Boordradio's VT2 | Geïrriteerde Verstappen: 'Kan je me volgende keer vertellen waar ze zijn?' Max Verstappen
Max Verstappen

Boordradio's VT2 | Geïrriteerde Verstappen: 'Kan je me volgende keer vertellen waar ze zijn?'

Boordradio's VT2 | Geïrriteerde Verstappen: 'Kan je me volgende keer vertellen waar ze zijn?'

Voorafgaand aan de tweede vrije training hoopten de Formule 1-coureurs dat de hoeveelheid grip op de baan zou verbeteren. Hoewel dit nauwelijks het geval was, schoten de rondetijden omhoog, vooral te danken aan de stints op de zachtste bandencompound. Over de boordradio hoorden we echter diverse coureurs vloeken op het zachtste Pirelli-rubber. Daarnaast kenmerkte een geïrriteerde Max Verstappen de slotfase van de tweede vrije training in Turkije.

'Ik wil deze banden echt niet meer gebruiken vandaag.' Het was Romain Grosjean die in de middagsessie het startschot loste voor de daaropvolgende tirades over de rood omrande banden. Verstappen volgde: 'Deze banden zijn op. Rechtsvoor heeft totaal geen leven meer in zich.' In totaal gebruikte de Nederlander de softs zo'n elf ronden gedurende zijn eerste stint.

Charles Leclerc, die aan het eind van de tweede vrije training een knappe tweede plaats vast wist te houden in de eindklassering, ervoer hetzelfde probleem: 'Ah, de softs zijn zó slecht. Ze slijten gewoon bijzonder snel.' Aan boord bij zijn toekomstige teamgenoot, Carlos Sainz, zagen we een dikke, doffe streep verschijnen op zijn voorband: 'Rechtsvoor valt uit elkaar', klaagde de Spanjaard.

Technische problemen en een verkeerde afstelling

Geen uitvallers tijdens de middagsessie maar wel twee coureurs die niet helemaal tevreden waren met hun auto. Allereerst was Daniil Kvyat aan de beurt. De Rus, die de tweede sessie netjes als zesde af wist te sluiten in de AlphaTauri, voelde dat er iets misging in zijn remsysteem: 'De remmen zijn weg, ik reed door één trage bocht en mijn remmen zijn meteen volledig weg.'

Later was het George Russell die ontevreden was met zijn Williams. De Brit probeerde bocht 8, de lange doordraaier die met de huidige generatie F1-auto's vol gas genomen kan worden, heelhuids door te komen en moest enkele keren bijsturen om de FW43 op het circuit te houden. Dit lukte uiteindelijk niet. Russell: 'De onbalans in bocht 8 is een grap.'

Geïrriteerde Verstappen

In de slotfase bood Verstappen nog een bijzondere boordradio. Voorafgaand aan een snelle ronde rijden de coureurs altijd wat rustiger voordat ze het rechte stuk op gaan bij de start-finish. Zo willen ze een gat met schone lucht voor zichzelf creëren. Toen Verstappen dit deed, werd hij echter ingehaald door Antonio Giovinazzi.

'Kan je me volgende keer vertellen waar ze zijn?', vroeg Max geërgerd toen hij gepasseerd werd door de Alfa Romeo. 'Dit zijn dezelfde auto's als die je de hele tijd al achter je hebt', kreeg hij terug van Christian Horner. 'Ja, ik probeer en gat te trekken en ineens zijn ze daar. Ik kan in die bochten (de laatste bochtenreeks, red.) in mijn spiegels niets zien.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws