Peter Windsor denkt dat het afgelopen raceweekend van Max Verstappen niet op waarde geschat wordt. De Limburger was heer en meester in de straten van Bakoe, en beleefde een vrij eenvoudige zondagmiddag. Windsor hekelt de kanttekeningen die bij de prestatie van de wereldkampioen werden geplaatst.
Verstappen greep op zaterdagmiddag in een memorabele kwalificatie alweer zijn 46e poleposition. Daarmee evenaarde hij Ayrton Senna, die in zijn McLaren-jaren ook tot 46 polepositions kwam. 'Het was een ongelofelijk lastige kwalificatie', geeft Windsor aan op het YouTube-kanaal van Cameron CC. Als mensen zeggen dat Max alleen maar Carlos Sainz hoefde te verslaan, mogen ze uitleggen waarom de coureurs van Ferrari, McLaren, en Mercedes niet vooraan stonden.'
Mercedes presteerde nog redelijk met Kimi Antonelli op de vierde plek en George Russell op de vijfde positie, maar de mannen van Ferrari en McLaren lieten het volledig afweten. Lewis Hamilton haalde Q3 niet eens, terwijl Charles Leclerc en Oscar Piastri de muren vonden in het laatste kwalificatiedeel. Dat gold ook voor Lando Norris, maar de Brit kon ondanks de tik met de muur zijn ronde afmaken en eindigde op de voorlaatste plek van het overgebleven groepje van acht coureurs.
Sainz had geluk
Windsor legt uit dat het niet eerlijk is om de voorsprong van Verstappen op Sainz te bekijken. Sainz reed zijn snelste ronde namelijk al in de openingsminuten van Q3. 'De mindere goden rijden altijd als eersten naar buiten om een rondetijd neer te zetten. Je weet nooit of het goed uitpakt met regen of onderbrekingen. De toppers wachten tot het laatste moment, omdat de baan sneller werd. Daarom reden Carlos en Liam Lawson en Isack Hadjar aan het begin van de sessie al. Dat deden ze ook heel goed, vooral Carlos', weet Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Tegen de tijd dat Max naar buiten reed was het aan het regenen en kregen we rode vlaggen vanwege de crashes', zo refereert hij aan de fouten van Piastri en Leclerc. Vervolgens begon het te regenen in Bakoe. 'Toen hij weer naar buiten ging, was de baan niet zo snel. Hij reed de hele kwalificatie al op de mediumbanden en moest nu opeens op de zachte banden rijden, met een totaal ander gevoel. Je krijgt dan één ronde en het was nog een beetje nat.'
'Een van de beste ronden ooit'
Windsor denkt dat Verstappen niet genoeg lof krijgt voor zijn poleronde. De analist ergert zich eraan dat sommige fans benadrukten dat Verstappen alleen maar coureurs als Sainz en Lawson hoefde te verslaan. 'Als iemand zegt dat dit niet een van de beste ronden ooit was, dan hebben ze geen idee waar ze naar kijken, want dit was een fenomenale ronde onder druk voor Max. Hij was een halve seconde sneller dan de rest.'
Waar Sainz kon teren op zijn ronde uit het begin van Q3, gold dat niet voor de Racing Bulls, die in Q3 met gebruikte banden openden en dus geen goede tijden hadden neergezet. Toch greep Lawson de derde plek. 'Ik moet wel complimenten uitdelen aan Liam Lawson, want hij versloeg Sainz ook bijna in die omstandigheden', zo benadrukt hij dat Lawson zijn startplek ook onder lastige omstandigheden veroverde. 'Dat had er deels mee te maken dat hij steeds op de zachte banden reed, en daardoor constant hetzelfde gevoel hield, en die banden leerde kennen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik denk dat het belangrijk was om je coureur die vastigheid te geven, als je al zoveel variabelen hebt, tenzij je Max Verstappen bent', lacht Windsor. 'Hij kan als geen ander met alle variabelen omgaan. Ik schrok er wel van dat Leclerc dat niet kon. Max ging veel beter om met de zijwind dan Leclerc, en daar schrok ik echt van, want dat had ik nooit verwacht. Ik dacht dat Charles bij deze sterke windvlagen op het niveau van Max zou zitten, maar dat was niet zo.'
Veel coureurs kregen de kans niet om in Q3 op dezelfde banden te rijden als eerder in de kwalificatie. De coureurs hadden namelijk maar drie sets van de mediumbanden, en gezien de vele rode vlaggen gebruikten de coureurs meer bandensets dan verwacht. 'De poleronde van Max was echt ongelofelijk, een van de beste dingen die ik dit jaar gezien heb', sluit Windsor af over de poleronde op de C6-banden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties