Hoe de F1-titelstrijd tussen Mercedes en Red Bull de ontwikkeling van Alpine hindert Formule 1
Formule 1

Hoe de F1-titelstrijd tussen Mercedes en Red Bull de ontwikkeling van Alpine hindert

Hoe de F1-titelstrijd tussen Mercedes en Red Bull de ontwikkeling van Alpine hindert

Marcin Budkowski vindt dat Alpine de dupe is van de hevige ontwikkelingsstrijd die plaatsvindt tussen Mercedes en Red Bull Racing. Door elkaar op technisch gebied het vuur aan de schenen te leggen, moest de FIA een technische reglementswijziging doorvoeren aan de achtervleugel die ook andere teams geraakt heeft. Zo voelt Alpine dat zij momenteel als collateral damage gelden voor de titelstrijd.

'We hebben de achtervleugel aan moeten passen wegens de gewijzigde technische reglementen. Daardoor moeten we veel middelen en geld aan de vleugel besteden. We zijn door alle tests gekomen, maar moeten daar nu toch weer geld aan uitgeven', stelt de uitvoerend directeur van de Franse renstal bij AS. Dat de FIA deze maatregel doorvoerde, die nauwelijks een effect had op de auto's, vindt men in Enstone dan ook onbegrijpelijk.

De Pool vervolgt: 'De prestaties van de bolide heeft het nauwelijks beïnvloed, maar toch zijn we middelen aan het besteden die eigenlijk naar de 2022-bolide moeten gaan.' Ook Alpine werkt met een beperkt budget en elke euro die in 2021 uitgegeven wordt, kan niet besteed worden aan 2022. 'Ik weet dat de FIA kan aanpassen at ze willen, maar voor ons zijn de gevolgen erg groot', voegt hij daaraan toe.

Alpine kijkt naar 2021

Ontwikkelt Alpine dan helemaal niet meer door aan de huidige A521? Dat niet, maar het overgrote deel van het budget gaat op aan de Alpine die in 2022 competitiever moet zijn dan de huidige versie: 'Er gaat heel veel aandacht uit naar de 2022-bolide. We dragen nog wel wat bij aan de auto van dit jaar, maar de windtunnel hebben we vrijwel volledig gereserveerd voor de ontwikkeling van de nieuwe auto.' Zonde dus dat een deel van het geld en de tijd naar de technische wijzigingen gaan.

Alonso op snelheid

Alonso wist tijdens race twee op de Red Bull Ring wederom punten te scoren, ondanks dat hij in de kwalificatie hevig gehinderd werd en daardoor niet door kon naar Q3. 'Alonso had het nooit écht moeilijk', stelt Budkowski tevreden. 'In Bahrein wist hij alles al uit het materiaal te halen en in Q3 te eindigen. Om de gewenste afstelling te creëren, moet je zelfvertrouwen hebben en voor de volle honderd procent presteren over één ronde.'

'Een coureur als Fernando, ondanks zijn enorme ervaring, moest bijvoorbeeld ook weer wennen aan het op temperatuur krijgen van de banden in verkeer en andere details die er in de kwalificatie toe doen. Dat kostte tijd, maar dit heeft hij nu onder de knie', concludeert hij. Het contrast met teamgenoot Esteban Ocon is groot. Sinds zijn contractverlenging weet de Fransman niet meer in de buurt te komen van punten. Zelf gaf hij aan als oplossing een chassiswissel te willen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws