Met vijf coureurs binnen twee tienden is het logisch dat verschillende coureurs balen van een mogelijk gemiste kans. Ook Toto Wolff denkt dat Mercedes in staat was om het succes van de vrijdag te herhalen, ware het niet dat Kimi Antonelli enkele foutjes maakte. De Oostenrijker blikt ook vooruit op de race, waar hij enkele duidelijke favorieten aanstipt.
Antonelli sloot de sessie uiteindelijk als derde af, met een kleine achterstand op de mannen voor zich. George Russell had het in Miami lastiger, maar kwam in Q3 toch tot een behoorlijk sterke ronde. Met zijn vijfde plek kwam hij slechts één honderdste tekort om kampioenschapsleider Oscar Piastri tot de derde startrij terug te verwijzen. McLaren domineerde aan het begin van het seizoen, maar Mercedes en Verstappen lijken het Britse team steeds vaker serieuze tegenstand te kunnen bieden.
Antonelli had poleposition kunnen grijpen
'Wat je ook doet, je zal er nooit tevreden mee zijn', lacht perfectionist Wolff in gesprek met Viaplay. De Mercedes-teambaas legt aan Le Mans-recordwinnaar Tom Kristensen uit dat er nog meer mogelijk was geweest. 'Kimi (Antonelli, red.) maakte een klein foutje in de eerste bocht, in zijn beide Q3-ronden. Anders had hij op poleposition gestaan. Als telt echter niet', beseft Wolff. Verstappen maakte zelf in zijn poleronde ook een foutje in de eerste bocht, maar klokte desondanks de snelste sectortijd in dat deel.
Wolff beseft dat Mercedes verdere stappen moet zetten om echt mee te doen voor de polepositions en overwinningen. 'We moeten tevreden zijn met de resultaten, die hij heeft neergezet. Beide jongens kwamen grip tekort in de auto. Het is dus eerder aan ons om de auto sneller te maken', zo steekt Wolff de hand in eigen boezem. Antonelli greep in de sprintkwalificatie nog de poleposition, maar kwam in de hoofdkwalificatie 0,067 seconden tekort.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Daardoor moet de 18-jarige coureur niet alleen achter Verstappen, maar ook achter Norris starten. De McLaren-coureur was 0,002 seconden sneller - omgerekend ruim tien centimeter na een rondje - en neemt nu dus de tweede plek in. Voor Verstappen is dat mogelijk geen slecht nieuws, nadat Antonelli aankondigde dat hij zijn aanpak bij de start gaat aanpassen, nadat hij geen ruimte kreeg van Oscar Piastri in de sprintrace. Dankzij de goede prestaties van beide coureurs staat Mercedes wel tweede bij de constructeurs, aangezien Verstappen er bij Red Bull Racing grotendeels alleen voorstaat.
Compliment voor Verstappen
Kristensen vraagt zijn leeftijdsgenoot vervolgens naar zijn verwachtingen voor de Grand Prix. 'Dit is onze achilleshiel', geeft Wolff aan over de race pace. 'We oververhitten de voorbanden én de achterbanden sneller dan onze concurrenten. De McLaren is echt een klasse apart. Verstappen is altijd in staat tot iets bijzonders', zegt Wolff, die het dan over de poleposition en het bandenmanagement van de wereldkampioen heeft.
'Wij staan dus derde of vierde in dit aspect. Zelfs de Ferrari's komen in de race vaak tot leven, en zetten ons dan onder druk. Dit is gewoon waar we staan. We brengen wat upgrades mee naar Imola, om dit hopelijk te verbeteren. Een paar orkanen of hagelstormen tijdens de race zou ons wel goed uitkomen', lacht Wolff. In de sprintrace wist Mercedes echter niet van de omstandigheden te profiteren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties