Elke coureur is anders en elke coureur excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware straatvechters, terwijl anderen zich bijvoorbeeld uitstekend voelen op extreem glad asfalt. Hoe zit het met de vorm van rijders op het circuit waar we aankomend weekend naar afreizen? In de vormcheck kijken we wie het circuit dat op de agenda staat goed ligt. De eerstvolgende uitdaging van de Formule 1-heren is Circuit Silverstone, waar in 2020 twee wedstrijden verreden werden.
Die twee wedstrijden in 2020 betekenen dan ook dat de heren veel ervaring hebben op het Britse asfalt, ook veel relatief nieuwe krachten in de sport. Derhalve nemen we in deze vormcheck alleen de rookies, Fernando Alonso en Sergio Perez niet mee. De jongens die dit jaar begonnen zijn, Yuki Tsunoda, Mick Schumacher en Nikita Mazepin zijn naast de Spanjaard en de Mexicaan de enige heren die niet aan minstens twee van de laatste drie edities meegedaan hebben. Alonso was de afgelopen jaren niet actief in de F1 en Perez miste de meest recente twee wedstrijden door een coronavirus-infectie. Een gebrek aan F1-meters in de voorgaande jaren maakt het voor deze heren dus lastig om een duidelijke vorm te bepalen.
Hamilton machtig op eigen grond, Verstappen als runner-up
Coureur | Puntentotaal (2019-2020) | DNFs (2019-2020) |
1. Lewis Hamilton | 68 | 0 |
2. Max Verstappen | 53 | 0 |
3. Charles Leclerc | 42 | 0 |
4. Valtteri Bottas | 33 | 0 |
5. Lando Norris | 22 | 0 |
6. Daniel Ricciardo | 18 | 0 |
7. Pierre Gasly | 18 | 0 |
8. Esteban Ocon* | 12 | 0 |
9. Lance Stroll | 10 | 0 |
10. Carlos Sainz | 8 | 0 |
11. Kimi Raikkonen | 4 | 0 |
12. Sebastian Vettel | 1 | 0 |
13. Antonio Giovinazzi | 0 | 1 |
14. George Russell | 0 | 0 |
15. Nicholas Latifi | 0 | 0 |
*Coureurs met een sterretje achter de naam hebben aan twee van de meest recente drie edities meegedaan.
Het is duidelijk: Lewis Hamilton is op eigen grond nauwelijks te verslaan. De man uit Stevenage lijkt zich kiplekker te voelen op het circuit in Silverstone. In de meest recente drie edities wist hij er twee te winnen. Zelfs met een lekke band was de voorsprong van Hamilton tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in 2020 te groot voor Max Verstappen om de overwinning van hem af te snoepen. Met nog een tweede plaats voor de zevenvoudig wereldkampioen steekt hij daarmee met kop en schouders boven de rest uit. De enige die hem nog enigszins bij kan houden is de eerdergenoemde Nederlander, die circa acht punten verloor toen Sebastian Vettel hem in 2019 torpedeerde, maar met een overwinning en een tweede plaats veel goedmaakt van die P5.
Achter de Mercedes- en Red Bull Racing-ster vechten Charles Leclerc, Valtteri Bottas en tot op zekere hoogte ook Lando Norris het uit om P3. Leclerc, die in alle drie de voorgaande edities scoorde, waarvan twee keer een podiumplek, heeft een goede pace te pakken op het Britse circuit. Mochten er Mercedessen of Red Bulls wegvallen dan zou de Monegask een gelukkige podiumplek op kunnen eisen zoals hij dat in 2019, deels te danken aan Vettel, ook deed. Norris, twee keer een vijfde plek en tijdens de Grand Prix van het Zeventigjarig bestaan een P9, scoorde ook in alle drie de meest recente edities. Bottas is een beetje de vreemde eend in de bijt hier, maar een grote hap punten van de Fin ging naar de klapband die ook hij ervoer in 2020. Waar Hamilton de race uit kon rijden, moest de andere Mercedes-man een pitstop maken, wat hem een puntenfinish kostte.
Ricciardo, Gasly, Ocon of Stroll kunnen iets uit de hoge hoed toveren
Na de top vijf krijgen we een hele rits met rijders die ook met regelmaat scoren in Silverstone. Daniel Ricciardo kwam in de Renault knap als vierde over de eindstreep in de eerste editie van 2020, terwijl Gasly dit in 2019 in de Red Bull deed. Werkt het materiaal mee dan kunnen de Fransman en de Australiër aankomend weekend dus wederom voor punten gaan. Ook Ocon is in het verleden verrassend sterk geweest in Engeland. De Alpine-rijder worstelt nu met de A521 en heeft zijn team verzocht om zijn chassis te wisselen. Komt dit zijn vorm ten goede dan zijn punten voor de Fransman zeker een optie. Slechts twee van de afgelopen drie edities verreed hij, maar in die twee races scoorde hij in beide gevallen. Lance Stroll wist tevens in de laatste twee edities te scoren, waarvan één van de eindklasseringen een knappe zesde plaats was.
Ongelukkige Sainz en matige Vettel
In de achterhoede is het de doorgaans zo consistente Carlos Sainz die geen indruk heeft weten te maken. De Spanjaard ervoer in de slotfase van een van de 2020-races echter ook een klapband, net zoals de Mercedes-coureurs. Zodoende mist hij punten waar hij deze wel had moeten scoren, wat het beeld een beetje vertekent. Tenslotte is ook Vettel nog het noemen waard. Wegens het incident met Verstappen in 2019 kon hij het bij Ferrari dat jaar niet waarmaken, terwijl zijn vormdip voor de Italiaanse werkgever in 2020 maar al te duidelijk zichtbaar is in de data. Hoe de Heppenheimer het er het komend weekend vanaf gaat brengen, blijft voorlopig nog een groot vraagteken, maar rooskleurig ziet het er niet uit.
Mercedes kan terugkomen, vraagtekens bij Red Bull
De titelstrijd tussen Mercedes en Red Bull wordt aankomend weekend voortgezet. Hoewel de RB16B momenteel de betere auto lijkt te zijn, moet niet vergeten worden dat Hamilton een thuisrace rijdt en dit jaar écht wat te bewijzen heeft. De zevenvoudig wereldkampioen zal erop gebrand zijn om Verstappen te verschalken en historisch gezien moet dat mogelijk zijn. Onder normale omstandigheden kunnen we daarnaast verwachten dat ook Bottas weer aansluiting vindt. De Fin kan zich in 2021 niet meten met teamgenoot Hamilton, maar veel scheelt het vaak niet.
Perez is het grootste vraagteken bij de strijd tussen de twee topteams. In de kwalificatie weet de Mexicaan het vaak niet klaar te spelen voor zijn nieuwe werkgever, maar misschien dat hij zijn rijvaardigheid in de sprintkwalificatie kan tonen en nog enkele posities kan winnen. Voorheen scoorde de oud Racing Point-routinier geregeld op het Britse circuit, dus het is zeker niet uitgesloten dat hij erbij zit. Omdat hij vorig jaar twee wedstrijden uit heeft moeten zitten, kan niet echt uitgelezen worden hoe het relatief lange circuit hem recentelijk bevallen is, dus voorlopig is het onduidelijk of hij het Bottas en Hamilton lastig kan maken.
Van de resterende teams moeten kopstukken Leclerc en Norris het voor respectievelijk Ferrari en McLaren doen. Beide heren lijken hun draai beter gevonden te hebben op het technische circuit dan hun tegenpolen binnen het team, naast het feit dat ze allebei natuurlijk weer voor dezelfde werkgever uitkomen. Daar achter is de verwachting dat we weer een mengelmoes van middenveld-teams gaan vinden, maar punten lijken vooral voor Gasly en Ocon een serieuze mogelijkheid. Een leuk feitje om mee af te sluiten: in de afgelopen drie races kwamen er zeven uitvalbeurten voor, waarvan er in deze analyse maar één geregistreerd is. Met name de heren die inmiddels al uit de sport vertrokken zijn (Kevin Magnussen, Romain Grosjean, Daniil Kvyat), waren de pechvogels op Circuit Silverstone.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties