Waarom kreeg Verstappen twintig plaatsen gridstraf en Hamilton slechts tien? Formule 1
Formule 1

Waarom kreeg Verstappen twintig plaatsen gridstraf en Hamilton slechts tien?

Waarom kreeg Verstappen twintig plaatsen gridstraf en Hamilton slechts tien?

Lewis Hamilton zal gedurende het Grand Prix-weekend in Turkije een gridstraf incasseren voor het wisselen van een motoronderdeel. Vorige race in Rusland was het Max Verstappen die een motor wisselde, en hij kreeg daarvoor ook een gridstraf. Hamilton wordt zondag aanstaande tien plekken teruggezet, terwijl Verstappen op Sochi Autodrom achteraan moest beginnen. Waarom is de gridstraf van Hamilton lager dan die van Verstappen destijds?

De sportieve reglementen, zoals gegeven door de FIA, melden het volgende over motorwissels bij coureurs gedurende het seizoen: elke coureur mag niet meer dan drie onderdelen gebruiken van de interne verbrandingsmotor (ICE), MGU-H, MGU-K en turbochargers (TC), terwijl van de control electronics (CE) en energy stores (ES) slechts twee onderdelen gebruikt mogen worden in één jaar.

Ga je over deze getallen heen en introduceer je bijvoorbeeld een vierde interne verbrandingsmotor, zoals Hamilton in Istanboel, dan staat je een gridstraf te wachten. Zoals tevens aangegeven in de sportieve reglementen: de eerste keer dat je een extra element gebruikt van die hierboven gegeven zijn, buiten de toegestane hoeveelheid om, dan levert dat je een gridstraf van tien plekken op. Vervang je datzelfde onderdeel daarna nog eens dan halveert je gridstraf naar vijf plekken per nieuw geïntroduceerd element.

Verstappen achteraan

Waar wat is er dan precies gebeurd dat Verstappen achteraan moest starten in Rusland? Red Bull Racing verving in één klap de ICE, MGU-H én MGU-K. In totaal lag zijn gridstraf dus op dertig plekken, maar na twintig stopt men uiteraard met tellen. Een saillant detail is dat wanneer een coureur vijftien plekken straf krijgt, dat automatisch resulteert in een start aan de achterkant van het veld, ook als je tijdens de kwalificatie hoger dan de vijfde plek eindigt.

Hoe dan ook, Red Bull introduceerde bij Verstappen drie nieuwe Honda-onderdelen in Rusland. De straffen van die drie onderdelen bij elkaar opgeteld, want de straffen accumuleren, betekenden dat hij hoe dan ook vanaf de achterste startrij zou starten - hij maakte immers gebruik van de eerste nieuwe versie van drie verschillende motoronderdelen.

Hamilton tien plekken straf

Bij Hamilton is er iets anders gebeurd. In plaats van een volledige motor te introduceren, ging Mercedes voor een vervanging van enkel de ICE. De MGU-H en MGU-K van zijn huidige motor worden dus betrouwbaar genoeg geacht om het te redden tot aan het einde van het seizoen. Omdat Mercedes dus slechts één nieuw element introduceert, resulteert dit in een lagere gridstraf dan Verstappen kreeg in Rusland.

Mocht er zich dit jaar een scenario voordoen waarin de MGU-H of MGU-K van Hamilton tóch vervangen moet worden dan zal dat resulteren in wederom een gridstraf van tien plekken voor de zevenvoudig wereldkampioen. Vervangen ze op dat moment de MGU-H én MGU-K? Dan hangt hem een gridstraf van twintig posities boven het hoofd. Logischerwijs is het dus handig alles tegelijk te vervangen, tenzij je zeker weet dat de oude onderdelen het uit zullen houden.

F1: Verstappen geniet bij bookmakers voorkeur boven Hamilton in Turks Grand Prix-weekend

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws