max verstappen red bull racing gp spanje 2025 vrijdag christian horner Max Verstappen
Max Verstappen

Hughes analyseert tijdverlies Verstappen ten opzichte van Piastri: 'Het is onvoorstelbaar'

max verstappen red bull racing gp spanje 2025 vrijdag christian horner

In de aanloop naar het huidige weekend was de vraag altijd of het lobbywerk van Red Bull Racing veel effect zou hebben. Zou het strenger controleren van de vleugels betekenen dat Red Bull dichter bij McLaren kon komen? Voorlopig zijn er geen signalen in die richting. Mark Hughes vindt het wel onvoorstelbaar op welke plek Verstappen het meeste tijd verliest.

In zijn analyse voor The Race na de kwalificatie stelt Hughes zich de vraag: wat hebben de restricties op de flexibiliteit van de vleugels teweeg gebracht? 'Red Bull heeft achter de schermen hard aangedrongen op het aanpakken van de flexi-wings. Het team heeft een nieuwe voorvleugel die geoptimaliseerd is met het oog op de nieuwe regels. Dat leverde een derde plaats op voor Max Verstappen in de kwalificatie, maar met een groot verschil van drie tienden van een seconde ten opzichte van Piastri.'

Red Bull al vaak competitiever geweest

Dat is niet bepaald bemoedigend. 'We kunnen de vergelijking maken met de vorm van Red Bull in de kwalificatie in het gedeelte van het seizoen met buigzame vleugels.' Hughes geef vervolgens een overzicht van het percentage van het kwalificatierondje van Red Bull ten opzichte van het rondje waar de polepositie mee behaald is op elk circuit. In Japan, Saudi-Arabië en Miami is dat dan bijvoorbeeld 100 procent, omdat Verstappen daar de polepositie pakte. Op andere circuits komt Red Bull uit op meer dan 100 procent. In Spanje komt het zelfs neer op 100,42 procent. 'We kunnen zien dat de prestatie in Spanje bij de minder competitieve prestaties zit.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hughes analyseert tijdverlies Verstappen ten opzichte van Piastri: 'Het is onvoorstelbaar'
De eerste bocht in Spanje is niet eenvoudig voor Verstappen.

Het interessantst is dan wat de coureurs er zelf over zeggen. 'Verstappen verklaarde zijn grootste moeilijkheid: de banden klaar krijgen voor de eerste bocht en tegelijkertijd het rustig aan doen in de out-lap zodat de achterste banden niet oververhit raakten.' Hughes heeft zelf ook enkele dingen opgemerkt. 'In die bocht remde Verstappen zeventien meter eerder dan Piastri en hij was in het midden van de bocht tien kilometer per uur trager. Daar deed McLaren de concurrentie het meeste pijn.'

Verstappen verliest veel tijd in eerste sector

De problemen in de eerste bocht leiden tot ontzettend groot tijdverlies in de eerste sector, zeker als je het vergelijkt met de eindtijden. 'Het is onvoorstelbaar, maar twee derde van het tijdverlies van Verstappen ten opzichte van Piastri komt in de eerste sector. Hij verloor 0,12 seconden in de tweede sector en won 0,027 seconden in de laatste sector.' Piastri had voor die laatste sector al zo veel tijd gewonnen dat hij het zich wel kon permitteren om op het einde wat in te leveren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea stella mclaren australie vrijdag 2025
Stella had er altijd vertrouwen in dat McLaren ook met minder buigzame vleugels goed zou presteren.

Op basis van de reactie van Andrea Stella, die aangaf dat de nieuwe regel over de vleugels voor McLaren altijd slechts een kleine wijziging zouden betekenen en de MCL39 het vaak goed doet bij hoge temperaturen, komt Hughes tot zijn slotconclusie. 'Het verschil in de kloof tussen McLaren en Red Bull heeft te maken met hoe de karakteristieken van een circuit in verhouding staan met de eigenschappen van de auto. Het heeft niet te maken met een technische richtlijn.'

Duidelijk geloof bij Red Bull rond flexi-wings

In het team van Verstappen waren ze ervan overtuigd dat hun kansen zouden groeien vanaf dit weekend. 'Red Bull gelooft dat de regel rond de flexi-wings het makkelijker maakt om de juiste set-up te vinden voor de RB21. Ze zien het bewijs in hoe goed de balans was op vrijdag, maar een grote vooruitgang is er niet geboekt.' Hughes is van mening dat de nieuwe blik op flexibiliteit van de vleugels amper een verschil zal maken in de krachtsverhoudingen tussen de teams.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws