Verstappen en Red Bull kennen nipt mindere seizoenstart dan Vettel in succesjaar 2013 Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen en Red Bull kennen nipt mindere seizoenstart dan Vettel in succesjaar 2013

Verstappen en Red Bull kennen nipt mindere seizoenstart dan Vettel in succesjaar 2013

Max Verstappen kent in 2021 over het algemeen een uitstekende start van het seizoen. Met meerdere overwinningen, polepositions en podiumplekken is de Nederlander één van de absolute titelfavorieten. Als hij het kampioenschap zou winnen, zou dat de eerste titelwinst zijn sinds 2013 voor Red Bull Racing. Hoe doet de 23-jarige het in vergelijking met toenmalig wereldkampioen Sebastian Vettel? En hoe doet Sergio Pérez het vergeleken met Mark Webber? F1Maximaal zet het op een rijtje.

In dit overzicht worden de huidige seizoenstarts van Verstappen en Pérez vergeleken met die van Vettel en Webber acht jaar geleden. Gezien de eerste seizoenshelft van 2013 één race minder had dan 2021 (tien in 2013 tegenover elf in 2021, red), wordt ook de eerste race na de zomerstop van het 2013-seizoen meegerekend voor een betere vergelijking. Zo wordt er een beter beeld geschetst tussen waar punten eventueel zijn gewonnen óf juist verloren.

Vettel met mindere seizoenstart dan Verstappen, Pérez marginaal beter dan Webber

CoureurMax VerstappenSergio PérezSebastian VettelMark Webber
Jaar2021202120132013
Race 1P2P5P3P6
Race 2P1P11P1P2
Race 3P2P4P4DNF
Race 4P2P5P1P7
Race 5P1P4P4P5
Puntentotaal105448942
Plaats in kampioenschapP1P5P1P6
Puntentotaal Red Bull Racing149-131-
Plaats in kampioenschapP1-P1-

Wat meteen opvalt, is de consistentie van Verstappen in het eerste deel van 2021. In tegenstelling tot Vettel wist de Nederlander elke race op het podium te eindigen. Met name de Grand Prix van Monaco, wat het vijfde evenement was van 2021, was een belangrijk moment voor Verstappen. Dit was immers de race waar hij de kampioenschapsleiding overnam van Lewis Hamilton. De Mercedes-coureur had na die wedstrijd alsnog één overwinning meer, maar door zijn zevende plaats in Monte Carlo gaf hij Verstappen de kans om toe te slaan. Dit deed hij door het grootste deel van de race aan de leiding te liggen en vervolgens ook te winnen op dominante wijze. Geluk voor de 23-jarige was wel dat Charles Leclerc, die eigenlijk poleposition had voor zijn thuisrace, uitviel nog vóór de Grand Prix begon.

Bij Vettel was het ronde 2 van 2013 die belangrijk was. Dit was immers die befaamde Grand Prix van Maleisië, waar het Multi 21-incident plaatsvond. Webber, in dit geval de 2 in de 21, lag aan de leiding en Vettel, de 1 in de 21, kreeg te horen dat hij P2 moest vasthouden tot aan het einde van de race. Die instructie volgde hij niet op en hij ging, met het nodige wiel-aan-wiel geweld, toch voorbij aan zijn teamgenoot. Zo wist de Heppenheimer op controversiële wijze de wedstijd te winnen en nam hij de leiding over in het kampioenschap van toenmalig Lotus-coureur Kimi Räikkönen. Die zou hij vervolgens niet meer uit handen geven voor de rest van het eerste deel van 2013.

Webbers belangrijkste moment van 2013 is eigenlijk al behandeld: dat was diezelfde Grand Prix van Maleisië. De race daarna in China zou vervolgens ook niet helemaal volgens plan verlopen. De toen nog 36-jarige viel uit door een mislukte pitstop, wat nu met name de reden is dat hij minder punten heeft dan Pérez na vijf races. Over de Mexicaan gesproken: zijn meest bijzondere moment was waarschijnlijk toch wel de eerste race van 2021 in Bahrein. Tijdens de opwarmronde kreeg zijn Honda-motor te maken met elektrische problemen en moest de 31-jarige vanuit de pitstraat starten. Wat volgde was een fenomenale inhaalrace die resulteerde in een uitstekende vijfde plaats. Zo liet hij meteen aan Red Bull zien dat hij uit het juiste racehout was gesneden.

Verstappen en Red Bull kennen nipt mindere seizoenstart dan Vettel in succesjaar 2013

Het 'hoogtepunt' van Red Bull in de eerste seizoenshelft van 2013 kwam in Maleisië, toen Vettel en Webber het uitvochten voor de overwinning. Dat was echter niet helemaal de bedoelding, gezien Vettel de instructie kreeg om achter Webber te blijven en er tóch voorbijging. Het leverde het befaamde 'Multi 21-incident' op, gezien de 2 voor Webber staat en de 1 voor Vettel (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Pech slaat toe bij Verstappen en Pérez ondanks vier zeges, goede reeks resultaten Vettel en Webber

CoureurMax VerstappenSergio PérezSebastian VettelMark Webber
Jaar2021202120132013
Race 6DNFP1P2P3
Race 7P1P3P1P4
Race 8P1P4DNFP2
Race 9P1P6P1P7
Race 10DNF*16P3P4
Race 11P9DNFP1P5
Puntentotaal (incl. eerste vijf races)187104197105
Plaats in kampioenschapP2P5P1P6
Puntentotaal Red Bull Racing291-312-
Plaats in kampioenschapP2-P1-

* Verstappen viel uit tijdens race 10 (Grand Prix van Groot-Brittannië, red) van 2021, maar scoorde wel drie punten doordat hij de sprintrace won.

De kop zegt het al: Verstappen kreeg in het tweede deel van de eerste helft van 2021 te maken met pech. Hoewel de eerste uitvalbeurt in race 6 (Azerbeidzjan, red) nauwelijks tot geen invloed had op zijn voorsprong op Hamilton, zou de tweede DNF op Silverstone in race 10 wél de nodige gevolgen hebben. Terwijl Hamilton in Baku net als de Limburger geen punten scoorde, liep de Engelsman wel in na zijn thuisrace. Verstappen en Hamilton kwamen immers in aanraking met elkaar, maar het was de Nederlander die uitviel.

De zevenvoudig wereldkampioen vervolgde zijn weg en won bovendien om de voorsprong terug te brengen tot 8 punten. Bij de elfde race in Hongarije zou Verstappen opnieuw betrokken zijn bij een incident met een Mercedes, maar kon hij nu wél zijn weg vervolgen. Toch was er schade na het ongeluk in bocht 1 en kwam hij niet verder dan P9. Zo verloor Verstappen zijn kampioenschapsleiding aan Hamilton, ondanks drie gewonnen races in de afgelopen zes Grand Prix-weekenden.

Vettel zou daarentegen zijn dominantie laten blijken vergeleken met de rest van het veld in 2013. Tussen races 6 en 11 won hij eveneens driemaal. Daarnaast pakte hij, in tegenstelling tot Verstappen, nog eens twee podiums. Een enkele uitvalbeurt kende hij wel, toevallig ook op Silverstone. Dit kwam echter door technische problemen en niet een zware crash. Hoewel de elfde race van 2013 de eerste was na de zomerstop, was dit wel hét belangrijkste moment voor de Duitser in de eerste elf Grands Prix. Waarom? Dat was de eerste gewonnen race van een reeks die nog achtmaal op rij zou worden herhaald dat jaar. Het was de Grand Prix van België, die hij dominant wist te winnen voor Fernando Alonso en Hamilton. Vettel en Verstappen hadden gemeen dat ze dominant waren in het tweede deel van de eerste seizoenshelft, maar het was de Nederlander met de meeste pech gezien zijn twee uitvalbeurten.

Pérez maakte zijn meest memorabele moment van 2021 mee in race 6, in Azerbeidzjan. De man uit Guadalajara won toen voor de eerste keer voor Red Bull dankzij de uitvalbeurt van zijn teamgenoot en Hamilton die een ongebruikelijke fout maakte. Het was dus enigszins gelukkig, maar je moet er ook nog maar net zo goed voorstaan dat je dat geluk mag krijgen. Voor Webber waren er vrijwel geen heel noemenswaardige momenten, behalve dan de Grand Prix van Duitsland, ronde 9 van 2013.

Hier had de Australiër opnieuw een mislukte pitstop, waarbij een band die niet goed gemonteerd was zelfs een cameraman omverkegelde. Toch wist Webber terug te komen naar P7, al kwam dat doordat hij tijdens een safety car-fase weer zijn verloren tijd goedmaakte. Wie had dan de meeste pech tussen Pérez en Webber? Waarschijnlijk de eerste van de twee, gezien Pérez in race 11 van 2021 uitviel bij datzelfde incident wat Verstappen benadeelde, zonder dat het zijn fout was.

Verstappen en Red Bull kennen nipt mindere seizoenstart dan Vettel in succesjaar 2013

Verstappen zou in het tweede deel van de eerste seizoenshelft van 2021 drie races winnen, waaronder twee zeges tijdens het Oostenrijkse tweeluik. Door uitvalbeurten en een negende plaats in Hongarije staat de Nederlander echter op een tweede plek in het kampioenschap achter Hamilton (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Doet Verstappen het beter dan Vettel op zijn toppunt?

De puntenverschillen tussen het 2021-seizoen van Red Bull en het 2013-seizoen zijn nogal klein. Na elf Grands Prix is het seizoen van acht jaar geleden in het voordeel, maar dat is een vertekend beeld. Vergeleken met dit jaar was er in 2013 één uitvalbeurt minder en had Vettel slechts maar één keer met pech te maken. Verstappen kende in drie race-weekenden pech door twee uitvalbeurten en het incident in bocht 1 Hongarije, waardoor een goed resultaat al zo goed als kansloos was.

Met name de 'strijd' tussen Vettel en Verstappen is een bijzondere, want waar de Duitser op dat moment statistisch gezien op het toppunt zat van zijn carrière, lijkt hij het minder te doen dan de Nederlander in 2021. Hoe dat komt? Vettel had acht jaar geleden maar één uitvalbeurt en had verder niet met pechmomenten te maken. Verstappen had, zoals eerder gezegd, drie pechraces waardoor zijn positie in het kampioenschap minder goed lijkt dan het eigenlijk had kunnen zijn.

Uiteraard enkele keer een 'wat als', maar wanneer je kijkt naar de resultaten tussen de twee stercoureurs als ze níét in de problemen zitten, zie je de klasse van de Nederlander doorschemeren. Verstappen eindigde, wanneer hij geen pech had, nooit lager dan P2. Vettels 'slechtste' resultaat in 2013 was P4 zonder zijn uitvalbeurt op Silverstone. Ook had de inmiddels Aston Martin-coureur nooit een serieuze run aan podiums. Zijn langste was drie races, terwijl Verstappen alleen al in de eerste vijf races steeds op het podium te zien was.

En dan is er ook nog de run van drie gewonnen races op rij in Frankrijk en Oostenrijk. De consistentie van Verstappen is dit jaar uitermate sterk, al werd het uiteindelijk ook sterk beïnvloed door de pech die hij in de slotfase van de eerste seizoenshelft kreeg. Wat dan in het voordeel spreekt van Vettel, is het feit dat hij zonder een hoger aantal podiums alsnog de koppositie in het kampioenschap wist te pakken én vast te houden in 2013. Blijkbaar kon hij ook met enkele vierde plekken de leiding in handen hebben.

Verstappen en Red Bull kennen nipt mindere seizoenstart dan Vettel in succesjaar 2013

Verstappen en Vettel zijn dé twee kopmannen van Red Bull Racing geweest van de afgelopen jaren, maar wie van de twee doet het eigenlijk beter wanneer we 2013 en 2021 naast elkaar leggen? Puur gebaseerd op de consistentie in resultaten, is het misschien wel de Nederlander (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Hoe zit het dan met Pérez en Webber?

Bij Pérez en Webber is het iets lastiger om nou echt goed te kunnen bepalen wie van de twee het beter deed. Nogmaals: Pérez zit in zijn eerste seizoen bij Red Bull, Webber zat in zijn laatste. Wat wel interessant was, was het feit dat de Mexicaan in zijn eerste race meteen liet zien dat hij uit het juiste racehout was gesneden. Door wat elektrische problemen tijdens de warm up-ronde moest hij vanuit de pitstraat starten, maar kwam hij alsnog terug naar een vijfde plek. Webber deed het in 2013 ook niet verkeerd en had eigenlijk de Grand Prix van Maleisië moeten winnen, maar los daarvan was het niet heel spectaculair. Desondanks deed hij wat er van hem werd verwacht en leverde de Australiër, die na zijn F1-carrière voor Porsche zou uitkomen in het WEC, zijn bijdrage in het binnenhalen van het constructeurskampioenschap.

Pérez lijkt na de eerste helft van het jaar nog steeds een beetje zoekende te zijn bij Red Bull. Na Monaco, Azerbeidzjan en Frankrijk leek het de goede kant op te gaan voor de 31-jarige, maar sindsdien zwakten de resultaten een beetje af. Een 'dieptepunt' is vooralsnog de Grand Prix van Groot-Brittannië. De voormalig Racing Point-coureur spinde al in de sprintkwalificatie, moest vervolgens van achteren komen tijdens de hoofdrace en pakte geen enkel punt met P16 als eindresultaat. Dat de Mexicaan tijdens de race daarna in Hongarije ook nog eens uitviel, zal niet goed zijn voor het zelfvertrouwen. Een contract voor 2022 is immers nog niet getekend, dus moest Pérez alle zeilen bijzetten om in de tweede seizoenshelft Red Bull te overtuigen dat hij dé juiste man is naast Verstappen.

Verstappen en Red Bull kennen nipt mindere seizoenstart dan Vettel in succesjaar 2013

Helaas voor Pérez wist hij zijn eerste seizoenshelft bij Red Bull niet goed af te sluiten. De Mexicaan scoorde tweemaal op rij geen punten en zag hoe zijn team de leiding in het kampioenschap uit handen moest geven aan Mercedes (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Door: Terrence Riepma

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws