Red Bull Racing heeft een weekend om snel te vergeten achter de rug. De balans was volgens Laurent Mekies en Max Verstappen nog niet eens zo slecht, maar het gripniveau was belabberd. Red Bull sloot het weekend dan ook met slechts twee punten af. Helmut Marko zou Helmut Marko niet zijn als hij achteraf niet nog enkele lichtpuntjes kon ontdekken, maar daar kan Verstappen zich niet in vinden.
Verstappen moest vanaf een achtste startplek aan schadebeperking werken. Dat leek in eerste instantie redelijk te lukken, maar Red Bull haalde de wereldkampioen als eerste coureur in de top tien naar binnen voor een bandenwissel. Die keuze pakte slecht uit, toen de meeste andere coureurs in de top tien ervoor kozen om slechts één pitstop te maken. Het resultaat was dan ook dat Verstappen veel coureurs moest inhalen. Dat bleek uiteindelijk niet meer te doen, waardoor Verstappen achter oud-teamgenoot Liam Lawson als negende finishte.
Verstappen oneens met Marko
Marko besefte dat het hoofdteam van de Oostenrijkse energieblikjesfabrikant een dramatisch weekend achter de rug had, maar de Oostenrijker stipte toch nog twee lichtpuntjes aan. Zo liet Marko bij ServusTV weten dat Verstappen twee of drie ronden lang dezelfde rondetijden reed als de coureurs in de top drie. Later op de middag vertelde de teamadviseur opgetogen dat Red Bull de oorzaak van het probleem uit Hongarije gevonden had. 'Ik verwacht niet dat het in de races na de zomerstop nog zal gebeuren, op deze manier', voegde Marko toe.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Waar Marko het mislukte Hongaarse weekend afdeed als een incident, kon Verstappen zich daar niet in vinden. 'Dat is een beetje makkelijk om te zeggen', zo spreekt Verstappen zich tegen de 82-jarige uit. 'Ik was het hele weekend langzaam en we konden geen moment grip vinden. Natuurlijk hebben we wel ideeën waar dit vandaan komt, maar daar kan ik hier niet altijd over uitweiden', zo wordt Verstappen geciteerd door De Telegraaf.
Verstappen legt uit dat hij ook in de race flinke problemen ervaarde. 'Met name in de langzame bochten worstelde ik, en daar reed iedereen bij me weg.' In de laatste twee doordraaiers had Verstappen het dusdanig lastig dat hij in de eerste bocht vaak kansloos was om een inhaalactie te plaatsen. Daardoor moest de 27-jarige constant op zoek naar andere plekken om zijn collega's te kunnen verrassen.
Geen verrassing
'Ik doe niet mee om vierde te worden', zei Verstappen ooit in Austin in 2016. Die mentaliteit liet Verstappen in het afgelopen decennium ook regelmatig zien. Inmiddels is de wereldtitel echter volledig buiten bereik met een achterstand van 97 punten, en ook de derde plek in het kampioenschap wordt steeds onzekerder. George Russell is Verstappen inmiddels tot op vijftien punten genaderd, en ook Charles Leclerc loopt regelmatig in.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen bekijkt het geheel stoïcijns. 'Ik blijf er altijd vrij neutraal onder. Ik wil niet te optimistisch of te pessimistisch zijn. Gelukkig heb ik wel nog twee races gewonnen, maar het is wel zwaar', geeft hij toe. 'Je moet ook erkennen dat McLaren het geweldig doet. Als je naar onze problemen kijkt, komt dit ook niet als een verrassing. Ik heb vier jaar lang hele goede resultaten geboekt. Succes komt en gaat', vertelt de coureur, die in 2018 voor het laatst buiten de top drie van het kampioenschap eindigde.
Hoewel 2026 veel onzekerheden met zich meebrengt voor Red Bull, is dit ook een kans om weer met een schone lei te beginnen. 'Voor alle teams zal de focus al voor een groot deel op 2026 liggen. Wij moeten wel zorgen dat we constanter worden, zodat we af en toe nog wat goede resultaten kunnen boeken', zo wil de wereldkampioen waken voor verslapping in een al verloren seizoen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties