Max Verstappen heeft in Italië een overwinning gepakt, die enorm belangrijk lijkt te zijn voor de sfeer bij Red Bull Racing. Onder Laurent Mekies lijkt het Oostenrijkse team weer steeds beter te draaien. Peter Windsor treedt in de details en merkt op dat Lando Norris en Oscar Piastri fouten bleven maken, terwijl Verstappen niet alleen foutloos bleef, maar ook tactisch ijzersterk was.
Verstappen schreef de Grand Prix van Italië voor de derde keer op zijn naam. In 2022 en 2023 was hij nog favoriet, maar in 2025 wist hij het dominante McLaren te verrassen. 'De eerste bocht was de enige imperfectie van Max, maar daarna was hij echt perfect', vindt Windsor, die vooral onder de indruk is van de vierde ronde. 'Kijk ook eens naar die ronde, nadat hij Lando Norris in de eerste bocht inhaalde!'
Verstappen met slimme tactiek
'Hij hield de auto stabiel bij het remmen, en was langzaam bij het ingaan van de bochten. Hij was niet echt snel in de Lesmo-bochten, maar hij focuste zich enorm op het uitkomen van de Ascari-chicane en het uitkomen van de Parabolica-bocht. Hij liet het makkelijk ogen', roept Windsor uit op zijn YouTube-kanaal. De analist laat daarmee merken dat hij niet denkt dat Verstappen de sterkste auto had, maar dat hij tactisch ijzersterk reed.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor benadrukt dat Verstappen op The Temple of Speed nooit meer in gevaar kwam na die inhaalactie, ondanks het feit dat McLaren duidelijk sneller was in de bochten. 'Ja, Red Bull had een voordeel qua topsnelheid, maar Verstappen haalde daar ook echt alles uit, tot in het extreme. Het kostte Max maar één ronde om buiten bereik te komen van Norris voor de DRS. Dat somde de race ook op', vindt Windsor.
Contrast tussen McLaren en Verstappen
De Grand Prix van Italië werd een strijd tussen de beste auto en de beste coureur. 'Lando maakte kleine foutjes, zoals altijd. Oscar Piastri maakte ook kleine foutjes, zoals altijd. Max maakte helemaal geen fouten', vertelt Windsor. 'Max werd alleen even verrast door het grind bij de Lesmo-bochten. Drie keer raden wie dat grind daar had gelegd: Norris. Daar moest Max wel om glimlachen', meent de 73-jarige.
'Natuurlijk zou het nooit eenvoudig worden om de McLarens te verslaan. Ze zijn zó goed en hebben zoveel downforce met die efficiënte auto. McLaren was heel snel in de Lesmo-bochten, en dat is een lakmoesproef van hoe goed een auto is', zo wijst Windsor naar de twee rechterbochten in de tweede sector. 'Max moest dus perfect zijn bij het uitkomen van de Ascari-chicane, in de laatste bocht, en ook in de eerste chicane. Daar kon hij voordeel pakken op de McLarens. Dit zijn namelijk de technische stukken van het circuit, waar het heel makkelijk is om fouten te maken. Dat zagen we aan de McLaren-coureurs, maar Max deed dat niet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Strategisch dilemma
Verstappen trok een gat van zo'n zes seconden naar Norris, waarna het verschil gelijk bleef. 'Halverwege de race was het duidelijk dat McLaren de eerste stint zo lang mogelijk zou oprekken, met het idee om nog naar de zachte banden te wisselen. Dat maakte het een lastige race voor Max en Red Bull. Moesten ze ook voor de zachte banden gaan aan het einde van de race, of vasthouden aan het plan met harde banden? Dat was een lastige keuze om te maken', beseft Windsor.
'Red Bull koos voor de harde banden', vervolgt de analist. Verstappen moest daarna nog zestien ronden rijden op de C3-banden en hoefde zich dus niet in te houden. 'Max was meteen vol vertrouwen vanuit de pitstraat. Hij was ongelofelijk snel op de harde banden, omdat hij wist dat hij die banden mocht belasten. Dat is voor Red Bull goed om te weten, dat Max geen zorgen had over de bandenslijtage.'
Windsor vestigt ook de aandacht op een opvallend detail uit de eerste helft van de race. 'De mediumbanden versleten bij McLaren sneller dan bij Verstappen. Dat komt ook doordat ze de banden zo zwaar belastten in de Lesmo-bochten. Ze leunden wat meer op de banden. Na een tijdje kwam de balans weer terug bij McLaren, meer dan bij Red Bull. Halverwege de eerste stint zei Max dat hij geen verandering aan de stand van de voorvleugel wilde. Later wilde hij toch wat meer voorvleugel, dus dat laat zien dat de balans bij hem veranderde.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In die laatste zestien ronden was Verstappen nog niet helemaal zeker van de zege. 'Max moest het gat na zijn pitstops verkleinen, zodat hij de leiding ook bij een Safety Car weer kon overnemen. Dat gaf hem een paar ronden de kans om keihard in te lopen op de McLarens, met één tot anderhalve seconde per ronde, afhankelijk van hoeveel fouten ze maakten. Ook na de wissel bij McLaren kon Verstappen hun tijden matchen met de harde banden', sluit Windsor af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties