yuki tsunoda red bull racing 2025 vrijdag barcelona Opinie
Opinie

Eerste conclusies met nieuwe vleugels: 'Verstappen was 12 km/u sneller dan Norris'

yuki tsunoda red bull racing 2025 vrijdag barcelona

Het weekend in Spanje is altijd een belangrijk weekend voor de Formule 1-teams, omdat het circuit als zeer representatief wordt gezien voor de rest van het jaar. Dit weekend is er ook veel aandacht voor de strengere FIA-test voor de flexibele voorvleugels. Analisten Alex Brundle en Ruth Buscombe Divey bekeken na het eerste trainingsuurtje de data om winnaars en verliezers te ontdekken na de regelwijziging.

De FIA kondigde afgelopen winter al aan dat het vanaf Spanje strenger zou gaan controleren op flexibele vleugels. De vleugels mochten in het verleden nog vijftien millimeter doorbuigen bij een symmetrische verticale belasting van honderd kilogram, en twintig millimeter bij diezelfde verticale belasting aan één kant van de vleugel. Vanaf dit weekend is dit bijgesteld tot respectievelijk tien en vijftien millimeter. Daarnaast mag geen enkel vleugelelement meer dan drie millimeter doorbuigen bij een verticale belasting van zes kilogram. Dat was voorheen nog vijf millimeter.

Williams en Mercedes in gevarenzone?

In de eerste vrije training stonden de McLarens eerste en vijfde, terwijl Max Verstappen voor de Ferrari's op de tweede plek stond. 'De teams waren de hele sessie aan het spelen met de voorvleugels', meldt Brundle, die namens F1TV in de pitstraat een oogje in het zeil hield bij de teams. 'Het lijkt er wel op dat een paar teams wel wat terug zijn gevallen. De topteams lijken de storm overleefd te hebben', zegt hij over McLaren, Ferrari, en Red Bull Racing.

Twee teams ontbraken echter voorin. 'Williams kwam echt snelheid tekort, maar het team dat bij mij echt opviel was Mercedes. George Russell kwam niet verder dan een elfde tijd, en Kimi Antonelli kwam er helemaal niet aan te pas', merkt Brundle op. Beide teams gebruikten echter nog geen zachte banden, waardoor de uitslag van de eerste vrije training een wat vertekend beeld kan geven. Williams werd vooraf al aangestipt door Michael Schmidt als een van de teams, die terug kunnen vallen. Het Britse team zette in Japan nog een grote stap door een nieuwe voorvleugel te introduceren, maar die vleugel mag nu dus niet meer gebruikt worden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Eerste conclusies met nieuwe vleugels: 'Verstappen was 12 km/u sneller dan Norris'
Loopt Williams risico?

Norris versus Verstappen

Strateeg Buscombe dook vooral in de data van topcoureurs Norris en Verstappen. 'Het was heel interessant om de data te bekijken. Lando Norris was wel de snelste coureur over één ronde', weet Buscombe. De McLaren-coureur was ruim drie tienden sneller dan Verstappen. 'Hij was duidelijk sneller in de langzame bochten. In bocht 5 won hij ongeveer twee tienden', zo wijst de strateeg op de krappe linkerbocht aan het begin van de tweede sector.

Verstappen kende ook een goede eerste sessie. De Red Bull Racing-coureur opende met een tweede tijd, terwijl het Oostenrijkse team op de vrijdagen zelden uitblinkt. 'Max was nog steeds sneller in de snelle bochten', benoemt Buscombe, die de aandacht vestigt op de laatste bocht van het circuit. 'Hij was twaalf kilometer per uur sneller in bocht 14. Dit is de ultieme testsessie voor engineers, dus ze proberen vaak veel verschillende afstellingen uit. Daarbij gebruiken teams ook verschillende afstellingen bij de verschillende coureurs.'

De verwachting is daarnaast ook dat de regelwijziging in de kwalificatie voor weinig veranderingen zal zorgen, als de coureurs het piekniveau van de auto laten zien. Hierin is Verstappen tot nu toe aan de McLarens gewaagd: de wereldkampioen greep net als Piastri al drie polepositions, terwijl Norris op de stratencircuits in Australië en Monaco de snelste coureur was. Als de regelwijziging voor veranderingen in de pikorde zorgt, zien we dat pas in de race terug. De nieuwe vleugels zorgen namelijk voor meer overstuur in snelle bochten, en dat maakt het managen van de achterbanden lastiger. Het is dan ook geen toeval dat teams uitgebreid aan racesimulaties werkten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws