Max Verstappen pakte weer eens op een legendarische manier poleposition. Ondanks dat hij niet de snelste auto heeft, heeft hij tot nu toe de meeste polepositions op zijn naam staan. De Nederlander was de concurrentie te snel af in Miami en kan rekenen op complimenten van Peter Windsor. De analist weet zo langzamerhand niet meer hoe hij de polerondes van Verstappen moet beoordelen.
'Nou, als je een schoolvoorbeeld wilde van hoe een coureur een ronde in elkaar kan zetten en met een iets mindere auto poleposition pakt, dan hebben we dat op zaterdag gezien', begint Windsor in de analyse op zijn YouTube-kanaal. Hij kan zijn enthousiasme voor de prestatie van de Nederlander niet onder stoelen of banken steken. 'Het was een briljante poleronde van Verstappen. Ik vind het steeds moeilijker om ze te beoordelen, maar deze hoort er wat mij betreft absoluut bij.'
Windsor heeft het over een rijtje van magische rondes van Verstappen, en die van Miami komt dicht bij de top. 'Wat een ronde van Max en hoe hij hem samenstelde', looft de analist. Verstappen verbeterde gedurende de kwalificatie telkens een beetje, en deelde in Q3 de genadeklap uit. Die aanpak hanteerde hij de vorige kwalificaties ook, en leken voor hem uitstekend te werken. Het verschil met Lando Norris en Andrea Kimi Antonelli was minimaal.
In sector 2 was de Red Bull niet zo snel als de concurrerende auto's, vanwege de krappe en technische bochten. 'Als je bedenkt dat Red Bull duidelijk niet dezelfde efficiënte downforce heeft als McLaren... McLaren zou sowieso heel goed zijn in sector 2, waar veel krappe bochten zijn die tractie vereisen, waarbij de McLaren-coureurs eigenlijk gewoon een nette ronde hoefden te rijden om daar het voordeel te behouden', luidt de kritische noot van Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Opnieuw Verstappen
De voormalig teammanager van Williams wijst aan dat Verstappen in sectoren 1 en 3 daardoor meer tijd moest vinden. 'Hij moest doen wat hij ook in Jeddah deed: perfect, vroeg insturen, geduldig zijn voordat hij op het gas gaat', analyseert Windsor. Hij deelt ook complimenten uit aan George Russell en Lewis Hamilton. Met name aan de recordkampioen, die steeds sneller werd.
'Daarna merkten de McLaren-coureurs, die niet het gevoel en de finesse van Verstappen hebben, noch zijn vermogen om korte bochten echt kort te maken, dat ze meer risico moesten nemen met laat remmen.' Naar het idee van Windsor ging het daar bij beide rijders mis. Daardoor blokkeerde hier en daar een wiel en ging Norris te hard over de kerbs in bocht 17 in zijn laatste run. Op dat soort momenten slaat Verstappen opnieuw toe.
'Het was trouwens best interessant dat zowel Max als Lando een 26.4 reden aan het einde van fase één van Q3. En ik moet zeggen, ik denk dat dat het absolute maximum van de Red Bull was. Ik had nooit verwacht dat hij nóg sneller zou kunnen', geeft Windsor toe, met een lach.
McLaren weer ernaast
De analist dacht dat Norris de poleposition zou pakken, maar zag ook dat de Brit geen perfecte ronde reed. 'In werkelijkheid denk ik dat die McLaren een 26.1 of 26.0 had kunnen rijden, maar we hebben het van geen van beide coureurs gezien', baalt Windsor. 'Wat er bij Lando gebeurde, was dat hij wat instabiliteit had toen hij instuurde na het remmen in sector 3. Hij verloor daar een tiende of twee, misschien iets minder, maar het was genoeg om Max de poleposition te geven.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Volgens Windsor was Piastri iets te agressief op het gaspedaal, vooral bij langzame acceleratiemomenten. 'Het zat allemaal dicht bij elkaar, maar geen van beiden zat op het niveau van Max. Echt een ongelooflijke ronde van Max om poleposition te pakken', looft hij. Hij blikt vervolgens kort terug op wat eraan voorafging. 'Tijdens de sprintrace regende het nog. Leclerc startte niet eens, die ging eraf tijdens de formatieronde', zegt Windsor.
'De start werd uitgesteld, Piastri leidde na bocht 1, want Antonelli's pole was opeens verdwenen', gaat hij verder. 'Een beetje zoals bij Verstappen in Jeddah in bocht 1, met echt een goede start van Piastri vanaf de vuile kant van de baan. Maar dat maakte eigenlijk niet uit, want het circuit was glad en iedereen reed op intermediates', somt Windsor op. Voor het incident in bocht 1 werd geen straf uitgedeeld. Na afloop van de sprintrace regende het echter straffen, waardoor Antonelli en Yuki Tsunoda nog punten kregen.
Pitstopdrama van Red Bull
Verstappen blonk uit in de kwalificatie, maar eindigde in de sprintrace achteraan na een straf voor een unsafe release. Toen hij naar binnenging voor slicks en weer weg wilde rijden, reed hij tegen Antonelli aan. 'Ik weet niet wat er bij Red Bull aan de hand is', zegt Windsor over de pitstops van de laatste paar wedstrijden. 'Het pitwerk moet bij Red Bull echt strakker en scherper. Is dat sinds Wheatley vertrokken is? Dat is waarschijnlijk een retorische vraag', vervolgt hij.
'Uitstekende reflexen van Antonelli. Daarna brak hij zijn pitstop af, reed rechtdoor door de pitstraat en kwam de ronde daarna opnieuw binnen. Echt knap gereden', looft Windsor. Voor zondag vindt hij het lastig om te bepalen hoe dicht bij Red Bull is betreffende de racepace. 'De McLaren lijkt de betere raceauto te zijn, maar het weer is ook nog een vraagteken. De regen verraste enkele teams, dus ik weet het niet... Ik heb gemengde gevoelens', aldus Windsor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties