Max Verstappen heeft een overvolle kalender in september. Hoewel er maar twee Grands Prix op het programma staan, gebruikt de Limburger de vrije weken en dagen om serieus werk te maken van zijn GT3-carrière. Verstappen test deze week nog in Italië voor Pirelli, maar reist vervolgens weer af naar de Nordschleife. Later deze maand moet zijn officiële debuut volgen na twee testraces.
Verstappen werd eerder dit jaar ook onder het pseudoniem Franz Hermann wereldberoemd, toen hij opeens kwam opdagen op de Nordschleife bij een officiële testdag. De bloedsnelle coureur zorgde voor de nodige headlines door het ronderecord op het beruchte Duitse circuit aan flarden te rijden. Na afloop van die test gaf Verstappen aan dat hij uiteindelijk ook op zou gaan voor zijn NLS-licentie.
Van Italië naar Monaco en Duitsland
NLS is een afkorting voor Nürburgring Langstrecken-Serie, de configuratie waarbij de Nordschleife gecombineerd wordt met de Formule 1-configuratie, waarop in 2020 nog gereden werd. Hoewel Verstappen een imposant cv heeft, moet de Red Bull Racing-coureur net als ieder ander zijn rijbewijs halen om mee te doen aan de GT3-races op het levensgevaarlijke circuit. Dat lijkt in de komende dagen te gaan gebeuren.
Momenteel is Verstappen nog in Italië. Afgelopen zondag won Verstappen in Monza de Grand Prix, en op dinsdag komt hij wederom in actie op het legendarische circuit bij een bandentest voor Pirelli. Deze test kan nuttige informatie geven over het gedrag van de banden na de regelwijzigingen. Op dinsdagavond kan Verstappen naar huis in Monaco, maar enkele dagen later zal hij al naar Duitsland afreizen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Theorie-examen en proefrace
Het Duitse Auto Motor und Sport bevestigt nu de plannen van Verstappen. 'Het lijkt erop dat Verstappen tussen de Grands Prix in Monza en Bakoe aan de Nürburgring Endurance Series zal meedoen op 12 en 13 september. Daarna staat een extra race in de agenda in de GT3-Ferrari op 27 september', schrijft men. 'Verstappen zal eerst een opleidingsprogramma moeten afwerken op vrijdag, inclusief een theorie-examen en een eindexamen.'
'Daarna mag hij nog niet meteen in de Ferrari 296 GT3 stappen. Hij moet eerst deelnemen aan de race met een kleinere en minder krachtige auto.' Dit is vereist om een volledige licentie te krijgen. De Porsche Cayman 718 GT4 CS is de krachtigste auto in die klasse. Deze Porsche wordt ook in de Cup 3-klasse gebruikt bij de NLS-races. Chris Lulham, de simulatorcoureur die dankzij de steun van Verstappen de overstap naar de echte racerij maakt, heeft recentelijk deelgenomen in die Porsche aan een Cup 3-race voor het Lionspeed GP-team.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Er is nog één theoretisch alternatief om te vermijden dat je twee proefraces moet rijden. Aangezien Verstappen een platina-licentie heeft, kan hij zijn NLS-licentie ook krijgen als hij in twee verschillende auto's rijdt in de zaterdagsrace, en minimaal veertien ronden overleeft zonder straffen. Dit zou Verstappen een vrije dag kunnen opleveren op zondag, terwijl hij op zaterdag dan met Lionspeed GP samenwerkt.
In de voetsporen van Vermeulen?
Lionspeed GP wordt geleid door Patrick Kolb, een professionele GT-coureur, die vaak in actie komt op de Nordschleife. Lionspeed GP komt ook uit in de GT World Challenge, waar Verstappen.com Racing een van de concurrenten is. Verstappens eerste coureur, Thierry Vermeulen, haalde eerder al zijn Nordschleife-licentie namens Lionspeed GP, in de Porsche Cayman.
Alles wijst er dus op dat Verstappen zijn licentie ook gaat behalen in de Cayman. Deze Porsche heeft 425 pk, en heeft een snelste rondetijd op de Nordschleife staan van 8:32. Verstappen mag echter in testraces niet over het volledige vermogen beschikken, waardoor de rondetijden in zijn 'rijbewijs-races' zullen oplopen tot ruim negen minuten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Debuut volgt al snel
Auto Motor und Sport heeft uit betrouwbare bronnen begrepen dat Verstappen na het behalen van zijn rijbewijs al snel wil deelnemen aan een race in de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing, waar ook pupil Thierry Vermeulen voor rijdt. De negende ronde van het kampioenschap vindt namelijk op zaterdag 27 september plaats, tussen de Grands Prix van Azerbeidzjan en Singapore. Verstappen lijkt dus beide vrije weekenden in september door te gaan brengen in GT3-auto's.
Daarmee komt ook een einde aan speculatie over het ronderecord van Verstappen. De Nederlander was binnen enkele ronden sneller dan wie dan ook op de Nordschleife. Dat leidde tot veel complimenten, maar ook enkele sceptische reacties. Als Verstappen aan een officiële GT3-race deelneemt, wat dus al op 27 september kan gebeuren, moet hij zich aan de technische reglementen houden, waaronder ook de Balance of Performance. Verstappen heeft echter al laten weten dat hij dit in zijn eerdere test ook al deed, ook al is dit niet verplicht.
Franz Hermann is niet welkom
Verstappen schreef zich eerder dit jaar in als Franz Hermann en leek zelf in de maanden daarna ook wel gehecht te raken aan zijn GT3-pseudoniem. Toch lijkt het einde van Hermann in zicht te komen, in ieder geval op de Nordschleife. Om aan de officiële races deel te nemen, moet Verstappen zijn licentie gebruiken, die verbonden is aan zijn echte naam.
Er zijn wel andere coureurs die onder een pseudoniem in actie komen, maar een coureur mag slechts één licentie hebben. In het geval van Verstappen is hij dus verplicht om net als in de Formule 1 onder de naam Max Verstappen te rijden. Er zijn wel andere coureurs, die onder een pseudoniem racen. Een van de bekendste voorbeelden daarvan is Lance Stroll. De Canadees heet officieel Lance Strulovitch.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties