Rudy van Buren hekelt de wijze waarop McLaren het racen benadert. Teambaas Andrea Stella gaat wel heel ver om alles zo eerlijk mogelijk te laten verlopen, maar haalt daarmee ook de passie enigszins uit de races. Van Buren was niet alleen kritisch op McLaren, maar uitte ook zijn twijfels over Yuki Tsunoda en Lewis Hamilton.
Max Verstappen had zich al verzekerd van de zege in de Italiaanse Grand Prix, toen McLaren nog twee pitstops moest afwerken. Zoals zo vaak koos McLaren voor een conservatieve aanpak, waarbij Oscar Piastri de eerste pitstop kreeg om te verdedigen tegen Charles Leclerc. Niet voor het eerst ging dit mis, nadat Lando Norris een pitstop van bijna zes seconden kreeg. Daardoor kwam McLaren voor een lastig dilemma te staan.
'Trek die stekker eruit'
Van Buren geeft bij Viaplay aan dat het gedoe al begon met de boordradio's voor de pitstops. 'Het begon er al mee dat ze eerst aan Norris vroegen of hij het goed vond als ze Piastri de eerste stop gaven. Dat vond hij goed, als er geen undercut was. Dan krijg je deze pitstop en dan verliest hij de plek', aldus Van Buren. Aangezien McLaren Norris had verzekerd dat hij de tweede plek zou behouden, moest McLaren woord houden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik vind hier iets van, en ik denk met ons nog veel anderen', weet Van Buren, nadat Norris op boegeroep werd getrakteerd op het podium. 'Je hoort Piastri al zeggen: ik dacht dat dit onderdeel was van het racen. Je hoort dus al dat er iets besproken is voor dit soort scenario's.' Van Buren meent dan ook dat Piastri zijn poot stijf had kunnen houden. 'Je weet wat ik achter de schermen zei. Ik zei gekscherend dat hij de kabel eruit moest trekken en de punten moest ophalen.'
Tsunoda en Hamilton vallen tegen
Yuki Tsunoda kwam na een lastige race als dertiende over de streep. Presentatrice Amber Brantsen noemt het schadebeperking na contact met Liam Lawson, maar daar gaat Van Buren niet in mee. 'Dit is geen schadebeperking. Dat zie je ook wel aan Yuki', zo wijst hij naar het interview met de teleurgestelde Japanner. Van Buren ziet wel één excuus voor de Red Bull Racing-coureur. 'Als je vloerschade hebt, kost dat heel veel snelheid.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tsunoda viel ook voor het contact met Lawson al terug tot buiten de punten. Zijn achterstand bedroeg uiteindelijk tachtig seconden. Aan het einde van de race kon hij Max Verstappen dus in zijn spiegel zien. 'Dat is niet goed. Laten we maar zeggen dat het door de schade komt. In de kwalificatie was er al een gat, en in de race was hij ook gewoon niet snel genoeg', zo is Van Buren eerlijk. In Q3 bedroeg het verschil bijna acht tienden.
Ook Lewis Hamilton maakte geen indruk op de analist van Viaplay. 'Hij was toch een beetje onzichtbaar. In het begin zagen we nog een paar inhaalacties, maar halverwege... De regie was hem op een gegeven moment ook kwijt.' Hamilton werkte zich snel op van de tiende tot de zesde plek, maar bleek vervolgens niet genoeg snelheid te hebben om aan te haken bij Charles Leclerc en George Russell.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties