Max Verstappen reed in de kwalificatie weer een fantastische ronde en pakte daarmee zijn derde pole position van dit seizoen. Mark Hughes ziet dat Verstappen iedere keer weer een bijna perfecte ronde neer kan zetten in een auto die niet de snelste is. Daarnaast weet Red Bull Racing de auto gedurende het weekend steeds weer te verbeteren.
McLaren is sneller dan de andere teams en de hoge temperaturen werken in het voordeel van het Britse team. Echter, in de kwalificaties in Miami behaalde het team tot twee keer toe niet het gewenste resultaat. In de sprintkwalificatie was het Andrea Kimi Antonelli die pole wist te pakken. Op zaterdag pakte Verstappen pole position voor de Grand Prix van Miami, ondanks het feit dat hij geen perfecte ronde reed.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ook journalist Mark Hughes is weer onder de indruk van de ronde van Verstappen. 'Weer een super pole-ronde van Max Verstappen om toe te voegen aan die van Japan en Saoedi-Arabië', aldus Hughes. 'Maar net als vrijdag en Antonelli's sprintpole, werd deze mogelijk gemaakt door een McLaren-coureur, in dit geval winnaar van de sprintrace Lando Norris, die de toppositie verloor in de laatste bocht.' Oscar Piastri pakte geen pole position voor de sprint door een lock-up in de laatste bocht. Norris sneed de bocht te strak aan op zaterdag, waardoor hij tijd verloor en net naast de eerste plaats greep.
Bijna perfecte ronde
Dit is de derde pole position voor Verstappen dit seizoen. 'Van de acht kwalificatiesessies die we tot nu toe dit seizoen hebben gehad, heeft Verstappen nu meer poles gescoord dan wie dan ook', vertelt Hughes in zijn artikel op website The Race. Hij is onder de indruk van de kwalificatierondes van Verstappen. 'Elke kwalificatie was het resultaat van een bijna perfecte ronde in een auto die niet de snelste is, waarbij een fout van een van de jongens in de snelste auto werd afgestraft.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Toch zijn het niet alleen de prestaties van Verstappen en de fouten van McLaren die deze pole positions mogelijk maken, aldus Hughes. 'Aan die mix moeten we de significante vooruitgang toevoegen die Red Bull boekt door een moeilijke auto op vrijdag om te zetten in een zeer goede auto op zaterdag. Dat kan worden gezien als geweldig geweldig werk van het raceteam of slecht simulatiewerk in de fabriek', legt Hughes uit.
Red Bull weet de auto gedurende het raceweekend steeds opnieuw te verbeteren. Hughes geeft dus aan dat dit kan komen doordat het raceteam zijn werk extreem goed doen. Ze weten precies wat ze moeten aanpassen, zodat Verstappen pole kan pakken. Het kan ook komen door slecht werk vanuit de fabriek. Als de simulator niet overeenkomt met de echte auto, dan zal de auto keer op keer verkeerd worden afgesteld voor de Grand Prix. Het team vindt dan verbeteringen door de fouten van de simulator op te lossen.
Lastige omstandigheden
Bij McLaren was het geen foutloze kwalificatie. 'Oscar Piastri kon zijn snelste ronde uit Q2 niet herhalen. Norris evenaarde die ronde tot op de duizendste, maar dat was nog steeds zes honderdsten minder dan de Red Bull', vertelt Hughes. Het zorgde uiteindelijk voor een vierde plaats voor Piastri en een tweede plaats voor Norris, terwijl teambaas Andrea Stella aangaf dat het team eigenlijk de voorste startrij in had moeten nemen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hughes geeft wel toe dat de omstandigheden niet gemakkelijk waren. 'Het was een baan met weinig grip, schoongespoeld door de hevige regen in de ochtend die de sprintrace in een chaos veranderde. Daarnaast stonden ze op een lastige, zeer zachte C5', legt de journalist uit. 'Het was makkelijk om fouten te maken. Zelfs Verstappen maakte er een tijdens zijn ronde, toen hij wat overstuur had in de eerste bocht.'
Fout van Norris
De McLarens zijn sterk in de laatste sector, maar Verstappen bleef kalm. 'Hij was zo precies in een sector waar de McLarens het hele weekend de baas waren geweest', aldus Hughes. 'In de kwalificatie waren het eigenlijk de McLaren-coureurs die er dit keer een beetje slordig doorheen gingen.' Red Bull en Verstappen hadden de RB21 aangepast, zodat de Nederlander beter door de langzame bochten kon rijden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Uiteindelijk maakte Norris een fout in de laatste bocht. 'In dit geval kletterde Norris over de binnenkant van de kerb van die laatste bocht, omdat hij meer rotatie kreeg dan hij verwachtte', vertelt Hughes. 'Zonder die fout had hij misschien wel pole gepakt, want hij kwam slechts 0,065 seconde te kort.' De fout van Norris zorgt er dus voor dat hij net geen pole position kon pakken. Verstappen reed ook geen perfecte ronde, maar kwam daar wel bij in de buurt. Hij start de Grand Prix vanaf P1.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties