In gesprek met Ghiotto: 'Dit is misschien wel de meest competitieve F2-grid ooit'

In gesprek met Ghiotto: 'Dit is misschien wel de meest competitieve F2-grid ooit'

Ervaren Formule 2-coureur Luca Ghiotto heeft ook in het 2020-seizoen een overwinning op naam weten te schrijven. De Italiaan, die al sinds 2016 actief is in de subklasse van de Formule 1, behaalde dit jaar echter misschien wel zijn mooiste overwinning aller tijden. Met F1 Maximaal gaat hij exclusief in gesprek over die bloedstollende Formule 2-race, hoe het coronavirus het seizoen volledig omgegooid heeft en over de cutthroat F2-grid van 2020.

De Formule 2-races op de Hungaroring waren voor Ghiotto twee uitstekende evenementen. De Hitech Grand Prix-rijder wist de hoofdrace, die traditioneel op zaterdag verreden wordt, af te sluiten met een strakke vierde plek. Die zondag begon hij, wegens de reverse-grid vanaf P6. Na een uitstekende start klom de Italiaan in die eerste sector naar de tweede plek, om vervolgens één van de races van zijn leven te rijden. Ghiotto neemt ons mee in hoe hij deze uitstekend uitgevoerde race ervaren heeft.

'Ik was de enige die voor een 'normale' sprintrace ging - met een strategie zonder pitstops', steekt Ghiotto van wal. 'Het circuit vroeg zoveel van de banden dat een pitstop de norm werd. Bijna iedereen ging daarom ook voor die stop, op mijzelf en misschien een andere coureur na. Ik deed gewoon mijn ding en probeerde voor de banden te zorgen, daar zit een van onze sterke punten dit jaar. Het was een goed weekend - een ongelooflijk weekend zelfs.'

Hoe voelde het vanuit de bolide zelf om een race te winnen die tot op de laatste meter spannend was? Ghiotto: 'Vanuit de cockpit was de spanning om te snijden. Die ronden voelden aan als eeuwen, alsof er geen einde aan kwam. Mijn team liet me de gehele slotfase eigenlijk met rust. De banden waren vrijwel volledig versleten dus het was lastig om het maximale uit de auto te halen. Tijdens het rijden lieten ze mij met rust en bij de start-finish meldden ze me hoe ver Illot achter mij zat. Elke ronde hoorde ik hoe dat gat met vier seconden kromp.'

'Aan het einde was het bloedstollend spannend', herinnert Ghiotto zich. Tot overmaat van ramp kende hij geen foutloze laatste ronde: 'Ik blokkeerde één van mijn wielen in bocht één omdat mijn linker voorband er volledig aan was. Op dat moment dacht ik: 'Dit was het, ik ga dit verliezen.' Illot al zo dicht achter mij. Gelukkig waren zijn banden in die laatste ronde ook niet helemaal nieuw meer, het was net voldoende om de overwinning naar me toe te trekken', stelt een tevreden Ghiotto. Hij werd in 2019 derde in het Formule 2-kampioenschap.

Hitech Grand Prix gokt op race zonder pitstops

Ghiotto geeft ons ook een mooi beeld van hoe het strategische besluitproces er bij zo'n team uit ziet: 'Zodra we de race startten, speelden we met de gedachte om niet te stoppen. We wisten dat meerdere teams dat zouden gaan proberen omdat de zachte band op zaterdag duurzamer bleek dan verwacht. Daarom gingen we uit van plan A (de race uitrijden zonder te stoppen, dit is gedurende de sprintrace in de Formule 2 toegestaan, red.). Ik had een uitstekende start - van tevoren hadden we al besproken wat we zouden doen indien dat het geval was. Ik lag na de eerste bocht al op P2.'

'Daarna zag ik Illot bij mij wegtrekken, hoewel hij niet veel sneller ging dan ik. Op een gegeven moment merkte ik dat hij volledig door zijn banden heen was. Ik verwachtte dat hij die ronde die pitstop zou gaan maken', vervolgt Ghiotto. Zijn Britse rivaal dook naar binnen voor een setje nieuw rubber. 'Zodra hij de pitstraat indook, vroeg mijn team of we plan A aan zouden houden of voor plan B moesten gaan. We zaten toen op de helft van de race. Ik voelde dat het goed zat met de banden en durfde het wel aan om tot het einde van de race door te gaan.'


Ghiotto pakt de overwinning in Hongarije

'Ik had het zelfvertrouwen om eens wat anders te proberen dan de rest en dat werkte, hoewel het tegen het einde heel spannend werd. Het was een van de beste races uit mijn Formule 2-carriere. Een mooie manier om voor blije gezichten te zorgen bij het team', aldus de inmiddels 25-jarige rijder die maar liefst zeven Formule 2-overwinningen heeft weten te behalen de afgelopen jaren.

Ghiotto maakt indruk in 2020

Na zijn zinderende weekend in Hongarije stond een tweetal races op Silverstone op de agenda. Ghiotto kwam daar totaal niet uit de verf en herpakte zich in Barcelona. De sprintrace op Circuit de Barcelona-Catalunya mocht hij voor de tweede keer dit jaar het ereschavot betreden, hij eindigde de wedstrijd op P2. 'Dat was een goede race. Natuurlijk begon ik vanaf poleposition en wilde ik de wedstrijd heel graag winnen', spreekt Ghiotto toch enigszins teleurgesteld.

Felipe Drugovich, die in 2020 uitkomt voor het Nederlandse MP Motorsport, wist hem te verschalken in de aanloop naar de eerste bocht. De Braziliaan reed vervolgens weg van de rest van het veld, waardoor Ghiotto niets anders restte dan te verdedigen tegen een oude bekende: Callum Illot. ' MP Motorsport liet daar echter zien uit welk hout ze gesneden zijn, tijdens beide Grands Prix waren ze zeer snel', geeft Ghiotto lovend over het team van Sander Dorsman toe.

'De tweede plek was het maximale wat er voor ons in zat. Er brak iets af in mijn bolide zodra ik uit de pitstraat reed tijdens de kwalificatie. Daar heb ik de hele sessie mee moeten rijden. Meer dan de tweede plaats zat er dat weekend gewoon niet in', beseft Ghiotto zich. Na de Grand Prix van Spanje wist hij ook in Monza het podium weer te bestijgen. De eerste race van het weekend was de zilveren plak weer voor hem, waarmee hij dit jaar maar liefst drie podiumplaatsen heeft weten te bemachtigen.


P2 voor Ghiotto in Barcelona

Ghiotto heeft door twee teleurstellende weekenden in Groot-Brittannie een flink gat gelaten naar de top van de sub-klasse. Daarom zit het kampioenschap er volgens hemzelf helaas niet meer in dit jaar: 'Daar denk ik niet echt over na. Allebei de double headers waren voor ons erg pittig. Ik heb daar belangrijke punten laten liggen. Ik lig nu ongeveer zestig tot zeventig punten achter op de leider. Misschien ga ik dit jaar bovendien niet alle races rijden vanwege mijn activiteiten in de GT dit jaar.'

Een Formule 2-seizoen tijdens het coronavirus

De afgelopen maanden is er ondanks het coronavirus gewoon volop geracet. Dat betekent echter niet dat het virus de wereld uit is. Ghiotto geeft aan dat ook in de klasse waarin hij actief is, de gevolgen van het virus duidelijk te voelen zijn: 'Iedereen is wel wat angstig om het virus te krijgen. Op de circuits worden we regelmatig getest, elke vijf dagen moeten we ons melden. Dat maakt het seizoen toch wel een stuk lastiger dan afgelopen seizoenen. Je houdt altijd in je achterhoofd dat je moet zien te voorkomen dat je het virus krijgt. Kijk maar naar wat er gebeurd is met Sergio Perez.' De Mexicaanse Formule 1-coureur moest twee races missen omdat hij positief getest werd op het virus.

Toch denkt Ghiotto dat de voorzorgsmaatregelen die genomen worden door de FIA op de circuits meer dan voldoende zijn: 'De FIA levert uitstekend werk in het veilig houden van de sport en het beschermen van de Formule 2-coureurs. Ze zijn consistent strikt met de situatie waardoor wij ons altijd in een gecontroleerde omgeving bevinden. De coureurs zijn bang om het virus te krijgen. We moeten continu onze handen wassen, op het vliegveld maar ook rondom het circuit. We proberen gewoon zo veilig mogelijk ons werk te blijven doen.'

Een van de gevolgen van de pandemie is dat de 2020-kalender volledig op de schop is gegaan. De raceweekenden volgen elkaar op en er is de afgelopen maanden meerdere weekenden op een circuit gereden. Dat is niet per definitie een voordeel, benadrukt de nummer tien in het huidige F2-kampioenschap: 'Het is uitputtend. Natuurlijk racen wij allen graag en houden we van wat we doen, dus het is goed om vrijwel elke week te rijden. Aan de andere kant is het goed om ook af en toe je rust te pakken. Met name omdat double-headers op hetzelfde circuit stressvol zijn.'

'Je rijdt twee keer op dezelfde baan. Als je op die baan dus een probleem hebt, heb je dat probleem twee keer. Als je een race rijdt op een circuit waar je maar een race rijdt en je hebt een slecht weekend, dan ga je daarna gewoon door met het volgende evenement. Dat is een van de redenen dat dit soort weekenden wat stressvoller zijn dan normaal', vertelt hij. Het eerste weekend op Silverstone viel zwaar tegen voor hem, ook kon hij in het weekend daarna geen potten breken. Een duidelijk voorbeeld van hoe het coronavirus zijn resultaten aangetast heeft.

Formule 2 en Formule 1

Dit jaar hebben we een MP Motorsport, Carlin, DAMS, ART Grand Prix en Uni-Virtuosi-winnaar gezien. De huidige Formule 2-grid ziet Ghiotto, die al vier jaar F2 achter de rug heeft, dan ook als een van de meest getalenteerde jaren ooit: 'Veel van de jonge coureurs zijn bijzonder snel. Daarnaast hebben veel teams stappen gezet in het aanpassen van de bolide dit seizoen - zoals MP Motorsport, die ik zojuist al benoemd heb.'

'Zij hebben mij enorm verrast omdat ze dit jaar echt veel beter presteren dan vorig jaar. Er zijn dit jaar tien of twaalf coureurs die een race kunnen winnen, dat zijn er veel meer dan vorig jaar. Misschien is dit wel de meest competitieve Formule 2-grid ooit', geeft Ghiotto aan. Enkele van de heren van de huidige grid, waaronder Yuki Tsunoda, Robert Shwartzman en Mick Schumacher zijn dan ook herhaaldelijk in verband gebracht met Formule 1-zitjes voor 2021.

Hoewel Ghiotto die stap ook maar al te graag zou zetten, twijfelt hij of het voor hem nog haalbaar is: 'Formule 1 is natuurlijk altijd het doel. Elke coureur geeft je dat antwoord. Als ik daar een kans zou krijgen, zou ik daar maar al te graag heen gaan. Momenteel ziet het er echter niet naar uit dat die kans binnenkort op mijn pad terecht komt, er ligt niets op tafel. Je weet echter nooit wat er gaat gebeuren, daarom wil ik graag nog wat overwinningen pakken. De racewereld is een gekke wereld, wie weet worden we nog eens verrast.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Door: Christian Moerman




Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Update | Meer details bekend over privévliegtuig Verstappen

In de Mic High Club-podcast hebben tafelheren Menno Zwart en Philip Dröge laten weten dat Max Verstappen een privévliegtuig g...

Ondertussen in de F1 | Hamilton was al bang voor zijn banden voor de start van GP Turkije

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

F1 in het kort | F1-teams zullen 2021-rubber Pirelli testen in Bahrein

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Red Bull-sponsor Siemens bevestigt waarschuwing na uitspraken Verstappen

Max Verstappen heeft veel losgemaakt door Lance Stroll tijdens het Grand Prix-weekend in Portugal een Mongool te noemen. Tijd...

Horner heeft vertrouwen: 'Het lukte ons met het chassis, dus moet het ook met de motor kunnen'

Christian Horner verwacht dat de exit van Honda uit de Formule 1 goed opgelost kan worden door Red Bull. In het verleden heef...

Zeven races die Hamilton met mazzel wist te winnen

Iedere topcoureur loopt wel eens met pech een zege mis, terwijl soms ook met fortuin gewonnen wordt. Zo ook Lewis Hamilton. E...

Update | Masi reageert op geschrokken Vettel: 'Vergt meer een aanpassing van procedures'

Sebastian Vettel ziet graag een digitaal systeem om de safety-car te 'unlappen'. Tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna vol...

Coulthard verwacht: 'Ferrari bezig aan ontwikkeling nieuwe motor die ze naar voren kan brengen'

David Coulthard kijkt met verbijstering naar de prestaties van Ferrari dit seizoen. De Scuderia lopen enorm achter op de conc...

Producten Verstappen en Hamilton in Black Friday sale bij Fuel For Fans!

Aanstaande vrijdag (27 november 2020) is het Black Friday! In aanloop naar die dag zijn er diverse deals bij Fuel For Fans. T...

Wolff blij met rijdersduo Hamilton en Bottas: 'Ik denk dat je twee alfamannetjes kunt hebben'

Toto Wolff is goed te spreken over het rijdersduo Lewis Hamilton en Valtteri Bottas bij Mercedes. De Oostenrijker kreeg de vr...

Lees meer

Net binnen

Ross Brawn: de meest succesvolle geest van de voormalige én de huidige Formule 1

De naam Ross Brawn doet bij menig Formule 1-fan wel een belletje rinkelen. Tegenwoordig werkzaam als de technisch directeur v...

ACI pleit voor herstel Monza: 'Formule 1 moet de komende twintig jaar terug kunnen keren'

Het fameuze Formule 1-circuit van Monza verdient een opknapbeurt, zo beargumenteert Angelo Sticchi Damiani. De president van...

'Mercedes onaangetast door regelwijziging 2021, schade is al goedgemaakt'

De keuze van Mercedes om al vroeg in het jaar de focus te verleggen op de ontwikkeling van de 2021-auto heeft het team geen w...

F1 in het kort | F1-teams zullen 2021-rubber Pirelli testen in Bahrein

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Agressieve bandenkeuze Pirelli voor GP Bahrein: 'Strategisch biedt dat meer mogelijkheden'

Pirelli is niet van plan het Formule 1-seizoen van 2020 in mineur te laten eindigen. Met een agressieve bandenkeuze voor zowe...

Lees meer