verstappen russell zondag canada 15 Opinie
Opinie

Windsor beoordeelt moment tussen Russell en Verstappen: 'Ze schudden elkaar de hand'

verstappen russell zondag canada 15

Vier uur na de Grand Prix van Canada is alleen Max Verstappen zeker van een plekje in de top vijf. George Russell, Kimi Antonelli, Oscar Piastri, en Charles Leclerc zijn allemaal nog in afwachting van een oordeel van de wedstrijdleiding. Peter Windsor analyseert de race, waarbij hij vooral zijn aandacht vestigt op Mercedes en Verstappen. Daarbij komt ook het incident met George Russell ter sprake.

George Russell kende een ijzersterk weekend in Canada. Vanaf de poleposition wist hij de race te controleren en zeventig ronden later als winnaar over de streep te komen. 'Russell had een hele goede start vanaf de poleposition', geeft Windsor aan in zijn analyse op YouTube. 'De afstand tot de eerste bocht is ook erg kort.'

Piastri maakt wederom een foutje

'Max Verstappen had geen enkel probleem aan de buitenkant, maar Oscar Piastri koos er wonderbaarlijk genoeg voor om een poging te doen om in bocht 2 buitenom te gaan bij Verstappen. Hij zette de deur daarmee wagenwijd open voor Kimi Antonelli, en hij won die positie nooit meer terug.' De Mercedes-coureur zette de aanval aan de buitenkant van de eerste bocht in, en wist de derde plek voor bocht 3 definitief over te nemen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor beoordeelt moment tussen Russell en Verstappen: 'Ze schudden elkaar de hand'
Piastri zet de deur voor Antonelli open.

Antonelli krijgt complimenten

Windsor is zeer positief over de jongste coureur in de Formule 1. 'Kimi Antonelli presteerde heel sterk', zegt hij over de Italiaan, die als derde over de eindstreep kwam. 'Hij zette Verstappen precies op de juiste momenten onder druk om ervoor te zorgen dat Russell zich op zijn race kon richten. Max moest daardoor constant als eerste een pitstop maken. Red Bull wist de banden maximaal twintig ronden in het juiste werkvenster te houden. Max kon de banden natuurlijk wel managen, en naarmate hij minder brandstof had ging het wat beter. Mercedes kon de banden wel vijf tot zes ronden langer mee laten gaan.'

'Mercedes had een veel betere auto over de hele raceafstand', beseft de analist, die kritisch is op het team van Verstappen. 'Red Bull lijkt weinig progressie geboekt te hebben met hoe ze de banden managen. McLaren was nu niet de grootste concurrent, dus dit was echt een kans voor Red Bull.' Hoewel Verstappen punten goed wist te maken, kwam hij niet als eerste over de eindstreep. 'Russell had echt een perfect weekend. Hij controleerde de race.'

'Max stond ook onder druk van Antonelli', gaat Windsor verder. 'Dit laat zien hoe sterk gebalanceerd het team van Mercedes is. Russell is supersnel en heel ervaren. Antonelli is jong en leergierig, en een echte teamspeler. Hij was nu ook echt snel en zette Verstappen onder druk als de Nederlander zijn banden wilde managen.' Antonelli deed weinig onder voor de snelheid van Russell, en laat steeds vaker zijn potentieel zien.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

antonelli 25 sunday montreal 2025
Antonelli haalde zijn eerste beker op.

Russell versus Verstappen

Antonelli finishte dus als derde, terwijl Russell won, maar beide Mercedes-coureurs moesten zich na afloop van de race nog bij de wedstrijdleiding melden. In het geval van Russell is dat sowieso zonde, aangezien de Brit de race controleerde en de buit al binnen had. 'Max kon binnen twee seconden van Russell komen, maar op de openingsronden na kon hij nooit binnen DRS-afstand komen.'

'Er was wel wat ophef tijdens de Safety Car', weet Windsor. 'Tot die Safety Car-periode was er weinig aan de hand. Vanuit het perspectief van Max remde George opeens veel te hard, waardoor Max met zijn vleugel net voor Russell kwam.' Dat is officieel niet toegestaan. 'Voordat George de kans kreeg om op de boordradio te melden dat Max hem achter de Safety Car inhaalde, liet Max al weten dat George heel vreemd remde, en hij hem moest uitwijken.'

'Red Bull zei tegen Max dat hij zich niet door dit soort spelletjes in de val moest laten lokken. Ik verwacht niet dat hier straffen voor zullen komen', oordeelt de 73-jarige. 'Ze schudden elkaar de hand na de race, en ze reageerden heel professioneel.' Na de race besloot Red Bull echter om een protest in te dienen tegen Russell. De Brit liet een te groot gat tot de Safety Car vallen. In Qatar kreeg hij hier nog vijf seconden straf voor. Als de FIA nu tot hetzelfde oordeel komt, neemt Verstappen de zege dus alsnog over.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws