Red Bull Racing diende na de Grand Prix van Canada een protest in tegen racewinnaar George Russell. De Mercedes-coureur remde hard achter de Safety Car en liet zo een groot gat vallen. Waar Russell hier afgelopen jaar in Qatar nog voor bestraft werd, greep de wedstrijdleiding nu niet in. De FIA-stewards hadden het druk, want zij beoordeelden ook tien(!) andere incidenten.
Na de crash van Lando Norris was de race eigenlijk al beslist. Met nog drie ronden te gaan en veel achterblijvers tussen de koplopers was er geen kans dat de race nog hervat zou worden, tenzij de wedstrijdleiding de rode vlag zou zwaaien. Dat gebeurde niet, en daardoor was de actie van Russell in ronde 69 des te opvallender. Met ruim een ronde te gaan zag Russell Verstappen vlak achter zich rijden.
Russell weet dat Verstappen één strafpunt verwijderd is van een schorsing, en probeerde Verstappen duidelijk in de problemen te brengen door hard te remmen. Verstappen kwam daardoor korte tijd voor Russell terecht. Russell gaf dat meteen door via de boordradio, terwijl Verstappen liet weten dat Russell gevaarlijk remde. Daarnaast liet de Mercedes-coureur een gat van meer dan tien autolengtes tot de Safety Car vallen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dit is reglementair gezien niet toegestaan, en Red Bull diende dan ook een protest in. Russell werd afgelopen jaar in Qatar nog vanwege ditzelfde vergrijp bestraft. Hij kreeg toen een tijdstraf van vijf seconden. In 2022 kreeg Sergio Pérez in Singapore diezelfde straf. Toch koos de wedstrijdleiding er nu voor om geen straf uit te delen. Dat betekent dat de uitslag ongewijzigd blijft. Russell behoudt dus zijn overwinning, voor Verstappen.
Verstappen, Gianpiero Lambiase, en Steven Knowles waren namens Red Bull bij het protest aanwezig. Daarbij werd duidelijk dat Red Bull vooral klaagde dat Russell bewust hard remde om Verstappen in de problemen te brengen. Red Bull kaartte hierbij niet aan dat Russell te ver achter de Safety Car reed. Russell legde uit dat het normaal is om af en toe hard te remmen om de temperatuur in de remmen te houden. In werkelijkheid was er geen kans meer op een herstart.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Wedstrijdleiding ziet incidenten door de vingers
De wedstrijdleiding heeft daarnaast ook tien andere incidenten bekeken. Zeven coureurs haalden in de uitloopronde na de Grand Prix andere coureurs in: Oscar Piastri, Kimi Antonelli, Charles Leclerc, Esteban Ocon, Carlos Sainz, Lance Stroll, en Pierre Gasly. Deze zeven coureurs kregen van de wedstrijdleiding niet meer dan een waarschuwing. Dat is opvallend te noemen, want afgelopen jaar gebeurde in Azerbeidzjan hetzelfde. Max Verstappen, Sainz, Ocon, en Nico Hülkenberg kregen toen ook een waarschuwing.
De wedstrijdleiding gaf toen echter aan dat alle coureurs nu gewaarschuwd waren dat inhalen na het einde van de race onder Safety Car-omstandigheden nog altijd niet is toegestaan en dat de FIA in de toekomst serieuze straffen zou kunnen uitdelen. De FIA deelt nu echter weer een waarschuwing uit, met wederom het bericht dat men de volgende keer serieuzere straffen kan uitdelen. Antonelli, Piastri, Leclerc, Ocon, en Sainz behouden dus hun punten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Norris krijgt tijdstraf
De wedstrijdleiding moest daarnaast ook nog veel andere incidenten beoordelen. Oliver Bearman kreeg bijvoorbeeld een waarschuwing, omdat hij in de chicane niet op de juiste manier terugkeerde op het circuit na een mislukte inhaalactie op Franco Colapinto. Esteban Ocon remde achter de Safety Car nogal agressief richting de tweede bocht, waardoor Carlos Sainz door het gras moest rijden. De wedstrijdleiding oordeelde dat Ocon juist handelde bij een dubbele gele vlag, en de Haas-coureur kreeg voor dit incident dus geen straf.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lando Norris werd bestraft vanwege de botsing met teamgenoot Oscar Piastri. De Brit kreeg een tijdstraf van vijf seconden. Aangezien Norris uitviel, heeft deze straf verder geen gevolgen. Een tijdstraf wordt omgezet in een gridstraf voor de volgende race, als een coureur deze straf niet kan uitzitten. Norris werd echter wel nog met vier ronden achterstand in de uitslag opgenomen, waardoor hij in Oostenrijk geen gevolgen zal ondervinden van zijn fout. Als Norris vier ronden eerder was gecrasht, zou hij in Oostenrijk wél een gridstraf hebben gekregen. Norris kreeg ook geen strafpunten op zijn superlicentie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties