Max Verstappen werd vier keer op rij wereldkampioen en heeft dit seizoen de kans om Michael Schumacher te evenaren met een vijfde titel op rij. Daarvoor moet wel nog het een en ander gebeuren, want momenteel voert McLaren beide kampioenschappen aan. Verstappen praat dan ook liever niet over de strijd voor de wereldtitel, maar maakte daar na Canada een uitzondering in.
Na de regelwijziging betreffende de flexibele voorvleugels in Spanje deelde McLaren een dreun uit aan de concurrentie: voor het eerst sinds Hongarije 2024 startten én finishten de McLaren-coureurs als eerste en tweede. Daarnaast viel Verstappen in de slotfase ver terug door een verkeerde strategische keuze van Red Bull en een tijdstraf na een incident met George Russell. De achterstand op Oscar Piastri liep in een rampscenario op tot 49 punten.
Verstappen eist meer van Red Bull
In Canada kreeg Verstappen een kans om terug te slaan. Met de mediumbanden bezetten Russell en Verstappen verrassend de eerste startrij, terwijl McLaren niet verder kwam dan P3 en P7. Een aanvaring tussen Lando Norris en Piastri zorgde voor de eerste nulscore van een McLaren-coureur dit seizoen, terwijl Verstappen ook zes punten inliep op Piastri. De achterstand wordt dus teruggebracht tot 43 punten, terwijl Norris, misschien wel de snelste McLaren-coureur, nog maar 21 punten voor Verstappen staat.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen beseft echter dat hij nu nog niet over de middelen beschikt om zijn wereldtitel te kunnen verdedigen. 'Het gevoel in de auto was dit weekend niet verkeerd, maar we hebben gewoon meer snelheid nodig', zo legt Verstappen in gesprek met De Telegraaf de vinger op de zere plek. 'McLaren was dit weekend niet zo sterk als in andere weekenden.' De constructeurskampioen greep voor het eerst sinds de race in Las Vegas naast het podium.
McLaren geraakt door regelwijziging?
De vraag is hoe dat komt. Mogelijk heeft dit met de regelwijziging in Spanje te maken. De coureurs krijgen door die wijziging meer overstuur. Dit geldt dus vooral voor teams, die eerder flink profiteerden van flexibele vleugels. In Spanje is dat geen probleem, omdat de voorbanden het daar vooral zwaar te verduren krijgen. Overstuur belast de achterbanden, en onderstuur belast de voorbanden. Door de FIA-ingreep verslechterde het bandenmanagement dus niet bij teams, die eerder zeer flexibele vleugels hadden.
Overstuur is echter een groter probleem in Canada en Oostenrijk. Dit zijn typische circuits, waar de achterbanden de beperkende factor vormen, omdat deze circuits vooral uit korte bochten bestaan. De teams, die aan het begin van het seizoen gespecialiseerd waren in flexibele vleugels, lijden in Canada en Oostenrijk dus meer onder de gevolgen van de ingreep. Dit zou juist een circuit moeten zijn waar McLaren qua bandenmanagement en balans zou moeten uitblinken, op basis van het begin van het seizoen. Dat dit niet het geval was, is een duidelijke indicatie dat McLaren de prijs betaalt voor de minder flexibele vleugels.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren was duidelijk minder sterk dan in bijvoorbeeld Bahrein, een ander rear limited circuit. Het is nu afwachten of deze trend in Oostenrijk een vervolg krijgt. McLaren was in Canada in de race wel nog het snelste team en geldt daardoor in Oostenrijk ook als favoriet, maar dominantie zoals in Bahrein of Miami is onwaarschijnlijk. Toch weet Verstappen dat hij nog een iets snellere auto nodig heeft. 'Op de circuits, die eraan komen, hebben we denk ik nog wat meer nodig om met McLaren te vechten.'
Upgrades voor Red Bull
Verstappen vindt het lastig om over zijn titelkansen te praten, na een beter weekend. 'Daarvoor moet er nog veel gebeuren, om eerlijk te zijn. Dan moeten we meer races winnen. Hoe? Door competitiever te zijn', geeft de Limburger aan. Verstappen weet daarbij meteen goed nieuws te delen, want hij krijgt binnenkort weer upgrades. 'De komende weken komen er nog wat nieuwe onderdelen aan, en we hopen onze auto zo te verbeteren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Red Bull-coureur zal dan op Oostenrijk of Groot-Brittannië doelen. Afgelopen jaar konden de upgrades aan de RB20 zelden als een succes gezien worden, maar dit jaar was een upgradepakket in Imola wel een schot in de roos. Verstappen vestigt zijn hoop dan ook duidelijk op de upgrades aan de RB21. Deze upgrades kunnen extra waardevol zijn, omdat veel teams de focus al naar 2026 verleggen. Het is dus de vraag of McLaren nog met serieuze upgrades komt.
Verstappen geeft aan dat de overwinning in Montréal in ieder geval niet haalbaar was. 'Het gat met Russell was niet zo groot, maar ik heb geen moment het gevoel gehad dat ik een kans had. Gedurende de race dacht ik lange tijd niet dat ik de tweede plek kon vasthouden, en ik keek vooral naar achteren.' De Nederlander geeft aan dat de kwalificatie dit jaar ook belangrijk is, en daarin komt de wereldkampioen vaak sterk voor de dag. In de race reden de snelste vijf coureurs met vijf ronden te gaan vlak achter elkaar. Eén of twee tienden tijdwinst kan dan ook doorslaggevend zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties