Max Verstappen beschikt dit weekend over upgrades aan de RB21. In tegenstelling tot veel upgrades in 2024 lijken deze nieuwe onderdelen goed te werken, en Verstappen is dan ook in een goed humeur. Hij voegt wel toe dat upgrades momenteel weinig uithalen tegen de bandenmagie van McLaren, en grapt dan ook dat hij druk in de weer is met AI om de situatie uit te vogelen.
Red Bull kwam in de wintertests tot de conclusie dat McLaren een flinke voorsprong heeft. Tot Miami wist Verstappen de schade in het kampioenschap goed te beperken met slechts twaalf punten achterstand op Oscar Piastri, maar de Australiër liep in het Amerikaanse weekend twintig punten uit. De achterstand van 32 punten valt nog altijd te overzien, maar dan is het wel zaak dat Red Bull Racing het gat naar McLaren zeer snel weet te dichten.
'Nog tien upgrades'
Daar zijn twee belangrijke meetmomenten voor. In Imola zorgen de vele upgrades voor nieuwe verhoudingen, en over twee weken kunnen de nieuwe regels omtrent flexibele voorvleugels de pikorde ook opschudden. In Italië lijkt Red Bull in ieder geval een duidelijke stap gezet te hebben. 'Ik denk het wel', geeft Verstappen aan als hem gevraagd wordt of de goede balans in de kwalificatie een bevestiging is dat de upgrades werken. 'Ik denk dat we wel ook echt een stap vooruit hebben gezet met de afstelling.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen blijft echter ook realistisch en weet dat McLaren qua bandenslijtage een duidelijk voordeel behoudt. 'Qua balans hebben we wel een stap gezet, maar als de banden te warm worden, worden ze te warm.' Het valt voor Verstappen dan ook te hopen dat het tijdens de race enigszins bewolkt is. De 27-jarige denkt wel dat hij dichter bij McLaren is gekomen met de nieuwe onderdelen en afstelling van de RB21.
'Het zal wel wat beter gaan, maar ik denk niet dat we ze echt kunnen aanvallen, puur omdat ze minder oververhitting zullen hebben. Dat is nu eenmaal zo.' Pirelli speelde daarbij McLaren in de kaart door extra zachte banden mee te nemen. Dat betekent dat de coureurs in de race met de C5-banden en C4-banden moeten rijden. Vrije lucht zal hierbij ook doorslaggevend kunnen zijn. Als Verstappen de leiding grijpt bij de start, dan heeft hij een kans.
Mocht dat niet lukken, dan zijn de gevolgen meteen merkbaar in de temperatuur van het Pirelli-rubber. 'We moeten eerst zorgen dat onze banden niet oververhit raken. Dat is nog altijd ons grootste probleem. We kunnen nog tien upgrades op de auto zetten, maar de banden zijn het belangrijkst', benadrukt Verstappen. De Nederlander geeft in gesprek met onder meer F1Maximaal.nl aan dat het niet makkelijk zal zijn om dit tijdens het seizoen op te lossen. 'Ik denk dat het nu iets anders in elkaar zit. Ze zijn gewoon heel slim bezig daar.'
ChatGPT lost het probleem van Red Bull op
McLaren heeft dus een foefje dat de concurrentie niet zomaar kan kopiëren, al laat Verstappen weten dat Red Bull daar wel hard aan werkt. 'Daar zijn we mee bezig, maar het is niet makkelijk, anders had iedereen het op de auto.' Verstappen trekt vervolgens de lolbroek aan als hem gevraagd wordt of men bij Red Bull al weet wat McLaren precies doet. 'We hebben het er natuurlijk over. Ik moet zeggen dat AI hier wel heel goed voor is', grapt Verstappen. 'Zo kun je heel veel analyseren.' De Limburger reageert ook lachend op een stelling dat hij druk aan het werk is met ChatGPT. 'Daar kun je veel dingen vinden en uitvogelen en opzoeken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties