Christian Horner is zojuist ontslagen door Red Bull. De Brit stond sinds de oprichting van het team in 2004 aan het roer bij de werkgever van Max Verstappen. Volgens de geruchten zouden de Verstappens al langer ontevreden zijn over de teambaas. Het personeel in Milton Keynes is zojuist ingelicht over de laatste ontwikkelingen. Racing Bulls-teambaas Laurent Mekies volgt Horner op.
Erik van Haren wist het nieuws zojuist op X te melden. De verslaggever van De Telegraaf heeft goede contacten bij Red Bull Racing en kwam met de primeur. Meerdere andere bronnen, waaronder ook De Limburger, bevestigen inmiddels ook dat de werknemers van het team het nieuws te horen hebben gekregen in de fabriek. Horner had nog een contract bij Red Bull tot en met 2030. Het nieuws is inmiddels officieel bevestigd.
Van dominantie naar de uitgang
Horner wordt door de top van Red Bull verantwoordelijk gehouden voor de mindere resultaten. Red Bull maakte in 2023 nog het dominantste seizoen uit de geschiedenis van de Formule 1 mee, maar zakte sindsdien steeds verder terug. Horner kwam in 2024 zelf in de schijnwerpers te staan, toen hij werd onderzocht vanwege mogelijk grensoverschrijdend gedrag. Horner werd nooit schuldig bevonden, maar het hele verhaal leek wel zijn sporen achter te laten bij het team.
De concurrentie rook haar kans, en benaderde veel werknemers van Red Bull. Zak Brown, die eerder al Rob Marshall had aangetrokken, liet optekenen dat McLaren veel meer cv's van Red Bull-werknemers binnenkreeg. Adrian Newey kondigde in mei aan dat hij bij het team zou vertrekken, en is inmiddels werkzaam voor Aston Martin. Sportief directeur Jonathan Wheatley kreeg een kans als teambaas aangeboden bij Sauber en Audi, en loodste Nico Hülkenberg afgelopen zondag naar zijn eerste podiumplek.
Slechte resultaten
In 2024 kreeg Red Bull te maken met grote correlatieproblemen tussen de simulator en het circuit. Dit was voor het team een groot probleem, aangezien men nagenoeg volledig afhankelijk was van die simulator. De windtunnel van Red Bull werd namelijk al in 1947 gebouwd, en legt het af tegen de windtunnels van de concurrentie. Door de correlatieproblemen en de verouderde windtunnel verscheen Red Bull vaak op het circuit met een zwakke afstelling, en nieuwe onderdelen werkten lang niet altijd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull werd na een dominante start in 2024 ingehaald door McLaren en Ferrari en sloot het seizoen als vierde af. Verstappen hield bij de coureurs wél stand en greep zijn vierde wereldtitel op rij. Onder leiding van Pierre Waché koos men in 2025 voor een auto met een lager potentieel, maar de auto zou wel een breder werkvenster hebben. In de praktijk is daar weinig van terechtgekomen. De auto is nog altijd lastig te besturen, en Liam Lawson en Yuki Tsunoda pakten samen dan ook slechts zeven punten in twaalf weekenden tijd.
Horner zette juist altijd vol in op de simulator, en meende dat de windtunnels steeds minder belangrijk zouden worden. Dat is niet het geval gebleken. McLaren kreeg in 2023 een nieuwe windtunnel, en heeft sinds 2024 grote stappen vooruit gezet. Red Bull begon pas te laat aan de bouw van een nieuwe windtunnel, waardoor dit cruciale hulpmiddel pas in 2026 klaar is, en dus niet gebruikt kan worden voor de ontwikkeling van de eerste auto onder de nieuwe reglementen.
Spelen Verstappens een rol?
Volgens de geruchten zou Max Verstappen niet erg blij zijn geweest met het optreden van zijn teambaas. Afgelopen weekend meldde F1-Insider.com nog dat Jos Verstappen na afloop van de kwalificatie een gesprek voerde met Christian Horner, dat niet bepaald vriendelijk verliep. Verstappen senior en Horner hadden het afgelopen jaar al regelmatig verbaal met elkaar aan de stok.
'Dit is onhoudbaar. Het is beter voor het team als hij opstapt', zei Verstappen senior nu bijna anderhalf jaar geleden. Horner reageerde destijds door te zeggen dat Jos Verstappen beschikbaar was, als Mercedes zo graag een Verstappen wilde hebben. F1-Insider deelde afgelopen weekend dat de Verstappens en Red Bull steeds verder uit elkaar aan het groeien zijn. Afgelopen weken deden geruchten de ronde dat Verstappen alleen verder zou willen gaan bij Red Bull als Horner in ieder geval minder macht zou krijgen bij het team.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vertrekt Verstappen?
Het is opvallend dat dit onvriendelijke gesprek vlak na de poleposition van Verstappen plaatsvond. Dat geeft al aan dat de onderlinge relatie inmiddels flink beschadigd was. Het is nu de vraag of deze ingreep gedaan wordt in een poging om Verstappen aan boord te houden, of dat dit juist een reactie is op een eventueel bericht van de wereldkampioen dat hij wil vertrekken bij het team.
De Italiaanse media meldden na het weekend al dat het bestuur van Mercedes akkoord is gegaan met de salariseisen van Verstappen. Dit betekent dat de Limburger snel een contractaanbod mag verwachten van Toto Wolff. Mercedes zou daarbij ook bereid zijn om de afkoopsom van zo'n 120 miljoen dollar, omgerekend 102 miljoen euro, te betalen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties