Wie zat er fout? Ocon boos op Alonso, die zich afvroeg wat er gebeurd was Formule 1
Formule 1

Wie zat er fout? Ocon boos op Alonso, die zich afvroeg wat er gebeurd was

Wie zat er fout? Ocon boos op Alonso, die zich afvroeg wat er gebeurd was

Formule 1-coureurs delen het circuit, maar daar lijkt het lang niet altijd op. Regelmatig komen rijders elkaar tegen en vaak zijn beide betrokkenen van mening dat zij de onschuldige partij zijn. F1Maximaal.nl belicht aan de hand van de reglementen én gezond verstand na elke race het grootste incident en bepaalt welke coureur voorrang had moeten verlenen.

Wie in de International Sporting Code zoekt naar een specifieke verklaring van wat wel en niet toegestaan is op het circuit komt van een koude kermis thuis. Of een coureur bestraft wordt voor een incident of niet ligt maar helemaal aan wat de aanwezige stewards ervan maken. Wel heeft de FIA in maart 2022 een 'FIA Formula 1 Driving Standards Guidelines'-document uitgebracht. Op basis van dit document kijken we naar de redelijkheid van een inhaalactie.

Totale chaos op Interlagos

Als we de kandidaten van deze editie van wie zat er fout vergelijken met de vaste klanten, zien we een aantal nieuwe gezichten hun debuut maken. Het waren Alexander Albon en Kevin Magnussen die totale chaos bij de start in Brazilië veroorzaakten. Beide heren moesten de race staken, maar er was nog een derde boosdoener, die op het eerste gezicht weinig met het incident te maken leek te hebben. Het was uiteindelijk Nico Hülkenberg die het eerste contact had met de Williams van Albon.

In de Braziliaanse editie van deze rubriek wordt het ook ingewikkeld om de gebruikelijke FIA-richtlijnen toe te passen, maar dat gaan we toch proberen. De reden dat de richtlijnen niet per se veelzeggend zijn bij de startcrash op Interlagos is omdat de richtlijnen doorgaans de apex gebruiken om te bepalen wie voorrang had in de bocht. De eerder benoemde Formule 1-coureurs crashten echter al voor de eerste bocht, en dus kunnen de richtlijnen in dit geval in de prullenbak gegooid worden. Voor de verdere analyse maken we gebruik van de onboardbeelden van de drie heren.

Hülkenberg zonder tractie, terwijl concurrenten uit de startblokken schieten

Albon, Magnussen, en Hülkenberg starten dicht bij elkaar in de buurt. Van de twee Haas-coureurs, start Hülkenberg het verste naar voren, met zijn teamgenoot schuin achter de Duitser, en met concurrent Albon direct achter zich. De Thai schiet van zijn plek, terwijl Hülkenberg juist een hele slechte start meemaakt en weinig tractie vindt in de eerste meters.

Dit biedt teamgenoot Magnussen de gelegenheid om zijn Amerikaanse bolide aan de binnenkant te plaatsen naast de Duitser. Albon, die nu half voorbij is aan Hülkenberg, en dus op gelijke hoogte zit met Magnussen, positioneert zijn auto ook naast Hülkenberg, maar dan aan de buitenkant.

Dit resulteert er in essentie in dat Hülkenberg in een sandwich terechtkomt. Hij kon niet naar links sturen, omdat hij zijn teamgenoot dan zou raken. Hij kon ook niet langer naar rechts sturen, omdat de Williams daar nu zat. Albon was zich van geen kwaad bewust, en dacht dat hij de Haas-coureurs te slim af was, en bewoog naar links. Hij was echter nog niet aan Hülkenberg voorbij, waardoor zijn linkerachterband de rechtervoorband van The Hulk raakte, en dat betekende het einde van zijn race.

Overenthousiaste Albon

Als we puur objectief naar dit incident kijken, moeten we met een groot voorbehoud concluderen dat het Albon was die de fout maakte. Albon is de man die van zijn lijn afwijkt on een poging om zichzelf goed te positioneren voor de volgende bocht. Vermoedelijk realiseerde hij zich niet dat er nog een andere Haas zat, links van Hülkenberg, en dat Hülkenberg daarom nergens naartoe kon. Ja, Albon had dit kunnen vermijden, maar de vraag is of je het hem kwalijk kan nemen dat hij Magnussen niet zag, die op gelijke hoogte zat als Albon zelf.

De botsing zorgde er vooral voor dat Magnussen een slachtoffer werd, want nadat Albon geraakt werd, raakte hij vervolgens ook de andere Haas. De man in het midden kwam hier het beste uit, wat een wonder genoemd mag worden. Op een bepaalde manier is dat ook goed voor Hülkenberg, aangezien hij in dit incident niks had kunnen doen om ervoor te zorgen dat hij zichzelf en andere coureurs niet in gevaar zou hebben gebracht.

De FIA grijpt niet in

Nadat het stof was neergedaald, besloot de FIA om geen actie te ondernemen op basis van het incident. In andere woorden: de wedstrijdleiding beschouwde het incident vooral als een race-incident, en daar valt best wel wat voor te zeggen. Bij de start van de race is er namelijk veel druk. Wil je met zijn drieën heelhuids bij de eerste bocht komen? Dan is er altijd iemand die zijn verlies moet nemen. Gebeurt dat niet, dan resulteert het vaak erin dat een van de coureurs met schade naar de pitstraat moet terugkeren.

Albon had hier niet echt schuld, en Hülkenberg evenmin. Het was vooral een situatie waarbij er onvoldoende ruimte was voor drie auto's. Op basis van deze analyse, kunnen we alleen maar concluderen dat dit een race-incident was. Er hoeven dus geen sterretjes gezet te worden achter de namen van de betrokkenen. Als we dat echter wel zouden moeten doen, zou deze naar Albon gaan.

Alonso vs. Ocon

Een ander noemenswaardig incident vond tussen Fernando Alonso en Esteban Ocon plaats tijdens de kwalificatie voor de sprintrace. Het incident was vreemd, maar de reactie van één coureur in het bijzonder was nog vreemder. Ocon verweet Alonso ervan dat hij zijn bocht te krap maakte bij het incident in de tweede bocht. Alonso reed langzaam en liet de Fransman passeren. Ocon verloor de controle over het stuurwiel, maar hield zijn Alpine op het asfalt.

Hij nam vanwege dat moment echter niet zijn gebruikelijke lijn, waar Alonso door verrast werd. Ocon eindigde in de muur, terwijl met schade terug kon strompelen naar de pitstraat. De Alpine-coureur hield een heuse tirade over de boordradio, terwijl Alonso zich nog afvroeg wat er gebeurd was. Als we de beelden bekijken, wordt het duidelijk dat dit ongeluk veroorzaakt werden doordat Ocon de controle over zijn auto verloor. Dat betekent dat Alonso, die verder een uitstekend weekend had, niks verkeerd deed.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws