Red Bull heeft bij beide Formule 1-teams nog geen duidelijkheid gegeven over de rijdersbezetting voor 2026. Max Verstappen blijft bij het hoofdteam, maar verder is er nog veel onzeker. Analist Robert Doornbos laat zijn licht schijnen op het dilemma van het Oostenrijkse team en sluit af met een opvallend advies voor Red Bull.
'De performances van Yuki Tsunoda in het tweede stoeltje zijn de slechtste resultaten ooit in de geschiedenis van het team, voor een tweede rijder', vertelt Doornbos, die zelf in 2006 ook drie weekenden voor het Oostenrijkse team uitkwam. Doornbos was daarmee de coureur met het kortste verblijf bij het Oostenrijkse team, totdat Liam Lawson aan het begin van het seizoen al na twee weekenden vervangen werd.
Dramatische statistieken voor Tsunoda
Lawson maakte in de RB21 een kansloze indruk en kwalificeerde zich in China twee keer als laatste. Yuki Tsunoda heeft inmiddels twaalf weekenden achter de rug als teamgenoot van Verstappen. De Japanner verzamelde in die periode zeven punten, waarvan drie in de sprintrace van Miami, waar hij via diskwalificaties van andere coureurs opschoof van de negende plek naar de zesde plek. Verder pakte Tsunoda twee punten in Bahrein, één puntje in de hoofdrace in Miami, en één puntje in de Grand Prix van Emilia-Romagna.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tsunoda pakte in de afgelopen zeven weekenden geen punten meer en eindigde regelmatig als laatste. 'Dat is een hele pijnlijke constatering', geeft Doornbos dan ook aan bij Motorsport.com over de tegenvallende resultaten van de 25-jarige coureur. 'Ik vind Yuki een geweldige kerel, en ik denk ook dat hij in zijn toch wel hele lange Formule 1-loopbaan echt mooie dingen heeft laten zien. Bij Red Bull is het echter verre van mooi, wat hij met die auto doet. Dat is gewoon pijnlijk voor het hele team.'
Red Bull pakte in de afgelopen twaalf maanden 375 punten. Daarvan staan er 347 punten op naam van Max Verstappen. Als de Nederlander net als zijn teamgenoten 28 punten had gepakt in het afgelopen jaar, zou Red Bull in de absolute achterhoede gestaan hebben, nog maar één puntje voor Sauber. Doornbos roept bij het zien van de statistieken over Tsunoda ook op tot verandering: 'Dat verdient geen zitje voor 2026. Ik denk dat Yuki dat zelf ook wel goed beseft.'
De tekst gaat verder onder de tabel.
P | Team | Punten |
1. | McLaren | 859 |
2. | Ferrari | 567 |
3. | Mercedes | 438 |
4. | Red Bull | 375 |
5. | Williams | 83 |
6. | Alpine | 74 |
7. | Aston Martin | 73 |
8. | Haas | 66 |
9. | Racing Bulls | 57 |
10. | Red Bull: teamgenoten Verstappen (x2) | 56 |
11 | Sauber | 55 |
Doornbos bedenkt zich
Waar Doornbos dus aangeeft dat Tsunoda geen stoeltje voor 2026 verdient bij het hoofdteam, beseft hij ook dat een goede vervanger niet voor de hand ligt. 'Het gekke is dat je in 2026 weer een compleet nieuwe auto krijgt', deelt de Rotterdammer. 'Je kan dus zeggen: we laten het rijdersduo zoals het is en we focussen ons puur op die auto en die motor. Daar gaan ze een groter verschil mee maken dan een rijder die misschien twee of drie tienden sneller is dan Yuki, als die er al is binnen het opleidingsprogramma van Red Bull.
Voor mogelijke vervangers wordt automatisch meteen naar Racing Bulls gekeken, waar Lawson het nu opneemt tegen rookie Isack Hadjar. De Fransman begon sterk aan het seizoen, maar is in de afgelopen maanden wel wat teruggevallen. Doornbos schat de jongeling hoog in. 'Hadjar is een supertalent, een mega-kwalificatiebeest. Daar hebben ze echt een project voor de toekomst aan', verwacht Doornbos.
Doornbos vindt het desondanks onverstandig om Hadjar nu naar het hoofdteam over te hevelen. 'Zet hem alsjeblieft niet te snel naast Max, want Max vreet al zijn teamgenoten op. Als Hadjar op deze manier nog een jaar bij Racing Bulls kan rijden, denk ik dat hij daar beter van wordt. Laat ik het zo zeggen: ik denk niet dat het de topprioriteit van Red Bull Racing moet zijn om nu een andere tweede rijder te vinden', zo wijst hij op de problemen met de auto.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties