Kimi Antonelli, Isack Hadjar, en Gabriel Bortoleto zijn tot nu toe de rookies, die de beste indruk maken. Antonelli rijdt al voor een topteam, terwijl Bortoleto moet hopen dat Audi in 2026 goed voor de dag komt. Hadjar wordt steeds nadrukkelijker in verband gebracht met een promotie naar Red Bull Racing, maar de 20-jarige coureur reageert zelf nog niet erg enthousiast op dat scenario.
Hadjar maakte in Australië een dramatische start van het seizoen mee. In de regenrace crashte hij al in de opwarmronde, waardoor hij zijn officiële Grand Prix-debuut pas in China kon maken. Hadjar komt echter steeds beter op gang, en is steeds vaker een van de uitblinkers in het middenveld. In de Europese triple header verzamelde de Racing Bulls-coureur maar liefst zestien punten. Slechts vijf coureurs deden dat beter: de mannen van Ferrari en McLaren, en Max Verstappen.
Eerlijk antwoord van Hadjar
Yuki Tsunoda heeft het duidelijk zwaarder. De Japanner begon nog redelijk bij Red Bull Racing, maar valt steeds vaker terug tot het middenveld. In de laatste vier races startte Tsunoda drie keer achteraan, en alleen in Imola wist hij een punt te pakken. Zware crashes in Saoedi-Arabië en vooral Imola kostten Red Bull daarnaast miljoenen van het budget voor 2026. Teambaas Christian Horner heeft toegegeven dat Tsunoda beter zal moeten presteren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hadjar lacht als een boer met kiespijn als naar het stoeltje bij Red Bull Racing gevraagd wordt. 'Het is een beetje beangstigend', geeft de debutant toe, waarna hij hardop moet lachen. Hadjar laat vervolgens een stilte vallen, terwijl hij over zijn antwoord nadenkt. 'Ik heb nu niet het gevoel dat ik daar al klaar voor ben. Ik heb pas tien Grands Prix gereden', zo bedankt hij in eerste instantie voor een plek bij Red Bull.
'Het lijkt wel ingewikkeld te zijn, want Yuki Tsunoda en Liam Lawson zijn allebei uitstekende coureurs', voegt de debutant toe. Hadjar opende het seizoen met Tsunoda als teamgenoot, maar heeft sinds de rijderswissel Lawson aan zijn zijde. Hadjar trekt hierbij duidelijk aan het langste eind met inmiddels 21 punten, terwijl Lawson alleen in Monaco vier punten wist te pakken. Ook in de kwalificaties is het verschil groot: 7-1 in het voordeel van Hadjar.
Bang voor Verstappen
'Ik ben er zeker nog niet klaar voor, maar als ze me bellen, sta ik er altijd voor open', verklaart Hadjar. Het lijkt er daarbij vooral op dat hij beseft dat hij het stoeltje bij het hoofdteam niet kan weigeren, maar hij lijkt Christian Horner en Helmut Marko hiermee ook aan te raden om dat telefoontje voorlopig nog niet te plegen. 'Ik ben ook wel nieuwsgierig natuurlijk. Ik ben ook wel benieuwd hoe het zou gaan', aldus Hadjar, die Racing Bulls uiteraard niet als einddoel zal zien.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hadjar noemt het vooruitzicht van Verstappen als teamgenoot beangstigend, maar ziet ook voordelen in die zware uitdaging. 'Ik zou graag willen weten hoe hoog het hoogste niveau is, met Verstappen in de andere auto', sluit Hadjar af. Verstappen heeft de afgelopen jaren weinig heel gelaten van zijn teamgenoten. Sergio Pérez eindigde in 2024 op grote achterstand op de achtste plek, terwijl Verstappen wereldkampioen werd. Red Bull kocht vervolgens het contract van de Mexicaan af. Yuki Tsunoda en Liam Lawson pakten samen in tien weekenden pas zeven punten voor Red Bull.
Tsunoda staat nu op de vijftiende plek in het kampioenschap, terwijl Hadjar met meer dan het dubbele aantal punten op de tiende plek staat, één puntje achter landgenoot Esteban Ocon. De kans is groot dat Red Bull Tsunoda de rest van het jaar laat rijden, om Hadjar zo ook een kans te geven om meer ervaring op te doen bij het opleidingsteam. De auto's zullen in 2026 ook weer totaal anders aanvoelen bij de nieuwe reglementen, waardoor het weinig zin lijkt te hebben om Hadjar nu al over te hevelen naar het hoofdteam.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties