max verstappen rb21 red bull racing alexander albon williams silverstone groot brittannie zondag race 2025 Opinie
Opinie

Duitse journalist kijkt met open mond naar Verstappen: 'Kunt niet anders dan je pet afnemen'

max verstappen rb21 red bull racing alexander albon williams silverstone groot brittannie zondag race 2025

Een slechte vrijdag staat de afgelopen jaren haast synoniem voor Red Bull Racing, maar een topprestatie in de kwalificatie hoort daar ook vaak bij. Michael Schmidt deelt welke experimenten Max Verstappen uitvoerde op weg naar zijn poleposition, en bewierookt de Nederlander ook voor wat hij tijdens de Grand Prix liet zien.

Verstappen reisde naar Silverstone af in de hoop dat dit snelle circuit beter bij de RB21 zou passen. De wereldkampioen beschikte daarnaast over een nieuwe vloer, een van de laatste nieuwe onderdelen van Red Bull voor dit seizoen. Toch verliepen de vrije trainingen dramatisch. In de eerste sessie bleef Verstappen op de tiende plek steken, en ook de vijfde positie uit VT2 zorgde voor ontevredenheid.

Experimenteren met meerdere achtervleugels

Op zaterdag ging het opeens veel beter. 'Ze hadden de afstelling volledig omgegooid', vertelt Schmidt om het contrast tussen de vrijdag en de zaterdag aan te duiden. 'Ze hadden nu een achtervleugel gebruikt, die ze eigenlijk pas in Spa-Francorchamps wilden gebruiken. Christian Horner had het zelfs over een Monza-vleugel. Dat is misschien wat overdreven, maar de vleugel was wel voor Spa bedoeld', weet de Duitser te melden bij Formel Schmidt. 'Het probleem is dat Verstappen vaak onderstuur heeft, en daar houdt hij totaal niet van. Dat is heel irritant voor hem.'

Schmidt praat regelmatig met Helmut Marko, en weet dus hoe Red Bull het weekend aanpakte. 'Op vrijdag voerde Verstappen een vergelijking uit met twee verschillende achtervleugels, eentje die wat meer downforce gaf, en deze kleine Spa-vleugel. Omdat de achtervleugel zo weinig neerwaartse druk gaf en de voorkant sowieso al onderstuur gaf, was de auto opeens in balans', vertelt Schmidt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing 2025 silverstone 1
Verstappen begon nog met een grotere achtervleugel.

Verstappen: een echte killer

'Het was niet helemaal de ideale afstelling, maar ze hadden geluk op zaterdag', gaat de journalist verder. 'Ze hadden in de bepalende bochten, zoals Becketts, tegenwind. Daardoor kun je ook met wat minder downforce overleven en op de rechte stukken was hij ongelofelijk snel.' De topsnelheid van Verstappens Red Bull lag bijna tien kilometer per uur hoger dan de topsnelheid van nummer twee Oscar Piastri.

'Als je in de kwalificatie minder neerwaartse druk hebt, valt dat nadeel vaak wat weg vanwege de extra grip met verse banden. Het kwam dus allemaal goed uit', geeft de man van Auto Motor und Sport aan. 'Het was een geweldige kwalificatie en hij versloeg de McLarens. Dit laat ook de klasse van Verstappen zien. Hij slaat ook meteen toe. Als je hem een auto geeft die wat minder onderstuur heeft, dan staat hij er. Dan is hij een echte killer.'

Rampscenario voor Red Bull

De poleposition bleek helaas weinig waard te zijn, want de coureurs werden op zondag op regen getrakteerd. 'Dit was het slechtste dat Red Bull kon overkomen', aldus Schmidt. 'Horner vervloekte het weerbericht ook. Hij verwachtte wel regen, maar alleen in de morgen. De regen kwam echter terug en soms regende het echt heel hard, en dat werd Verstappen fataal.' Met de kleine achtervleugel was Verstappen meteen kansloos.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb21 red bull racing 2025 silverstone groot brittannie zondag race 5
Het regende behoorlijk hard in Engeland.

'Toen het aan het einde van de race opdroogde zag je wel dat Verstappen weer langzaam op gang kwam. Hij maakte nog een paar plekken goed en eindigde nog als vijfde.' Verstappen haalde Stroll met enkele ronden te gaan in, al bleven Lewis Hamilton en Nico Hülkenberg buiten bereik. 'Een droge race was wel interessant geweest. Dan had hij wat meer onderstuur gekregen, omdat je in de race normaal zonder DRS rijdt.'

Genialiteit te zien bij fout van Verstappen

Verstappen hield zich goed staande in de regenrace met een totaal ongeschikte afstelling, maar de Limburger maakte wel enige foutjes. Bij de tweede Safety Car-herstart had Verstappen een halve spin, waardoor hij terugviel tot de tiende plek. 'Je moet meteen aangeven dat elke andere coureur echt gespind zou zijn, gegarandeerd. In dat geval had hij geen acht plekken verloren, maar dan had hij achteraan gereden', weet Schmidt, die denkt dat Verstappen zijn resultaat dus vooral aan die goede redding te danken had.

Schmidt beseft dat Verstappen met het resultaat niet tevreden zal zijn, maar ziet wel dat de wereldkampioen zijn talent weer kon etaleren. 'Dit is echt ongelofelijk met Verstappen', roept de journalist uit. 'Ik dacht echt dat hij nu laatste zou liggen, maar plotseling dook hij nog als tiende op! Hij had de auto weer de goede kant opgedraaid en ging weer verder met de race. Je kan echt niet anders dan je petje afnemen voor die jongen', concludeert Schmidt.

'Wat bij die halve spin zeker van invloed was, is die actie van Piastri', meent Schmidt. 'Christian Horner zegt ook dat je de banden en remmen moet opwarmen, en daarnaast moet je nog tien dingen instellen op het stuur als je weer begint te racen. Als je dat allemaal tegelijkertijd moet doen, kun je wel zeggen dat Piastri te hard remde. Als de coureur daarachter nog iets aan het instellen is op zijn stuur kan zoiets wel gebeuren. Verstappen reed echt op de limiet. Bij de inhaalactie van Piastri in ronde zes of zeven had hij ook al een halve spin. Hij leek wel een rallycoureur.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws