Max Verstappen kende een relatief goede vrijdag, al kwam dezelfde klacht herhaaldelijk terug in de loop van de dag. Peter Windsor denkt echter dat hij op basis van de eerste oefensessies enkele conclusies kan trekken. In zijn analyse vergelijkt hij vooral de tijden van Verstappen met die van Oscar Piastri. Ook de communicatie van Verstappen zegt volgens de Britse journalist iets belangrijks.
Op zijn YouTube-kanaal merkt Windsor op dat de tijden van de coureurs binnen één team opvallend dicht bij elkaar liggen. Dat heeft volgens hem te maken met de aard van het circuit op de Red Bull Ring en dat geldt zelfs voor Red Bull Racing. 'Yuki Tsunoda zit dichter bij Max Verstappen. In Silverstone zou dat een ander verhaal zijn. We zullen het volgende week zien.' Dat is inderdaad niet de gewoonte bij Red Bull.
Windsor lacht met communicatie over remmen
Het grootste probleem voor Red Bull was vrij duidelijk, en Verstappen gaf dat ook helder aan. 'Max had last van onderstuur in zijn Red Bull. Het goede nieuws is dat we hem niet hebben horen klagen over de remmen. De remmen zijn heel erg belangrijk in Oostenrijk. Er moet aan hoge snelheid geremd worden. Je hoort coureurs nooit zeggen: 'Ik moet iedereen bedanken voor het rempedaal, het voelt uitstekend aan.'' Windsor vindt het opvallend dat coureurs vooral over de remmen spreken wanneer er iets mis is. Als er op dit gebied niets te horen valt, is dat dus goed nieuws. 'Max klaagde niet over de remmen. Als je een fan van Max bent, is dat positief.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De voormalig sponsormanager haalt er vervolgens de cijfers bij. Op basis daarvan denkt hij dat Verstappen later in het weekend McLaren partij kan geven, op een specifieke band tenminste. 'We vergelijken zijn tijden uit de eerste vrije training met die van Piastri, aangezien ze allebei op de mediumbanden reden. De tijden zijn vrij vergelijkbaar. Max hield behoorlijk gelijke tred met Oscar, maar in de namiddag werd de kloof iets groter.'
Bandenkeuzes kunnen cruciaal zijn
In de tweede vrije training reed Verstappen ook op andere banden. De bandenkeuzes die de teams kunnen maken, zouden dus cruciaal kunnen zijn voor het verdere verloop van het weekend. 'Max reed op de zachte banden in de namiddag. Hij was niet even regelmatig als de andere coureurs, maar er was ook veel verkeer.' Dat is volgens Windsor dus iets om rekening mee te houden. Als Verstappen zich goed kwalificeert, zou hij daar zondag zeker aan het begin van de race minder last van moeten hebben.
Verder bleef Verstappen steeds opnieuw dezelfde uitdaging benoemen tijdens de oefensessies in de Grand Prix van Oostenrijk. 'Hij klaagde over onderstuur, maar zette in zijn voorlaatste ronde toch nog een snelle tijd neer.' Windsor merkte op dat meerdere coureurs richting het einde van de sessie nog een snelle ronde reden. 'Iedereen is snel op het einde', aldus de voormalig teammanager. Wat dat precies betekent, blijft voorlopig afwachten. Het wordt interessant om tijdens de derde vrije training te zien of dat patroon zich opnieuw voordoet.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties