Verstappen gaf Red Bull hoop: 'Hij was direct vol lof over de nieuwe auto' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen gaf Red Bull hoop: 'Hij was direct vol lof over de nieuwe auto'

Verstappen gaf Red Bull hoop: 'Hij was direct vol lof over de nieuwe auto'

Adrian Newey baalt er stevig van dat Red Bull Racing het voordeel in het wereldkampioenschap bij het ingaan van de zomerstop is kwijtgeraakt. Het had er alle schijn van dat 2021 wel eens het jaar van Red Bull zou kunnen worden, maar na enkele pechmomenten van Max Verstappen staat het team weer vol onder druk. Newey reflecteert daarom met enige moeite op de eerste seizoenshelft.

'We staan behoorlijk onder druk', vertelt Newey in een nieuwe aflevering van de Talking Bull-podcast van Red Bull. 'De laatste paar races waren erg pijnlijk voor het team. Eerder tijdens de triple header waren we heerlijk op dreef, maar sindsdien zijn we in twee wedstrijden uit de race gereden met als gevolg dat we nagenoeg geen punten wisten te scoren. Dat was erg pijnlijk, maar het laat ook zien hoe snel dingen kunnen veranderen.' Waar Verstappen tot voor kort nog een voorsprong van meer dan 25 punten (één overwinning, red.) had, staat de Nederlander nu 8 punten achter Lewis Hamilton.

'Alles zag er na de tweede race in Oostenrijk zonnig uit', vervolgt Newey. 'We hadden een goede voorsprong in het klassement, maar twee races later staan we in beide kampioenschappen weer achter Mercedes.' Ook in het klassement voor constructeurs moet Red Bull Mercedes voor zich dulden. De score is 303-291 in het nadeel van Red Bull. 'Dat is echter de aard van het beestje, zo werkt de Formule 1 nu eenmaal. We moeten blijven werken en blijven pushen, dat is de enige manier om er weer bovenop te komen.'

Voor Newey is de huidige stand van zaken geen reden om het hoofd te laten hangen. 'Het mooie aan Red Bull is dat we een erg betrouwbare en stabiele werkkracht hebben. We waren in 2009 in staat voor het eerst mee te doen om de wereldtitel. We verloren dat eerste jaar, maar die ervaring heeft het team geschapen en een doorzettingsvermogen gegeven waar we nu nog altijd van profiteren. De twee volgende jaren was het namelijk opnieuw een grote strijd om te titel. Daar hebben we veel van geleerd.' Sebastian Vettel en Red Bull gingen van 2010 tot en met 2013 met het kampioenschap aan de haal.

Verstappen 'vol lof' over RB16B

Hoewel Red Bull dit seizoen nog een reële kans op de wereldtitel heeft, was dat een jaar geleden wel anders. De RB16, waarop de huidige RB16B is gebaseerd, kon zich niet meten aan de W10 waarmee Hamilton zijn zevende kampioenschap wist te winnen. Newey legt uit hoe Red Bull de nieuwe F1-bolide op niveau wist te krijgen. 'We besloten om voornamelijk te richten op de behuizing van de versnellingsbak, daardoor kregen we namelijk ook de mogelijkheid om de achterophanging te veranderen', aldus de Brit.

'Dat aspect van de auto werkte in 2020 niet geweldig', vervolgt Newey. 'De nieuwe auto, de RB16B, leek dus een stap vooruit. Toen we eenmaal gingen testen in Bahrein, had Max direct veel lof over de auto. Hij vond het een stap in de goede richting. We hadden dus wel het idee dat we een competitieve auto hadden, maar dat kan je pas bevestigen tijdens het eerste raceweekend – niet in de wintertest. We wonnen die eerste race in Bahrein misschien niet, maar we konden we heel goed meedoen. Sindsdien is het om het even met Mercedes.'

'Vorig jaar waren er wat dingen met de auto aan de hand die wij om eerlijk te zijn niet helemaal begrepen', verklaart Newey. 'Het duurde even om die gebreken te begrijpen, maar zoals in zulke situaties wel vaker het geval is, leer je dingen die je anders niet zou leren. In die zin kun je inderdaad meer leren van je fouten dan van de goede dingen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws