De jongste wereldkampioen ooit, dat is wat Max Verstappen moest worden in de Formule 1, maar dat is nu vrijwel een onmogelijke opgave. De samenwerking met Red Bull Racing verloopt vooralsnog teleurstellend en de Nederlander snakt dan ook naar een betere auto. Is het na 3,5 jaar 'net niet' tijd voor een stap hogerop?
Ook dit seizoen grijpt Red Bull wederom naast een poging om de aanval te openen op Mercedes en Ferrari. De Oostenrijkse renstal loopt juist achter de feiten aan. Sinds dit seizoen is Honda de leverancier van de krachtbron, maar daar heeft Red Bull nog niet echt de vruchten van kunnen plukken.
Het gat tussen Mercedes en Ferrari neemt inmiddels alleen maar toe. Red Bull moet zich zelfs zorgen gaan maken om teams als McLaren. Een zorgelijke situatie speelt zich momenteel dus af en om Verstappen tevreden te kunnen houden zal Red Bull daar samen met Honda grote stappen in moeten gaan zetten.
Verstappen kreeg keuze voorgelegd in 2017
In het najaar van 2017 had Verstappen de kans om te kiezen tussen de topteams. Opvallend genoeg ging de Nederlander wederom in zee met Red Bull. Dat leidde tot veel verontwaardigde reacties, want kampioen worden met het team van Christian Horner leek toen al vrijwel onmogelijk.
Dat heeft Verstappen dan ook gemerkt. In 2019 grijpt Red Bull namelijk wederom naast het wereldkampioenschap en moeten ze in het constructeurskampioenschap Mercedes en Ferrari ruim voor zich laten. Wat dat betreft is er dit seizoen weinig veranderd ten opzichte van voorgaande seizoenen.
De vraag is of Red Bull het in 2020 wel voor elkaar zou kunnen krijgen. Op basis van afgelopen seizoenen zou je dat niet denken, maar als we de mooie praatjes van Helmut Marko mogen geloven, dan staat er volgend seizoen een geweldige auto op Verstappen te wachten. Het is niet voor het eerst dat de Red Bull-adviseur zoiets roept, want zeg nou zelf, zijn geloofwaardigheid lijkt met het seizoen minder te worden.
Goede stap door Renault van de hand te doen
Uiteindelijk moeten we ook toegeven dat Red Bull wel degelijk een stap in de goede richting heeft gezet door Renault van de hand te doen, maar dat is nog lang niet genoeg om een gooi te kunnen doen naar een wereldtitel. Honda levert een constant presterende motor, maar echte vooruitgang zit er gedurende het seizoen niet in.
Toch moeten we Honda even de tijd gunnen. Na één seizoen laten de Japanners in ieder geval zien een constante motor af te kunnen leveren. In de winter heeft Honda dan ook informatie verzameld uit een heel seizoen om de motor flink door te ontwikkelen en voor 2020 een betere krachtbron te introduceren.
Eén ding wat zeker is, is dat de dagen beginnen te tellen voor Verstappen. Met zijn 22 jaar lijkt het een lastig verhaal te worden om dat beoogde record te verbreken. Deze staat nu namelijk nog op naam van Sebastian Vettel, die met 23 jaar en 134 dagen in 2010 wereldkampioen werd bij, jawel, Red Bull.
Geen plek bij Mercedes en Ferrari in 2020
Voor het seizoen van 2020 zal Verstappen het in ieder geval met Red Bull moeten blijven doen. Mercedes heeft Valtteri Bottas nog een jaar naast Lewis Hamilton. Ferrari heeft met Charles Leclerc een toekomstig wereldkampioen binnen haar renstal, tot frustratie van Sebastian Vettel.
Wat dat betreft zijn de kaarten voor 2021 nog lang niet geschud. Volgend seizoen zal voor Verstappen de beslissende factor zijn of hij wel of niet bij Red Bull zal blijven, maar de jongste wereldkampioen ooit worden, dat wordt een enorm lastig verhaal. (Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool)
Rick Pasker | rick@f1maximaal.nl
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties