Werkwijze AlphaTauri en Racing Point komt Ferrari-klanten duur te staan in 2021 Formule 1
Formule 1

Werkwijze AlphaTauri en Racing Point komt Ferrari-klanten duur te staan in 2021

Werkwijze AlphaTauri en Racing Point komt Ferrari-klanten duur te staan in 2021

Er is verdeeldheid ontstaan in de paddock rondom de regelgeving van 2021. In principe mogen de Formule 1-teams beperkt aan de nieuwe auto's sleutelen. AlphaTauri en Racing Point komen door een maas in de wet echter goed weg. Zo zullen de teams in 2021 gebruik maken van 2020-onderdelen van hun moederteams zonder daar tokens voor in te leveren.

De FIA introduceerde dit jaar een token-systeem dat aanpassingen toestaat aan de auto's, mits daar een token voor ingeleverd wordt. Voor grote aanpassingen leveren de teams één groot token in, voor kleine aanpassingen twee kleine. Een van deze twee opties is slechts toegestaan. De reglementswijziging, die ingevoerd werd om kosten te drukken, kent echter een loophole.

Racing Point gaat volgens de Italiaanse tak van Motorsport namelijk de RP20 upgraden met onderdelen die in 2020 door Mercedes gebruikt en goedgekeurd zijn en momenteel op de W11 zitten. De versnellingsbak en achterwielophanging kunnen zonder gebruik van tokens aangepast worden, ondanks protesteren van de andere teams.

Ook AlphaTauri mag de 2021-bolide uitrusten met 2020-materiaal van Red Bull Racing zonder daar tokens voor in te leveren. Dit veroorzaakt problemen in de paddock. Zo kan Racing Point de volledige achterkant van de W11 overnemen en zal ook AlphaTauri de RB16-achterkant op de AT02 monteren wat ze volgens het Ferrari-kamp een oneerlijk voordeel zal bieden.

Ferrari-teams plukken deze vruchten niet

Ferrari's klantenteams, Haas en Alfa Romeo, hebben hier bijvoorbeeld geen profijt van. De Amerikaanse en Italiaanse renstal rijden nu al met de 2020-onderdelen (lees: versnellingsbak en krachtbron) van Italiaanse makelij en dat zou kunnen betekenen dat AlphaTauri en Racing Point er ten opzichte van de concurrent meer op vooruit gaan volgend jaar.

Ferrari-teambaas Mattia Binotto sprak zich al uit tegen de gang van zaken: 'Het aankomende seizoen met slechts twee tokens moet voor iedereen hetzelfde zijn. Zo creëert het ongelijkheid in de ontwikkeling van de teams. Dit systeem is oneerlijk.' De Italiaan verwacht dan ook dat de twee teams in kwestie er volgend jaar ten opzichte van Ferrari flink op vooruit gaan.

Waarom de FIA het goedkeurt

Het probleem is voorgelegd aan de FIA maar van een wijziging in de reglementen kwam het niet. Racing Points technisch directeur, Andrew Green, staat aan de andere kant van de discussie. Hij legt uit waarom dit systeem niet oneerlijk is: 'We zullen een update krijgen aan de hand van 2020-onderdelen, niet die van 2021.'

'We racen dus momenteel met verouderd materiaal uit 2019 en volgend jaar stemmen wij simpelweg het pakket weer af op verouderd materiaal, meer niet', concludeerde hij. Het nadeel van de werkwijze van Racing Point en AlphaTauri is volgens Green dus dat ze elk jaar achter de feiten aanlopen.

Green beargumenteert dat de teams die met het Ferrari-materiaal rijden dit jaar het voordeel van de Ferrari-onderdelen dus nu al hebben. Dat ze met deze onderdelen erop het alsnog afleggen tegen de directe concurrenten, is volgens hem dan ook niet het probleem van de teams die volgend jaar de 2020-onderdelen overnemen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws