max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-zaterdag-media-3 Opinie
Opinie

Nederlandse analist kritisch op Verstappen: 'Dit kan niet, volgens de regels een straf'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-zaterdag-media-3

Max Verstappen gaf zelf al toe dat hij blij is dat hij een paar weken niet met de Formule 1 bezig hoeft te zijn, en dat valt volledig te begrijpen na een dramatisch weekend in Hongarije. Een van de weinige lichtpunten van het weekend van de wereldkampioen was dat hij zijn inhaalkunsten regelmatig mocht vertonen. Dat leidde tot de nodige mooie acties, maar bij Lewis Hamilton zocht hij de limieten van het reglement op, legt ook Ho-Pin Tung uit.

Hongarije staat erom bekend dat de eerste bocht de enige serieuze inhaalmogelijkheid is, maar Verstappen had duidelijk geen boodschap aan die algemene opvatting. De Nederlander gebruikte bocht 5 regelmatig om een uitremactie in de chicane op te zetten, terwijl Pierre Gasly in bocht 2 opeens een RB21 buitenom zag komen. Daarnaast zette Verstappen ook nog een actie in bij bocht 4, een levensgevaarlijke bocht op het circuit.

Hamilton had recht op ruimte

Hamilton keek in zijn spiegel op het moment dat Verstappen de neus van zijn Red Bull in een steeds kleiner wordend gaatje stak. De 27-jarige werd ongeduldig nadat hij met nieuwere banden vast kwam te zitten in het middenveld. 'Verstappen had veel meer snelheid dan Hamilton, want hij had ook nieuwere banden', vertelt Tung in de nabeschouwing van Viaplay. Verstappen had echter niet genoeg topsnelheid, waardoor inhalen in bocht 1 lastig bleek te zijn.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-zondag-race-hongarije-2025
Verstappen had een enorme achtervleugel en dus weinig topsnelheid.

Het gevolg was dat Verstappen op zoek moest gaan naar andere plekken om het verschil te maken. 'Verstappen probeerde in te halen in bocht 4, wat eigenlijk niet kan', zo is Tung niet erg enthousiast over de actie van Verstappen. 'Je zag Hamilton wel kijken waar Verstappen zat. Hij hield al een beetje ruimte. Het achterwiel van Hamilton zat ter hoogte van het voorwiel van Verstappen, dus Hamilton had recht op de bocht, volgens de richtlijnen. Omdat hij ruimte laat, komt hij te wijd uit.'

Straf voor Verstappen te rechtvaardigen

'Verstappen komt ook helemaal op de kerbstone uit', voegt de analist toe. Verstappen gaf zelf bij de wedstrijdleiding aan dat hij ook een krappere lijn had kunnen aanhouden, maar dat hij de volledige breedte van de baan gebruikte, omdat hij zag dat Hamilton al van het circuit was afgereden. 'Als je puur naar het reglement kijkt, laat Verstappen geen ruimte. Om eerlijk te zijn had Hamilton de bocht ook niet gehaald. Ik zou het een race-incident noemen', oordeelt Tung.

Tung probeert daarmee het reglement ook een beetje los te laten, want hij beseft dat Verstappen volgens de regels in de problemen had kunnen zitten. 'Als je puur naar de regels kijkt, zou je kunnen overwegen om Max hier vijf seconden voor te geven, maar ik vermoed dat dit niet gaat gebeuren. Al krijgt hij tien seconden, dan finisht hij nog steeds als negende.' Uiteindelijk kreeg Verstappen geen straf, mede omdat Hamilton niet kwam opdagen bij de wedstrijdleiding.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws