Waarom had Leclerc het in Frankrijk tijdens zijn crash over zijn gaspedaal? Formule 1
Formule 1

Waarom had Leclerc het in Frankrijk tijdens zijn crash over zijn gaspedaal?

Waarom had Leclerc het in Frankrijk tijdens zijn crash over zijn gaspedaal?

Het stof is inmiddels gaan liggen en Charles Leclerc zal vast wakker worden met een flinke, figuurlijke kater. Na een rijdersfout schoof hij in Le Castellet in de barrières, en dat heeft hem veel punten gekost. Even leek het erop dat Ferrari schuld droeg voor het incident, de Monegask klaagde over de boordradio namelijk over zijn gaspedaal. Waarom, en wat ging er mis? F1Maximaal.nl legt het uit.

Toen de camera's van de Formule 1 terugschoten naar de Ferrari van de man die op dat moment de wedstrijd leidde, stond hij al in de muur. Leclerc was van de baan geschoten, en in de herhaling was eigenlijk alleen te zien hoe hij de controle over de achterkant van de F1-75 verloor in Le Beausset. Zijn boordradio's onthulden meteen al meer details betreffende de crash.

Wat echter verwarrend was, was dat de Formule 1-fans thuis de boordradio van Leclerc omtrent zijn gaspedaal kregen tijdens de herhaling van het moment dat hij van het circuit schoot. Daardoor leek het alsof Leclerc het nog voordat hij de barrières raakte al over technische malheur had. In werkelijkheid kwam die boordradio echter nadat hij al in de muur stond.

Leclerc praat met Ferrari

'Eh.. ben je oké?', vroeg zijn ingenieur hem toen hij eenmaal tot stilstand gekomen was. 'Ik kan niet van m'n gas!', reageerde Leclerc gefrustreerd, gevolgd door een kreet die door merg en been ging. Leclerc wist op dat moment namelijk dat hij minstens achttien punten door het putje had gespoeld. 'Ik kan niet van mijn gas', is hier de sleutelzin, en wat hij zijn team dus meteen meldde.

Waar ging dit precies over? In eerste instantie dacht men meteen aan de problemen die hij ervoer tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Daar bleef het gaspedaal in de slotfase hangen, wat betekende dat de Ferrari in de bochten gas bleef geven. Leclerc wilde destijds dus meer vertragen dan het materiaal toestond, maar kon de race wel gewoon uitrijden en winnen.

Na zo'n melding over het gaspedaal was het dus een makkelijk optelsommetje om aan te nemen dat het technische probleem teruggekeerd was in Frankrijk, en dat dat was wat Leclerc de race - en wellicht de overwinning - kostte. In de interviews na afloop van de race nam hij de schuld volledig op zich, wat toch best verrassend was, gezien de eerdere communicatie met het team.

Pierre Waché, de technische directeur van Red Bull Racing, sloot zich aan bij de coureurs in de cooldown room en een geluidsfragment van de Fransman zorgde eigenlijk alleen nog maar voor meer verwarring. De topman sprak namelijk van 'Throttle Blockage' bij Leclerc. Ook in dit gesprek leek het te gaan over het moment dat hij spinde, maar het geluid werd uitgezet voordat hij een toelichting kon geven.

Tijdens de start van de Franse Grand Prix wist Charles Leclerc Max Verstappen achter zich te houden. Van een confrontatie kwam het uiteindelijk niet door de uitvalbeurt van de Monegask.
Tijdens de start van de Franse Grand Prix wist Charles Leclerc Max Verstappen achter zich te houden. Van een confrontatie kwam het uiteindelijk niet door de uitvalbeurt van de Monegask.

De F1-75 in de Franse muur

Omdat de boordradio dus wat vertraagd uitgezonden werd, werd de timing van het bericht van Leclerc aan zijn team verkeerd ingeschat. Wat er werkelijk gebeurde, was dat hij de muur raakte, en vervolgens pas klaagde over zijn gaspedaal. Leclerc kon niet van zijn gas toen hij eenmaal in de bandenstapel stond, en dat betekende dat hij zichzelf niet uit de Franse muur kon bevrijden.

Formule 1-auto's hebben een achteruit die maar zelden gebruikt wordt, maar Leclerc werd in Le Castellet genoodzaakt deze te gebruiken. Dit is echter niet mogelijk wanneer je gas geeft, ter bescherming van de interne systemen. Zodoende zei zijn ingenieur na het incident ook: 'Je pedaal staat nu op nul procent.' Leclerc kon eindelijk de F1-75 in zijn achteruit zetten, maar het mocht niet baten. Zijn neus zat te diep in de barrière.

Leclerc en Binotto reageren

Met deze kennis is de verklaring van Leclerc vanuit de paddock ook een stuk beter te begrijpen. 'Het was een fout', meldde hij bij Sky Sports F1. 'Voor mij was het simpelweg een fout. Ik probeerde te veel te pushen, en verloor de achterkant. Het is een lastig weekend geweest voor mij, en ik maakte op het verkeerde moment een fout.'

Teambaas Mattia Binotto sprak van een 'oprechte rijdersfout', en beaamde vervolgens bij Reuters dat het boordradio-bericht van Leclerc inderdaad ging over het achteruitrijden dat niet lukte. 'Wat hij over het gaspedaal zei, had niets te maken met zijn fout. Hij probeerde de auto in zijn achteruit te zetten, maar er zit een soort bescherming op.'

'Hele complexe zaken, maar hij voelde de torque niet van de motor. Dat was dus geen fout, maar hoe het systeem werkt. Het incident zelf was gewoon een fout van Leclerc. Dat gebeurt, net zoals betrouwbaarheidsproblemen het team af en toe overkomen. Ik heb tegen Leclerc gezegd dat we vooral onszelf het leven zuur maken, maar dat het des te bevredigender zal zijn wanneer we het nog om weten te draaien.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws