Oscar Piastri had voor dit seizoen nog nooit een poleposition gepakt. Inmiddels staat de teller op drie. Max Verstappen staat echter naast de kampioenschapsleider, waarbij de Nederlander kan profiteren van de ongewone lay-out op het circuit van Imola. Lando Norris moet vanaf de vierde plek juist vrezen dat hij nog verder zal terugvallen. Vanaf 15:00 uur wordt duidelijk wie in de 63 ronden tellende race aan het langste eind zal trekken.
Piastri start voor de twaalfde keer in zijn carrière vanaf de eerste startrij, maar opvallend genoeg deelde de McLaren-coureur die eerste startrij pas één keer eerder met Verstappen. De start in Jeddah staat bij velen nog vers in het geheugen gegrift. In Saoedi-Arabië wist Piastri toe te slaan vanaf de tweede startplek, waarbij Verstappen het circuit afsneed en vervolgens bestraft werd. Ditmaal zijn de rollen omgedraaid en is het Piastri die op poleposition staat.
Verstappen kan profiteren
Het is echter de vraag of dit wel een voordeel is. De startopstelling in Imola is namelijk vrij onlogisch, waardoor Verstappen een dubbel voordeel pakt. Officieel zit er namelijk een bocht enkele meters na de start. Deze bocht is makkelijk vol gas te nemen, maar de Formule 1 zet de polesitter altijd aan de buitenkant voor die eerste bocht, en de organisatie houdt daarbij de officiële bochtennummers aan. De racelijn ligt in Imola echter aan de binnenkant, en dat betekent dat Verstappen, en niet Piastri, op de racelijn staat, die dus meer grip biedt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen zal niet alleen meer grip ervaren bij de start, maar aangezien de eerste knik al na enkele meters volgt, heeft hij ook meteen de kortere lijn. Dat betekent dat een deel van de acht meter achterstand wegvalt. De kans is dan ook groot dat Verstappen dankzij dit dubbele voordeel snel naast Piastri kan komen, waarna hij op de racelijn kan aanremmen voor bocht 2. Verstappen is al het hele weekend dominant in die eerste bochtencombinatie, en kan dat voordeel mogelijk meteen uitbuiten door iets later te remmen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Norris moet oppassen
George Russell zal vanaf de derde plek proberen te profiteren van de strijd tussen beide kemphanen. De Mercedes-coureur heeft wel het nadeel dat hij ofwel met gebruikte mediumbanden aan de race moet beginnen, ofwel dat hij net als in Miami voor de alternatieve strategie met de harde band moet kiezen. Russell deelt de tweede startrij met Lando Norris. De McLaren-coureur moet oppassen, want Fernando Alonso staat vlak achter hem.
De Spanjaard heeft al vaker bewezen dat hij bij positieve uitschieters in zwak materiaal meteen toe wil slaan bij de start, en hij zal Norris als een kwetsbare prooi zien. Achter Alonso volgen de Williams-coureurs, met Carlos Sainz weer voor Alexander Albon. Lance Stroll start als achtste, voor Isack Hadjar en Pierre Gasly. De thuishelden starten in het middenveld. Charles Leclerc en Lewis Hamilton haalden Q3 niet, en Kimi Antonelli kwam niet verder dan P13.
Gabriel Bortoleto was de traagste coureur in Q2 en start als veertiende. Franco Colapinto haalde Q2 wel, maar crashte in Q1 en kon niet langer deelnemen. De Argentijn ontving daarnaast een plek gridstraf nadat Alpine hem na een eerdere rode vlag te vroeg wegstuurde. Liam Lawson profiteert en schuift op naar P15. Achter Colapinto vinden we ervaren mannen Nico Hülkenberg en Esteban Ocon terug.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Oliver Bearman verloor zijn rondetijd in Q1 na de crash van Franco Colapinto, en zal vermoedelijk als enige plaatsnemen op de laatste startrij. Yuki Tsunoda heeft toestemming gekregen om als laatste aan de race te beginnen nadat hij geen tijd neerzette, maar Red Bull zal de Japanner waarschijnlijk van oudere onderdelen moeten voorzien. In dat geval moet Tsunoda vanuit de pitstraat aan de race beginnen. Red Bull kan de kans dan ook aangrijpen om de afstelling om te gooien en voor meer topsnelheid te kiezen.
Startopstelling GP Emilia-Romagna 2025
1. Oscar Piastri
2. Max Verstappen
3. George Russell
4. Lando Norris
5. Fernando Alonso
6. Carlos Sainz
7. Alexander Albon
8. Lance Stroll
9. Isack Hadjar
10. Pierre Gasly
11. Charles Leclerc
12. Lewis Hamilton
13. Kimi Antonelli
14. Gabriel Bortoleto
15. Liam Lawson
16. Franco Colapinto
17. Nico Hülkenberg
18. Esteban Ocon
19. Oliver Bearman
20. Yuki Tsunoda
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties