max-verstappen-red-bull-racing-bakoe-zondag-azerbeidzjan-2025 Opinie
Opinie

Windsor noemt Verstappen de GOAT van de Formule 1: 'Hij creëert pure kunst'

max-verstappen-red-bull-racing-bakoe-zondag-azerbeidzjan-2025

Peter Windsor had lang een vaste top drie in de Formule 1, maar moet inmiddels toegeven dat Max Verstappen een klasse apart is. Sterker nog, de ervaren analist bombardeert Verstappen tot de beste coureur ooit. Windsor legt uit wat Verstappen zo bijzonder maakt, en waardoor hij zoveel schijfruimte overhoudt tijdens de races.

McLaren is in 2025 volslagen dominant, maar heeft te maken met een ijzersterke tegenstander in Verstappen. De regerend wereldkampioen liet in Bakoe zien dat hij op de lastigste momenten het verschil kan maken, en is nog niet volledig kansloos als het gaat om het behouden van zijn huidige startnummer. 'Max zit nu echt op een ander niveau', durft Windsor inmiddels wel te concluderen over de nog altijd pas 27-jarige coureur.

Onstilbare honger

Windsor benadrukt dat hij lang vast heeft gehouden aan drie coureurs, die beter waren dan de rest. 'Ik heb jarenlang gezegd dat Max, Charles Leclerc, en Lewis Hamilton heel dicht bij elkaar zaten. Naarmate het huidige seizoen gevorderd is, is Charles weggevallen', zo is de Brit niet te spreken over het seizoen van de Monegask. 'We kunnen niet negeren wat in Bakoe gebeurde. Hij maakte een enorme fout onder grote druk', zegt Windsor over de kwalificatiecrash. 'Lewis heeft bij Ferrari nogal wat drama. Hij rijdt niet zo goed meer als in het verleden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton max verstappen charles leclerc
Eerder waren dit de drie beste coureurs, nu is Verstappen een klasse apart.

'Max zit nu echt op een ander niveau dan de rest', vervolgt Windsor. De analist benadrukt dat Verstappen niet alleen de beste coureur is vanwege het verval bij Hamilton en Leclerc. 'Sterker nog, hij wordt steeds beter, omdat hij zelfkritisch is. Hij is die ongelofelijke honger om alle races te winnen nooit kwijtgeraakt. Dat zie je steeds meer terug. Hij gaat op waanzinnige wijze om met die honger', merkt Windsor op.

Verstappen behoudt ondanks zijn honger en ambitie nagenoeg altijd de controle. 'Dat moet heel beangstigend zijn als je Verstappen probeert te verslaan. Hij doet zijn werk, en hij creëert pure kunst, meer dan wie dan ook in de geschiedenis van de sport', zo maakt Windsor duidelijk dat hij Verstappen de beste coureur ooit vindt. 'Ik denk niet dat ik daarmee op enige wijze aan het overdrijven ben.'

Met speels gemak

Windsor ergert zich aan de criticasters van Verstappen. 'Mensen zeggen dan dat hij een geweldige auto heeft, maar kijk eens hoe goed hij het deed toen zijn auto niet goed was! De auto was aan het begin van het seizoen niet goed, en toch perste hij er alles uit. Omdat hij zo hard werkte en zo sterk reed in een mindere auto, is de auto nu wél weer goed', geeft Windsor aan, die het geen toeval vindt dat Red Bull zo sterk terugkomt.

Verstappen profiteerde in Bakoe ook optimaal van de omstandigheden. 'Het is allemaal vrij eenvoudig voor Max. Met drie minuten te gaan krijgt hij één kans op een vuile baan. Hij rijdt dan met nieuwe zachte banden naar buiten, waar hij niet eerder op had gereden en pakt meteen poleposition. Hij laat de emoties geen enkele rol spelen in zijn denkwijze. Die denkwijze was nog steeds hetzelfde als op de mediumbanden, namelijk dat hij het punt aanvoelt waarop hij de auto kan laten roteren.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-max-verstappen-red-bull-racing-gp-azerbeidzjan-2025-zaterdag-pole
Verstappen greep de pole op de zachte banden.

Groot verschil in aanpak

Veel andere coureurs schatten voor de bocht het gripniveau grofweg in, en bepalen aan de hand daarvan de limiet. Verstappen gaat juist met reserve de bocht in, en voelt dan aan waar de limiet ligt. 'Hij voelt de auto gewoon aan en reageert daarop', zo duidt Windsor het verschil aan. 'Daardoor houdt hij twintig procent denkruimte over voor adrenaline en agressie, en zo kan hij zijn brein gebruiken voor de strategie en het bandenmanagement.'

'Hij zit echt in een bubbel, waardoor hij helemaal niks te maken heeft met sportpsychologie', deelt Windsor, die daarmee ook uitlegt waarom Verstappen vaak ongevoelig lijkt te zijn voor druk. Waar andere coureurs op bepalende momenten meer druk voelen om meer risico te nemen bij het ingaan van de bochten, blijft Verstappen die limiet aanvoelen.

Een crash zoals bij Charles Leclerc of Oscar Piastri zal Verstappen daardoor niet snel overkomen. 'Hij heeft gewoon meer capaciteit in zijn brein over, omdat hij het rijden op een haast wetenschappelijke manier aanpakt. Hij gaat puur af op de feedback die hij van de auto krijgt. Daarom klinkt hij altijd zo kalm op de radio', benadrukt Windsor. 'Ja, hij wordt boos als de auto vreselijk aanvoelt, maar hij blijft altijd kalm. Dat is een genot om naar te kijken, echt waar.'

'Het draait ook om geduld in de auto, met hoe hij op het gas gaat. Als je de onboardbeelden bekijkt, is het ongelofelijk om te zien hoe vaak hij geen gas geeft', analyseert de 73-jarige. 'Hij remt ook niet zo hard, maar lijnt de auto altijd perfect op in de bocht, en dan schiet hij er weer vandoor. Je kunt het wel een beetje zien als je naar zijn stuurwerk kijkt bij de onboardbeelden, maar dat is maar het topje van de ijsberg als je het hebt over wat hij in de auto doet.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws