Windsor ontdekt masterplan van Red Bull: 'Is dit niet gewoon huiswerk geweest?' Opinie
Opinie

Windsor ontdekt masterplan van Red Bull: 'Is dit niet gewoon huiswerk geweest?'

Windsor ontdekt masterplan van Red Bull: 'Is dit niet gewoon huiswerk geweest?'

Analist Peter Windsor heeft een opvallende ontdekking gedaan, nadat bekend werd gemaakt dat Lewis Hamilton en Charles Leclerc gediskwalificeerd werden na afloop van de Grand Prix van de Verenigde Staten. Volgens de 71-jarige voormalig teammanager hebben de stintlengtes een grote rol gespeeld in de slijtage van de plank onder de auto, en was het wederom Red Bull Racing dat haar huiswerk het beste gedaan had.

Bij slechts vier auto's werd de slijtage van de plank onder de auto gecontroleerd: Max Verstappen, Lando Norris, en Hamilton en Leclerc. Dat is niet geheel toevallig zegt Windsor, die aangeeft dat het al sinds jaar en dag zo is dat de FIA dit controleert bij één van de twee auto's van elk van de vier best geklasseerde teams. Aangezien Red Bull, Ferrari, Mercedes, en McLaren met kop en schouders boven de rest uitstaken, konden ze er al haast van uitgaan dat ze met een coureur de pineut zouden zijn.

Windsor heeft dan ook weinig medelijden met Hamilton en Leclerc. 'Het was dezelfde situatie voor iedereen, dus wat dat betreft zijn er geen excuses', zegt de analist in een analyse op YouTube. 'Ik wil wel nog iets aankaarten, waarvan ik denk dat het bepalend is geweest is hierin, namelijk de lengte van de stints, en dan vooral de eerste stint. Dat is het moment waarop de auto's het zwaarste zijn en op dat moment is er dus de grootste kans om de plank te beschadigen. De eerste stint is dus heel belangrijk voor de race als je weet dat je op het randje van legaliteit zit met de dikte van de plank.'

Mercedes bracht zichzelf in de problemen

Windsor laat vervolgens zien hoeveel ronden de coureurs op hun eerste set banden reden, waarbij het lijstje wordt aangevoerd door Charles Leclerc (23), Daniel Ricciardo (22) en Lewis Hamilton (20), waarbij George Russell (21) op de lijst ontbreekt. Van dat viertal werden Leclerc en Hamilton gecontroleerd, en dus uiteindelijk gediskwalificeerd. 'Max Verstappen reed maar zestien ronden', wijst Windsor aan. 'Is dit niet gewoon huiswerk geweest van Red Bull? Ze waren zich duidelijk bewust van de slijtage bij de skid pads met veel brandstof aan boord, dus daarom hebben ze die stint zo kort mogelijk gemaakt zonder de rest van de race te benadelen', zo geeft Windsor aan dat Red Bull weer twee stappen verder was dan de rest.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

si202310220173 hires jpeg 24bit rgb
Verstappen behield zijn zege, terwijl het lachen Hamilton en Leclerc snel zou vergaan.

Red Bull was in de vrije training op vrijdag dan ook het enige team dat een uitgebreide racesimulatie uitvoerde met volle tanks. 'Ik denk dat ze wisten dat er een mogelijk probleem zou zijn', vermoedt Windsor dan ook, die ook meteen uitlegt waarom de lengte van die eerste stint zo cruciaal was. 'Aan het einde van die stint verslechteren de banden, en als je dan nog veel brandstof hebt, zijn dat de ronden waarin je de meeste schade veroorzaakt aan de plank, want de auto beweegt meer en je krijgt dus meer schade.'

Het is daarbij ook interessant om te zien hoe Verstappen in de eerste stint langzamer reed dan zowel Lando Norris als Lewis Hamilton. Hoewel Verstappen na de start al meteen achter Hamilton reed, verloor hij zijn twee uitdagers uit het oog, en had hij na zestien ronden een achterstand van ruim zes seconden op Norris, en ruim vier seconden op Hamilton. Hoewel de remproblemen tijdens de race erger werden voor Verstappen, was hij na zijn eerste stop wel opeens sneller dan de beide Britten. Het is dan ook goed mogelijk dat Verstappen bewust rustiger aan heeft gedaan in de eerste stint.

Windsor prijst voorbereiding van Red Bull

Wat Windsor betreft verklaart dit ook de uitslag van de checks die bij de vier topcoureurs werden uitgevoerd. 'Die ronden wil je dus elimineren, dus als je naar de lijst kijkt, is dit niet verrassend. Dit is geen toeval, want kijk maar waar Verstappen staat. Dit heeft te maken met geweldige voorbereiding van Red Bull', denkt Windsor.

De Brit is dan ook kritisch op het werk van de achtervolgende teams. 'Als je aardig wil zijn, kan je nog zeggen dat Mercedes en Ferrari hun auto zo goed mogelijk wilden maken om het gat te dichten. Ze hebben het detail over het hoofd gezien dat de eerste stintlengte in Austin gedicteerd zou moeten worden door het belang ervan dat je er zeker van moet zijn dat je geen problemen hebt met de rijhoogte. Dat had niet mogen gebeuren', luidt het harde oordeel. 'Het contrast tussen de stintlengtes was groot.'

Waren er meer coureurs met illegale auto's?

'Veel mensen zeggen dat er vermoedelijk veel andere auto's ook illegaal waren', vervolgt Windsor, die de stintlengtes weer tevoorschijn tovert. 'De auto van Ricciardo was waarschijnlijk illegaal, en die van Lance Stroll misschien ook.' Aangezien enkel de vier best geklasseerde teams op een controle kunnen rekenen, veroorzaakt dit dus ook de vreemde situatie dat achterhoedeteams als Williams, AlphaTauri, Alfa Romeo, en Haas zich niet al te druk hoeven te maken om de slijtage van de plank. Als zij maar niet bij de vier best geklasseerde teams horen, worden ze ook niet gecontroleerd, en zo kunnen ze in theorie een belangrijke regels, die vanwege de veiligheid is opgesteld, omzeilen.

Russell had de langste stintlengte van alle coureurs en zat vermoedelijk dus ook in de gevarenzone. 'Als je bot wil zijn, kun je zeggen dat Mercedes vooral goed was omdat de auto te laag lag en daardoor meer grip had. McLaren zal dit rechtvaardig vinden, want als zij de auto lager hadden afgesteld waren ze ook sneller geweest. De vraag hoeveel verschil dit heeft gemaakt, is wel erg lastig om te beantwoorden, maar een regel is een regel', zo is Windsor duidelijk.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws