Lammers noemt mogelijke oorzaken remprobleem Verstappen: 'Dat zou het kunnen zijn' Opinie
Opinie

Lammers noemt mogelijke oorzaken remprobleem Verstappen: 'Dat zou het kunnen zijn'

Lammers noemt mogelijke oorzaken remprobleem Verstappen: 'Dat zou het kunnen zijn'

Jan Lammers heeft wel een idee hoe het kan dat de bolide van Max Verstappen op het Circuit of The Americas op zondag heel anders aanvoelde dan op zaterdag. Tijdens de hoofdrace klaagde de coureur van Red Bull Racing over zijn remmen, terwijl hij een dag eerder met speels gemak de sprintrace won. Het Oostenrijkse team zoekt momenteel zelf nog naar de oorzaak, maar Lammers doet desgevraagd een aantal suggesties.

Tijdens de sprintrace op zaterdag was er voor Verstappen geen vuiltje aan de lucht. De 26-jarige Nederlander zette zijn poleposition betrekkelijk eenvoudig om in een sprintzege en was tevreden over de RB19. Een dag later was alles anders. Verstappen klaagde meermaals over zijn remmen en dat leidde tot flink wat frustraties bij de Red Bull-coureur. Als in de Formule 1-podcast van de NOS aan F1-verslaggever Louis Dekker wordt gevraagd of de oorzaak van het remprobleem van Verstappen inmiddels al bekend is, antwoordt deze ontkennend. 'Nee, dat gaan ze onderzoeken.'

Lammers noemt mogelijke oorzaak

Volgens de verslaggever moest ook Verstappen het antwoord zondag schuldig blijven, maar desgevraagd komt Lammers een aantal mogelijke oorzaken op de proppen. 'De eerste reden zou de temperatuur kunnen zijn', begint de analist. 'Daarnaast kan ook een veranderde windrichting een rol spelen. Ik verwacht dat de bandenspanning en de temperatuur van de banden nog wel in het ideale werkvenster zaten, dus het kan van alles zijn.'

Lammers stelt dat de temperatuur van de remmen een ontzettend belangrijk element is en volgens de oud-coureur kan het ook een combinatie van de temperatuur en de windrichting zijn. 'Dat kan net de ideale bandendruk en de temperatuur in de banden en de remmen in het verkeerde venster brengen. Dan heb je geen vloeiend contact met je rempedaal en op het moment dat je de normale druk toepast, dan hapt het pedaal zelf en dan moet je het weer loslaten', legt Lammers uit.

'Dan is het echt even zoeken naar een goed ritme en met remmen begint eigenlijk alles', gaat de voormalig Le Mans-winnaar verder. 'Als je het verkeerde moment kiest om te remmen, dan ben je al kansloos om de bocht ideaal te nemen. Dat is ook zo als je een verkeerde manier van remmen hebt. Max (Verstappen, red.) heeft dat allemaal perfect voor elkaar. Maar als zijn reminstallatie hem daar niet toe in staat stelt, dan moet je improviseren en dat heeft hij vrij goed gedaan', sluit Lammers af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws