Max Verstappen heeft sportief gezien zijn beste vrijdag van het jaar achter de rug. De wereldkampioen eindigde in beide sessies in de top drie en maakte een zeer sterke indruk in de racesimulaties. Analist Ernest Knoors geeft ook aan dat vooral die long runs belangrijk zijn. Hij bekijkt de prestatie van Verstappen, maar ontdekte wel nog twee schoonheidsfoutjes. Eén van die foutjes leverde Ferrari enkele stuivers aan schadekosten op.
Het is 39(!) vrije trainingen geleden sinds Verstappen voor het laatst bovenaan eindigde in een vrije training. Dat lukte de wereldkampioen voor het laatst in de eerste vrije training voor de Grand Prix van Italië in een weekend dat verder niet bepaald succesvol verliep. Voor de laatste keer waarbij Verstappen in beide vrijdagtrainingen in de top drie eindigde, moeten we nog verder terug in de geschiedenis, tot voor de zomerstop van 2024. De Red Bull Racing-coureur kreeg dit sinds het Grand Prix-weekend in België nooit meer voor elkaar.
Sterke basis voor Verstappen
Een derde en een tweede plek is voor Verstappen dan ook zeer positief te noemen. Daarnaast was hij in de long runs nog sterker dan over één ronde. 'De tweede vrije training draait om de long runs', geeft voormalig engineer Knoors aan. 'Je wilt wel zien dat je een snelle ronde kunt rijden, maar dit gaat vooral over hoe de auto zich in een langere stint gedraagt. Dat wil je in de tweede vrije training uitvinden.' In die long runs waren Verstappen en Lando Norris de snelste coureurs.
Knoors wijst er daarnaast op dat we nog meer mogen verwachten van de Limburger. 'We hebben het wel vaker erover gehad: de vrijdag is heel belangrijk voor Red Bull Racing. Ze halen hier veel data uit, en zetten dan normaal nog een flinke stap vooruit', weet de analist van Viaplay. 'Hoe meer ze op vrijdag rijden, hoe beter die informatie is, en hoe makkelijker ze op zaterdag een stapje vooruit kunnen zetten. Nu beginnen ze niet zo heel ver weg van waar ze moeten staan. Ik denk dat dit in ieder geval voor Max een goed weekend kan worden. Of het genoeg is voor de poleposition en de overwinning, ligt ook aan de McLarens.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Twee foutjes bij Verstappen
Verstappen sloot de dag uiteindelijk af met een identieke tijd als Norris, die in de racesimulatie dus zijn grote concurrent was. 'Dat geeft weer aan hoe dicht het bij elkaar zit. De Max-factor is weer aanwezig', weet Knoors, die Yuki Tsunoda op grote achterstand ziet staan. 'Max haalt het maximale uit dit pakket. Dat pakket komt op dit circuit ook tot zijn recht. De druk ligt dan ook op Lando Norris en Oscar Piastri om te laten zien dat de McLaren dominant is en dat ze hem voor kunnen blijven.'
Aan het begin van de tweede vrije training kwam Verstappen nog even buiten de baan terecht in bocht 10, bij een poging om zijn snelste tijd op mediumbanden te verbeteren. 'Ik vind het mooi om te zien dat hij het dan jammer vindt dat het dan toch niet lukt', zo reageert Knoors op een gefrustreerd gebaartje van Verstappen. 'Hij is altijd aan het pushen. De baantemperatuur was 46 graden. Het was heel warm. Het is heel zwaar voor de banden, dus je moet in de bochten kunnen inschatten hoe hard je kunt pushen. Mooi dat hij er nog zo fel in zit.'
Verstappen liet daarnaast aan het einde van de sessie ook nog zien dat hij met inparkeren wat meer problemen heeft dan met racen op het circuit. Bij een oefenstop van Red Bull is te zien dat Verstappen een pion van Ferrari aan flarden rijdt. 'Dit is vooral pijnlijk voor de teams, die ernaast staan', lacht Knoors, die uitlegt dat op zondag een monteur op die plek moet staan. Vermoedelijk zal Verstappen dan iets meer afstand nemen, maar Knoors spreekt zijn waardering uit voor het feit dat monteurs daar op enkele centimeters afstand moeten staan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties