Peter Windsor heeft behoorlijk wat data verzameld na de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje. De analist bekeek de bochtensnelheid van de drie snelste coureurs, en zoomde nog even in op de prestaties van verschillende coureurs bij het opkomen van het rechte stuk. De analist wijt de nederlaag van Verstappen aan het gebrek aan neerwaartse grip en het feit dat hij op de banden moest letten, maar zet Verstappen wel uitgebreid in het zonnetje.
'McLaren domineerde zoals voorspeld in de kwalificatie, waarbij Oscar Piastri voor Lando Norris staat', opent Windsor na afloop van de kwalificatie op zijn YouTube-kanaal. 'Max Verstappen pakte uiteindelijk de derde startplek. Hij had het best lastig om op snelheid te komen en om de juiste balans te vinden voor het gripniveau dat hij heeft. De McLarens staan wel voor hem.' Piastri was uiteindelijk drie tienden sneller dan Verstappen.
Gestuntel bij Ferrari
'Lewis Hamilton staat dit keer voor Charles Leclerc, maar dat had vooral ermee te maken dat Leclerc geen zachte banden meer had', stipt de Brit aan. 'De grote vraag is wel waarom Charles aan het begin van Q3 al naar buiten ging op die ene set zachte banden. Waarom wachtte hij niet tot het einde van Q3, zoals Fernando Alonso deed? Ik begrijp de strategie bij Leclerc totaal niet. Alonso maakte die fout niet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor voorspelde eerder nog dat Lando Norris aan het langste eind zou trekken, maar Piastri bleek de snelste coureur bij McLaren te zijn. 'Piastri gebruikte meer asfalt in de eerste bochten. Hij heeft wel geweldige controle over de auto. Lando Norris maakte kleine foutjes, en dat gebeurde al in de derde vrije training. Hij had een goede ronde, maar de auto begon te stuiteren, en daar begon het allemaal mee. Sindsdien liep hij achter de feiten aan.'
Data van de top drie
Windsor laat vervolgens een tabel zien met de snelheden van de drie snelste coureurs per bocht. 'Het begint al met de snelheid op het rechte stuk. De Red Bull gebruikt zijn banden meer, omdat de auto niet zoveel neerwaartse druk heeft als de McLaren. Je gaat dan je banden sneller oververhitten om hetzelfde uit de banden te kunnen halen. De McLaren-coureurs kunnen overal de optimale grip gebruiken, terwijl Verstappen moet kiezen hoe hij de ronde indeelt.'
De tekst gaat verder onder de tabel.
Bocht | Piastri | Norris | Verstappen |
Rechte stuk | 328 | 327 | 327 |
Bocht 1 | 168 | 174 | 163 |
Bocht 2 | 195 | 199 | 197 |
Bocht 3 | 258 | 257 | 255 |
Bocht 4 | 168 | 170 | 161 |
Bocht 5 | 163 | 165 | 166 |
Bocht 6 | 256 | 257 | 258 |
Bocht 7 | 165 | 161 | 158 |
Bocht 8 | 215 | 211 | 204 |
Bocht 9 | 263 | 263 | 265 |
Bocht 10 | 119 | 119 | 119 |
Bocht 11 | 217 | 210 | 219 |
Bocht 12 | 143 | 139 | 137 |
Bocht 13 | 254 | 254 | 250 |
Bocht 14 | 277 | 273 | 273 |
Start-finish | 305 | 302 | 301 |
'Als we naar het verschil kijken tussen Norris en Piastri, zie je dat Norris in de eerste bochten sneller is. Dat duidt erop dat Norris juist wat eerder remt dan Piastri', meent Windsor. 'Hij probeert op de banden te letten in de eerste sector, en daarvan te profiteren in de laatste twee sectoren. Dat is wat Verstappen ook moest doen. Piastri houdt hogere versnellingen aan, en behoudt zo een betere balans in de auto.'
'In bocht 5 gaat Norris eerder op het gas, maar Piastri neemt meer snelheid mee uit bocht 7. Bocht 8 is niet echt een bocht, maar je ziet daar het gevolg van bocht 7', legt Windsor uit. 'In bocht 11 gaat Piastri veel sneller. Dat duidt erop dat Norris in bocht 10 een fout heeft gemaakt. Piastri was ook heel sterk in bocht 12. In de laatste bocht ging Norris iets langer van het gas dan Piastri, en dat maakte het verschil. Het was een briljante ronde van Piastri.'
Verstappen houdt bewust in
'Laten we nu naar Verstappen kijken', vervolgt Windsor. 'Hij was niet echt snel aan het begin van Q3. De snelheid die hij had, viel aan het einde van die ronde weg.' De analist denkt dat Verstappen zijn aanpak voor de laatste poging daarop aanpakte. 'Het is duidelijk dat hij voor die laatste ronde iets rustiger zou rijden in de eerste sector. Die sector eindigt vlak voor bocht 4. Het is interessant dat Verstappen zijn sectortijd in de eerste sector toch bijna evenaarde.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De baan werd echter sneller, en Verstappen werd ook sneller in die laatste run, maar in de eerste sector was hij dus langzamer dan toen de auto zich minder goed gedroeg, en de baan langzamer was. Dit zijn de verhoudingen na de ingreep van de FIA met de flexibele vleugels. De Red Bull is op de rechte stukken net zo snel, maar heeft minder aerodynamische grip in de bochten.' In de data is te zien dat Verstappen voornamelijk tijd verliest in de middelsnelle bochten.
'Je ziet in de data dat Verstappen niet snel was in de eerste sector', concludeert Windsor. 'Hij was in bocht 3 ook langzamer dan beide McLarens. Bocht 4 is de slechtste bocht voor de Red Bull in Barcelona. Het is een hele lange doordraaier. Als de banden ergens oververhit raken, is het wel in bocht 4. Je kunt daar als coureur ook niet veel doen, behalve afwachten. Het is best een saaie en frustrerende bocht. Hij was in bocht 7 ook erg traag. Dat suggereert dat hij problemen met de tractie van zijn auto heeft. Er is daar iets dat de Red Bull niet leuk vindt, misschien een hobbel of een kerbstone.'
Verstappen en één collega vol gas
'Bocht 8 is een weergave van wat je in bocht 7 ziet. Verstappen kan hier niks aan doen', meent Windsor. 'Ik heb nog nooit gezien dat een coureur daar het verschil kan maken. In bocht 9 gaat Verstappen 265 kilometer per uur! Lekker, Max!' roept Windsor uit. 'Hij was daar ongelofelijk snel. Hij is daar superscherp om in het midden van de bocht zo snel te zijn. Dit is echt indrukwekkend van Max.'
Windsor laat zien dat Verstappen in bocht 10 niks wint op de McLarens, maar bij het uitkomen van die bocht wel veel sneller is in bocht 11. 'Dit is een beloning voor een coureur als Max, omdat hij de auto snel laat roteren. In bocht 12 was hij niet zo snel, maar dat ligt aan de auto. In bocht dertien viel Max tegen met 250 kilometer per uur. De banden beginnen dan ook te oververhitten. In bocht 14 herstelt hij zich. Ondanks de achterstand in bocht 13 ging hij even snel door bocht 14 als Norris. Weet je waarom? Hij ging compleet vol gas door die bocht. Hij hield totaal niet in! Alle Verstappen-fans kunnen trots zijn dat hij daar voluit ging', aldus Windsor, die het ongelofelijk vindt dat Verstappen daar niet inhield.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik wil niks afdoen aan de prestatie van Verstappen, maar slechts één andere coureur deed hetzelfde: Pierre Gasly. Deze gast is echt heel goed, dat hij vol gas rijdt in bocht 14 met een Alpine. Wauw!' roept Windsor uit. 'Dat is heel indrukwekkend. Max moest de banden dus managen in de eerste sector', weet Windsor, die laat zien dat Verstappen daar al ruim twee tienden liet liggen. 'Ik heb gecheckt of George Russell vol gas door de eerste bocht ging, maar hij ging ook lichtjes van het gas.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties