpositie in te calculeren. Zelfs dan, als je het goed bekijkt, lijkt Verstappen nog verder met kop en schouder boven de rest uit te steken.

Net als eerder dit jaar hebben we de coureurs gegroepeerd op basis van hun prestaties. Het verschil met de eerste keer, dat we deze exercitie uitgevoerd hebben, is dat het verschil tussen de coureurs duidelijker is, en dat we dankzij Verstappen met name een extra groep nodig hebben ditmaal. De groepen die we kunnen onderscheiden op basis van vier metrics waar we animaties en tabellen voor gemaakt hebben in dit artikel en in deel 1, hebben we aangegeven in Tabel 2, om de presentatie van deze data in een makkelijker te overzien geheel te presenteren.

Tabel 2. Groepering van coureurs, F1 2022, tot en met de Grand Prix van Italië, op basis van huidig klassement, en genormaliseerde posities, tijdsverschillen, en puntenscore (©2022 F1Maximaal.nl)
Tabel 2. Groepering van coureurs, F1 2022, tot en met de Grand Prix van Italië, op basis van huidig klassement, en genormaliseerde posities, tijdsverschillen, en puntenscore (©2022 F1Maximaal.nl)

Feitelijk zijn er in eerste instantie drie groepen die de top zes uitmaken, namelijk de groep die alleen Verstappen bevat, dan een groep van drie tot vijf coureurs van de rest van het veld in de huidige top zes, behalve dan bij de actuele score, waar Norris die groep drie vult. De overige vier groepen omvatten natuurlijk de rest van de coureurs, en zijn net als bij de top zes in de lijst geplaatst in de volgorde, waar ze voor deze specifieke metric scoren. Opvallende afwijkingen hierbij zijn Alonso, die op basis van genormaliseerde metrics veel hoger had moeten scoren dan zijn teamgenoot, en De Vries, die het extreem goed gedaan heeft met zijn enkele race met puntenscore.

Om de verschillen nog iets duidelijker te maken, hebben we nog een tabel gecreëerd, waarbij we de coureurs in elke groep punten toegekend hebben voor de groep waarin ze zich bevinden op grond van onze metrics. Met andere woorden, voor een plaats in groep drie voor een bepaalde metric krijgt een coureur drie punten, et cetera, en dat is toegepast voor elke individuele metric. Die punten zijn opgeteld, en de coureurs in de volgorde geplaatst die ze op grond van die punten hebben. Voor het gemak is ook een gemiddelde genomen voor deze scores, omdat we nu eenmaal maar zeven groepen hebben, en dat een beter beeld geeft van elke coureur voor een soort van overall groepering in zo’n ranglijst. De resultaten hiervan zijn te vinden in Tabel 3.

Tabel 3. Rangschikking van coureurs, F1 2022, tot en met de Grand Prix van Italië, op basis van de groepscores voor huidig klassement, genormaliseerde posities, tijdsverschillen, en puntenscore (©2022 F1Maximaal.nl)
Tabel 3. Rangschikking van coureurs, F1 2022, tot en met de Grand Prix van Italië, op basis van de groepscores voor huidig klassement, genormaliseerde posities, tijdsverschillen, en puntenscore (©2022 F1Maximaal.nl)

Het resultaat van deze aanpak is best frappant te noemen, omdat dit de werkelijke sterktes per coureur erg goed lijkt samen te vatten. Verstappen alleen in groep 1, Leclerc, Pérez en Sainz in groep 2, en dan Russell en Hamilton, niet al te ver daarachter gevolgd door Norris. De volgende groep bestaat uit Alonso, Ocon, Bottas, Vettel en Gasly, met daarachter een groep 5 bestaand uit De Vries, Ricciardo en Magnussen. Gezien het feit dat deze laatste twee coureurs bolides besturen van een mindere kwaliteit of snelheid dan Ricciardo, is dat best verbazingwekkend. Daarna krijgen we de gebruikelijke achterblijvers, en tenslotte, helemaal in zijn eentje, Latifi. De laatste zal, zoals we al weten, volgend jaar geen zitje meer hebben in de Formule 1. Op basis van deze gegevens is dat wel terecht te noemen.

Max Verstappen na de Grand Prix van Italië 2022 (Foto:
Red Bull Content Pool / Getty Images)
Max Verstappen na de Grand Prix van Italië 2022 (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Als de geconstateerde trends zich doorzetten, is de verwachting dat Hamilton zijn teamgenoot niet zal voorbijstreven, maar ook dat de strijd om de tweede plaats in het kampioenschap wel erg spannend gaat worden met drie coureurs die erg dicht bijelkaar staan, en een vierde die met opportunisme zelfs ook kan meedoen om het zilver. Ook de strijd om plaatsen zes, zeven en acht gaan nog voor spanning zorgen, terwijl dankzij de nieuwe reglementen de strijd om punten en extra punten in het achterste stuk van het middenveld ook spannend blijft. Mijns inziens hebben we dit jaar tot nu toe één van de spannendste jaren in de Formule 1 gehad, met veel strijd, en veel acties. Eén ding lijkt echter zo goed als zeker nu: Verstappen wordt geheel terecht en met overmacht wereldkampioen 2022.

Door: Wim G. Vandebilt

Concurrentie mijlenver achter Verstappen in favorietenrol Grand Prix van Singapore! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws