Het was een fantastisch weekend voor Max Verstappen en Red Bull Racing in Azerbeidzjan. In de straten van Bakoe pakte de Nederlander zijn vierde overwinning van het seizoen, en zijn tweede zege op rij. Het dominante weekend van Verstappen leverde hem ook zijn zesde 'Grand Slam' op.
In Bakoe was er, net als in Monza, niets of niemand die Verstappen kon tegenhouden. Het gat met de concurrentie mag dan iets minder groot zijn geweest dan in Italië, maar dat vertelt niet het hele plaatje. Waar Verstappen in Monza vooral wegliep door onverklaarbare keuzes van McLaren, reed hij in de Azerbeidzjaanse hoofdstad gewoon op een rustig tempo naar de finish en had het allemaal nog wel wat sneller gekund. En dat allemaal ondanks het feit dat Verstappen en Red Bull bij de start een bijzondere keuze maakten.
Risicovolle keuze
Door een bizarre kwalificatie met daarin zes rode vlaggen, was het veld flink door elkaar gehusseld. Achter Verstappen stonden verrassend genoeg Carlos Sainz en Liam Lawson op plaats twee en drie in hun Williams en Visa Cash App Racing Bulls. Voor de viervoudig wereldkampioen reden genoeg om te starten op de harde band, een band waar hij het hele weekend nog niet op had gereden. Uiteindelijk was er geen vuiltje aan de lucht en kon de Nederlander rustig wegrijden bij zijn concurrenten, maar toch was de keuze voor de witte band niet zonder risico volgens Ernest Knoors.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Hij begon op zijn harde band, ten eerste moet je wel als eerste in de eerste bocht aankomen, wat wel gaat op het kortste stuk naar de eerste bocht van het hele jaar', zegt hij in de NOS Formule 1-Podcast. 'Maar was die safetycar misschien in ronde tien of vijftien gekomen, dan had hij moeten wisselen naar de mediumband en had hij hem niet kunnen uitrijden.'
Ook Jeroen Bleekemolen vindt de keuze voor de harde band risicovol, maar snapt ook wel waarom het team die keuze heeft gemaakt. 'Hij nam wel een risicootje, maar hij had nog nieuwe harde banden liggen. Alle mediums waren volgens mij gebruikt,' begint Bleekemolen. 'Het grootste verschil was dat hij een buffer had, met een Williams en een RB (Racing Bulls, red.) erachter. Die McLarens stonden ver weg, die moesten eerst maar dichterbij zien te komen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen is jaloersmakend
Knoors en Bleekemolen begrijpen wel dat Verstappen en Red Bull vaak voor een wat 'andere' strategie kiest dan bijvoorbeeld McLaren. Volgens hen kan de Nederlander gewoon lekker vrijuit racen, waar het team uit Woking juist alles te verliezen heeft. 'Hij kan lekker agressieve, aanvallende, beetje agressieve keuzes maken', vertelt Bleekemolen.
'Hij is zonder druk. Hij gaat elke race voor het maximale resultaat. Het lijkt me heerlijk om zo te kunnen rijden. Hij kan eigenlijk gewoon weer Max Verstappen zijn. Ik denk dat hij zoveel lol heeft in deze manier van racen', vervolgt Bleekemolen. 'Als McLaren zo door gaat met hun eigen ruiten ingooien, dan is Max er zo weer bij. Dan doet Verstappen gewoon weer mee voor het kampioenschap', aldus de analist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties