De Europese zomer heeft de Formule 1 vooralsnog vooral veel regen opgeleverd. Na regenraces in Engeland en België kunnen de weergoden in Zandvoort weer een bepalende rol gaan spelen. Max Verstappen weet, na twee keer benadeeld te zijn, niet meer wat hij met de afstelling moet doen. Verder blikte de Limburger vooruit op 2026, waarbij duidelijk werd dat de coureurs de opmerking van Toto Wolff met een korreltje zout nemen.
Verstappen stuntte in Silverstone nog met een poleposition, maar een dag later werden de teams verrast door de nodige regenbuien. Verstappen was met een afstelling met weinig neerwaartse druk kansloos. In het volgende raceweekend koos Verstappen in België wél voor een regenafstelling, maar toen wachtte de FIA lang om de race op gang te brengen, waardoor het circuit al snel weer helemaal droog was.
'Kan niet in zijn hoofd kijken'
'Dat is heel moeilijk om in te schatten', reageert Verstappen tegen onder meer F1Maximaal.nl als hem gevraagd wordt of het nog wel zinvol is om voor een regenafstelling te gaan. 'In Spa heb je ook te maken met de lay-out van de baan, dat het zicht niet goed is. Er zijn een paar punten op dat circuit, waar je een grote crash kunt hebben als een auto stil staat en je niks kunt zien.'
'Het is moeilijk om te zeggen of het hier anders gaat zijn', vervolgt Verstappen. 'Ik kan niet inschatten hoe ze het hier aanpakken. Ik kan niet in het hoofd van de race director kijken', zegt hij over Rui Marques. In Zandvoort zijn er vanwege de duinen ook enkele gevaarlijke punten, bijvoorbeeld bij Scheivlak in de tweede sector. De problemen in de regen lijken de afgelopen jaren alleen maar groter geworden te zijn. 'Het is een combinatie van alles. De auto's die we nu hebben creëren heel veel spray. Dat is ook niet ideaal.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De 2025-auto's zijn behoorlijk groot en het grondeffect zorgt voor extra spray. Verstappen reageert op de stelling dat de situatie in 2026 beter zou moeten worden. 'Ik heb geen idee. Dat is moeilijk om te zeggen', aldus de wereldkampioen, die zijn focus steeds meer naar 2026 verlegt. 'We pakken het stap voor stap aan. Natuurlijk ben ik met dit jaar bezig, maar we bekijken ook al dingen voor volgend jaar. In het team zijn ze daar sowieso druk mee bezig.'
Raketmotor van Mercedes?
Verstappen geeft aan dat hij momenteel nog niet veel kan bijdragen aan de RB22. 'Je bent eerst afhankelijk van wat het team bouwt. Daarna krijg je als coureur de kans om dingen aan te stippen die misschien anders kunnen.' Voor de zomerstop liet Verstappen nog weten dat hij in tegenstelling tot coureurs als Charles Leclerc, Alexander Albon, en Carlos Sainz nog niet in de simulator had gezeten om de nieuwe auto uit te proberen.
Inmiddels heeft de Red Bull-coureur dat wél gedaan. 'Ja, ik heb dinsdag nog in de simulator gezeten. Het blijft een simulator. Je kunt het zo goed maken als je wilt met hoe je alles invult, dus daar heb je nog niet zoveel aan nu', benadrukt Verstappen. De Nederlander wil daarmee aangeven dat het nu nog lastig te zeggen is hoe de auto presteert op het circuit, en dat de data van de simulator nog flink kan afwijken met wat Verstappen straks op het circuit zal ervaren. 'Het heeft geen zin om negatief of positief te zijn', zegt hij over de reglementen als geheel.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes-teambaas Toto Wolff liet in de zomerstop nog optekenen dat de nieuwe auto's topsnelheden van bijna 400 kilometer per uur kunnen aantikken. Esteban Ocon vroeg zich af of dat wel wenselijk is, terwijl oud-teamgenoot Pierre Gasly zijn vraagtekens plaatste bij dat statement. 'Misschien de motor van Toto wel!' lacht Verstappen, met een knipoog naar de geruchten dat Mercedes net als in 2014 de beste motor gaat leveren. Overigens rijdt Gasly volgend jaar bij Alpine met diezelfde Mercedes-motor.
Verstappen denkt dat die snelheden in de praktijk niet bereikt zullen worden. 'Ik denk dat de FIA ook al redelijk heeft uitgelegd dat ze dat niet toelaten. Op bepaalde circuits zal er geen snelheidslimiet komen, maar wordt er wel naar gekeken dat je niet te hard gaat.' Zo wordt er al over gesproken dat coureurs in Monaco en Singapore niet zullen beschikken over het volledige elektrische vermogen van de auto.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties