Windsor duidt verschil Mercedes en Red Bull: 'Red Bull kan auto op andere manier aanpassen' Formule 1
Formule 1

Windsor duidt verschil Mercedes en Red Bull: 'Red Bull kan auto op andere manier aanpassen'

Windsor duidt verschil Mercedes en Red Bull: 'Red Bull kan auto op andere manier aanpassen'

Na afloop van de kwalificatie op het Shanghai International Circuit was F1-journalist Peter Windsor traditiegetrouw weer van de partij om zijn inzichten te delen. Windsor prees het team van Red Bull Racing voor de resultaten die het wederom weet neer te zetten. Tegelijkertijd keek Windsor ook naar Mercedes en duidde hij het inmiddels grote verschil tussen het Duitse en het Oostenrijkse team.

Volgens Windsor wist Red Bull 'een perfect resultaat' neer te zetten. 'Max Verstappen staat op pole en ging eigenlijk gewoon verder met waar hij was gebleven tijdens de sprintrace. Vanaf het begin tot het eind leek hij onder controle tijdens de kwalificatie. Red Bull is grandioos momenteel.'

Ruimte om te manoeuvreren 

Ook over de prestaties van Pérez was Windsor te spreken. 'Pérez onderstreept de prestaties van de RB20 en heeft wederom zeer goed gepresteerd onder druk.' Volgens Windsor is er een duidelijke reden voor het success dat Red Bull keer op keer weet te behalen. 'De sweet spot van Red Bull is zo groot dat het team de auto kan aanpassen op een manier waarop andere teams dat niet kunnen zonder topsnelheid te verliezen. We hebben dit ook in de kwalificatie gezien. Verstappen ging alsmaar sneller en sneller.'

Een ander verhaal is dat van Mercedes. 'Wat een ramp', begint Windsor. 'Een van de grote verhalen van de dag was dat Lewis Hamilton niet verder kwam dan Q1. Gisteren stond hij nog even op pole voor de sprint race. En nu komt hij niet eens verder dan Q1 voor de kwalificatie voor de Grand Prix.' Volgens Windsor mankeert er duidelijk iets aan de balans van de auto van Lewis. Ook was de Brit langzaam in de derde sector. 'Die 41.6 maakte dat hij niet verder kwam dan Q1. We kunnen de schuld neerleggen bij de coureur. Maar wel een onder druk.'

Mercedes had het een en ander aangepast aan de auto van Hamilton voorafgaand aan de kwalificatie. 'Ze hadden niet veel grip in de langzamere bochten en dat hebben ze proberen te verbeteren. En toen zijn ze de balans verloren. Dat laat zonder meer zien hoe klein de sweet spot is bij Mercedes waarbinnen zij kunnen opereren. Je hebt het bijna goed, je probeert te verbeteren, en vervolgens sla je de plank volledig mis.'

Volgens Windsor maakt bovengenoemd voorbeeld duidelijk waar het verschil tussen Red Bull en Mercedes vandaan komt. 'Bij Red Bull is er veel meer ruimte om te manoeuvreren wanneer ze veranderingen willen aanbrengen aan de set-up. Dat hebben we vandaag gezien. Wat het ook was, het was genoeg voor Lewis Hamilton om praktisch gezien binnen 24 uur van de voorste rij van de grid naar het achterste uiteinde van te grid te komen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws