De verhoudingen zijn in de eerste vrije training vaak lastig in te schatten, maar voor de Formule 1-teams is dit toch al een belangrijk moment. In de eerste vrije training maken de teams namelijk al een strategisch plan voor de rest van het weekend, voordat ze ook maar één meter gereden hebben. Max Verstappen valt dit jaar vaker op met een afwijkende aanpak, en het weekend in Oostenrijk vormt daar geen uitzondering op.
Verstappen heeft in de afgelopen jaren wel bewezen dat hij een uitzonderlijke coureur is. Twee sterke punten van de wereldkampioen bezorgen Red Bull Racing vaak een tactisch voordeel: Verstappen rijdt enorm constant, en hij weet meteen de limiet te vinden aan het begin van een sessie. Het gevolg hiervan is dat Verstappen vaker dan welke coureur dan ook Q3 weet te halen met nog twee nieuwe sets banden.
Red Bull kan dankzij Verstappen risico's nemen
Sergio Pérez en Yuki Tsunoda hebben juist al vaker laten zien hoe het niet moet. Soms valt het verschil in de kwalificatie nog mee, maar beide coureurs hebben (of hadden) vaak al een extra set banden nodig om Q1 of Q2 te overleven. Daardoor rijden ze in Q3 niet alleen tegen een snellere teamgenoot, maar ook met een bandennadeel. Red Bull heeft inmiddels dusdanig veel vertrouwen in Verstappen, dat het Oostenrijkse team bereid is om Verstappen met minder zachte banden de kwalificatie in te laten gaan.
Dat brengt bepaalde risico's met zich mee, want als Verstappen in bijvoorbeeld Q1 toch die extra set banden nodig heeft, kan hij de prijs daarvoor betalen in Q3, als hij dan geen nieuwe banden meer heeft. Verstappen heeft zich echter al dusdanig vaak bewezen, dat Red Bull die risico's durft te nemen. Dat was ook in Oostenrijk weer te zien aan het plan dat Red Bull vermoedelijk al voor aanvang van het weekend gemaakt heeft.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen een unicum
Verstappen was op de vrijdag op de Red Bull Ring namelijk de enige coureur, die drie sets van de zachte banden gebruikte. Dit betekent dat hij slechts vijf sets naar de zaterdag meeneemt. In de derde vrije training is het dan nog de vraag welke keuze Red Bull maakt. De meeste teams openen de sessie met harde banden of mediumbanden, om vervolgens voor de kwalificatiesimulatie over te stappen op de zachte banden.
Red Bull zal de data van de vrijdag nu analyseren. Als de harde band een betere raceband lijkt te zijn, opent Verstappen de laatste vrije training met mediumbanden, om die harde banden te bewaren, en andersom. In theorie kan Red Bull zelfs nog een extremere keuze maken, door twee sets van de zachte banden in te zetten. In dat geval gaat Verstappen met maar drie sets van de zachte banden naar de kwalificatie, maar op zondag kan hij dan profiteren van een slijtageslag.
Het doel van het plan van Red Bull is namelijk om meer mediumbanden en harde banden mee te nemen naar de race. De verwachte temperatuur tijdens de Grand Prix ligt boven de dertig graden, waardoor oververhitting van de banden weer bepalend wordt. Het lijkt er sterk op dat Red Bull inzet op een herhaling van Spanje, waar men een stop meer maakte dan de coureurs van McLaren. Dit kan Verstappen de kans geven om de aanval te openen met een andere strategie.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Belangrijk hierbij is om te benoemen dat Red Bull niet hetzelfde risico loopt als in Spanje. Daar kwam Verstappen in de slotfase in de problemen, omdat hij bij een late Safety Car alleen nog nieuwe harde banden had. In Oostenrijk gaat de voorkeur echter uit naar hard en medium, dus bij een late Safety Car zal Verstappen net als zijn collega's nog zachte banden tot zijn beschikking hebben, die alleen een kwalificatieronde achter de rug hebben.
McLaren profiteert van verplichte regel
Er is slechts één andere coureur, die ook nog maar vijf sets van de zachte banden heeft: Lando Norris. In tegenstelling tot Verstappen reed Norris echter niet op drie sets van de zachte banden. De McLaren-coureur ontbrak namelijk in de eerste vrije training, omdat coureurs twee keer per jaar een vrije training moeten uitzitten. McLaren maakte van die gelegenheid gebruik door Alex Dunne op twee sets van de harde banden te laten rijden.
Norris neemt de banden over, die Dunne had achtergelaten, en kon dus twee setjes van de zachte banden wegstrepen. Daarmee wordt ook duidelijk dat dit de voorkeur is van de teams, alleen van de andere negentien coureurs maakte niemand zo'n extreme keuze als Verstappen. De Nederlander zet daarmee vol in op een slijtageslag in de race, en kan dan profiteren. McLaren heeft met Norris dus wél een coureur waarmee het Britse team kan reageren, maar in de praktijk wil McLaren Norris en Piastri nagenoeg altijd dezelfde strategie geven. Het valt dus te bezien hoe McLaren dit verder gaat aanpakken.
Eén ding is duidelijk: Verstappen blijft McLaren wel als favoriet aanstippen, maar blijft met dit soort bandenkeuzes ook alles eraan doen om McLaren op een andere manier te verslaan. Daarbij is het wel belangrijk dat Verstappen in de kwalificatie een goede startplek verovert. Mocht dat lukken, dan is een herhaling van Spanje niet ondenkbaar, waar Verstappen op snelheid kansloos was, maar McLaren met een andere strategie toch nog nerveus wist te maken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties