De hamvraag na de Grand Prix van Azerbeidzjan is of Max Verstappen weer kans maakt op de titel. Olav Mol probeert die vraag te beantwoorden, waarop hij ook inzoomt op het rampweekend van Oscar Piastri. Dat het rekenapparaat tevoorschijn wordt gehaald laat al zien dat Verstappen nog altijd in de titelstrijd zit, maar dat het geen gemakkelijk verhaal wordt.
Verstappen heeft zijn achterstand op Lando Norris in drie weekenden tijd gehalveerd van 88 tot 44 punten. Oscar Piastri won in Nederland nog, maar zag Verstappen in Italië en Azerbeidzjan 35 punten inlopen. Hoewel hij nog een voorsprong van 69 punten verdedigt, kan het dus ook snel veranderen. Als Verstappen in de komende races net zo hard blijft inlopen, zou hij zelfs in Brazilië de leiding in het kampioenschap al kunnen overnemen.
Rekensom
Mol gaat in op de vraag of Verstappen na Michael Schumacher de tweede coureur kan worden met vijf wereldtitels op rij. 'Er is nog wel een theoretische kans op de titel. Ik heb het even uitgerekend: Max moet elk weekend tien punten meer pakken dan Oscar Piastri.', weet de autosportcommentator. Daarbij heeft Verstappen nog tien races. Er worden nog Grands Prix verreden in Singapore, Austin, Mexico, Brazilië, Las Vegas, Qatar, en Abu Dhabi, en daarnaast krijgen we nog sprintraces in Austin, Brazilië, en Qatar.
'Dat is al lastig, maar er is wel een theoretische kans', benadrukt Mol, die aangeeft dat de situatie na Bakoe wel flink veranderd is. 'Het is niet meer zo dat de McLarens eerst nog twee keer moeten uitvallen. Dat heeft hij wel al opgelost', wijst Mol aan. Mocht Piastri nóg een keer uitvallen, dan wordt de hele rekensom gunstiger voor Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Piastri leek in Bakoe te bezwijken onder de druk, en Mol rekent op herhalingen daarvan. 'Die druk wordt groter. Hij weet hoe hij kampioen moet worden, en Piastri en Norris weten dat niet. In het eerste weekend waarin McLaren constructeurskampioen kan worden, schiet er meteen kramp in het hele verhaal', zo vindt Mol dat geen toeval. Toch wil hij ook realistisch blijven. 'In principe wordt hij geen wereldkampioen. Als dat wel lukt, krijgen we een paar knotsgekke races.'
Piastri en Norris zorgen voor geloof
Mol kijkt nu al vol verwachting uit naar het weekend in Singapore. 'Als McLaren in Singapore geen dubbelzege pakt, hebben ze echt een probleem', vertelt Mol. Het circuit in Singapore wordt gezien als een circuit dat heel goed bij de MCL39 past en juist niet bij de RB21. Als Verstappen daar achter Piastri eindigt, is de achterstand meteen ook weer erg groot gezien het aantal races. Mocht Verstappen wél inlopen, dan is de kans groot dat hij dat op andere circuits ook kan doen.
Daarnaast presteert Norris vaak sterk in Singapore en Piastri juist niet. Dat was ook in de straten van Bakoe te zien. 'Het geeft aan hoe moeilijk het onderhuids is als je weet dat je wereldkampioen kan worden', zo betwijfelt hij of Piastri wel zo'n koele kikker is. 'Veel mensen hebben bij Lewis Hamilton en Verstappen altijd geroepen dat je met de snelste auto wel wereldkampioen wordt. Kijk eens naar McLaren!'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Iedereen is het erover eens dat ze de snelste auto hebben, maar nu wordt het pas echt lastig. Als ze constructeurskampioen zijn, zullen ze zich toch echt op die coureurstitel moeten richten.' De coureurs en de teamleiding proberen die druk nu vaak nog te beperken door zich op het teamresultaat te focussen.
Norris presteerde beter dan Piastri, maar overtuigde ook totaal niet. 'Ik heb geen agressie gezien', baalt Mol. 'Hij heeft niet geprobeerd om zich terug te vechten na een slechte kwalificatie. De leider in het kampioenschap gaat eraf, dus dan weet je dat het een kans is. Deze auto's zijn gebouwd op vrije lucht. Qua inzet was het een slecht weekend', zegt hij over de Brit, die in de afgelopen maanden wel vaak sneller is geweest dan Piastri.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties